Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Divatcézár mesterséges intelligenciák

2017. november 30. - ferenck

Egyre több területen alkalmazzák valamilyen formában a mesterséges intelligenciát, így nem meglepő, hogy a ruhák, az öltözködés világában is megjelent, és a technológia akár új trend, az „előrejelző divat” kialakulásához vezethet.

A San Diegói Kalifornia Egyetem (UCSD) és az Adobe kutatói ugyanis kidolgozták, hogy az MI ne csak megtanulja az adott személy stílusát, hanem képeket is generáljon hozzá olyan ruhadarabokról, amelyeket feltételezhetően szeretne. A rendszerrel személyre szabott öltözékek készíthetők, sőt, idővel általánosabb divattrendeket is képes lehet előrejelezni.

fashion.jpg

Lényegében két algoritmusról van szó. Az első ideghálója megtanulja, hogy az illető mennyire kedvel bizonyos darabokat. Amazonos vásárlások alapján hat kategóriát vizsgál: női és férficipőket, felsőket, nadrágokat.

A második algoritmus az első által generált információn tanul. Egészen pontosam két idegháló, két „generatív ellenséges hálózat” (generative adversarial networks, GAN) használja az infókat; egyikük kamuképeket hoz létre, a másik ugyanazon adatok alapján dönti el, hogy melyik kép valódi, melyik nem. Az eredmény folyamatosan javul, a rendszer végül több képet javasol minden egyes felhasználónak.

fashion0.jpg

Az ajánlórendszerekhez hozzáadott GAN-ek segítik az eladót, hogy a vásárló milyen ruhadarabokat szeretne a már meglévőkön kívül. Persze ki kellene találni a 2D-s képek 3D-sekké alakításának módját is, de a kutatók egyelőre nem tartanak ott, azaz az ideghálók még nem helyettesítik a stylistokat. Például, ha valaki a kék inget szereti, a rendszer mai állapotában több kék inget generál neki, amit aligha nevezhetünk forradalminak. Jelen formájában arra sem képes, hogy például a cipőhöz passzoló nadrággal álljon elő.

Ennek ellenére a divat tökéletes terep a mesterséges intelligencia térhódítására: rengeteg az adat, hatalmas pénzekről van szó. Az Amazon be is kapcsolódott, az Alibaba pedig korábbi vásárlásokon alapuló ajánlórendszert fejlesztett a hangzatos „DivatMI” néven.

Costa Colbert, a kamu divatmodellek létrehozására alkalmas módszert nemrég bemutató Vue.ai divat MI startup főmérnöke szerint a UCSD és az Adobe kutatása ugyan figyelemreméltó, alkalmazásához viszont olyan őrült adatmennyiség kell, amelynek feldolgozását csak a legnagyobb kereskedőcégek engedhetik meg maguknak. Az ideghálók ma még inkább arra jók, hogy a felhasználónak megmutassák az összes rendelkezésre álló vásárlási opciót.

A bejegyzés trackback címe:

http://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr2313403201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.