Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Dilemmában a vezető nélküli autó

2017. október 19. - ferenck

Az automatizációval, robotok és mesterséges intelligenciák széleskörű elterjedésével jövőkutatók szerint eljön a vezető nélküli autók kora is, és nemcsak szenzációszámba menően, óriáscégek fejlesztéseit szemléltetve és hibátlanul dokumentálva, hanem fogyasztói szinten, tömegesen jelennek meg az utakon a különböző autonómiaszintű járművek.

Színrelépésük komoly jogi és morális dilemmát is felvet. Kié a felelősség, ha az autó balesetet okoz? A benne ülő személyeké? A gyártóé? A szoftvermérnöké?

driverless0.jpg

Egyelőre nincs pontos szabályzás, érveket és ellenérveket sorakoztatnak fel évek óta jogászok, technológusok és más szakértők. Az Egyesült Államok kormánya (még az Obama-kabinet) is csak irányelveket dolgozott ki.

Az önvezető autók kapcsán egy másik probléma szintén felmerül: hogyan és milyen döntést hozzon az autó, ha csak két rossz, például az elé ugró gyalogos elgázolása vagy egy fémoszlop közül választhat? A benne ülő személyek vagy mások biztonságát veszélyeztesse?

Vészhelyzetben az ember ösztönösen dönt, a járműnek viszont nincsenek ösztönei, csak a kód.

Egy 2015-ös felmérés alapján a kár minimalizálása a legjobb megoldás, ami egyes esetekben akár az utasok feláldozását is jelentheti. A megkérdezettek többsége egyben azt is elmondta, hogy soha nem ülne be ilyen járműbe…

Olaszországból jöhet a megoldás. Vagy mégsem?   

„Fel akartuk térképezni, hogy mi történik akkor, ha az autó tevékenységével kapcsolatos felelősséget és a kontrollt visszaruházzuk a benne ülő személyre” – magyarázza a Bolognai Egyetemen tanító és munkatársaival érdekes javaslattal előálló Guiseppe Contissa.

driverless.jpg

A kutatók különleges tárcsát terveztek. Az „etikus gombnak” nevezett eszközzel „teljes altruistáról” „teljes egoistára” változtathatjuk a jármű alapbeállításait, és vice-versa, de ha akarjuk, harmadik, semleges módot is választhatunk.

Contissa szerint a gomb önvezető autókon kívül az összes automatizálódó vagy már automatizált iparágban hasznos szolgálatot tehet.

„Megmondja az önvezető autónak, hogy a benne ülő személy milyen értéket rendel a saját és mások életéhez. A jármű ezen információ alapján számolja ki cselekedeteit, figyelembe véve döntése következményeit, hogy a benne ülőket vagy másokat baleset érheti” – folytatja Contissa.

Az alapötlet több problémát felvet.

„Ha az utasok túl nagy kontrollal rendelkeznek az autó cselekedetei felett, könnyen választhatják a maximális önvédő módot. Egyelőre nem lehet eldönteni, hogy jó megoldásról van szó, vagy sem” – véli az MIT Morális Gép (Moral Machine) projektjét vezető Edmond Awad.

Ráadásul simán elképzelhető az is, hogy az utasok egyáltalán nem akarnak erkölcsi felelősséget vállalni, és a semleges módot választják. Ha pedig nagyon sokan tesznek így, semmit nem old meg az etikus gomb.

A bejegyzés trackback címe:

http://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr3713016750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

különvélemény 2017.10.20. 08:45:07

Szerintem fel lehet állítani szabályrendszert.
Gyalogost nyilván védeni kell, mert ő 100%, hogy komoly sérülést szenved, míg a mai körbelégzsákos autóból simán kiszállsz egy fának csapódáskor.
A többi esetben is a várható emberi sérülések függvényében kell dönteni.
Olyan esetekben, amikor nem eldönthető, egyszerű RNG-vel kell dönteni.