Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Kínai kutatók újfajta memóriával nyugdíjaznák a RAM-ot és a ROM-ot

2018. április 18. - ferenck

A számítógépes memória két legfontosabb típusa, a ROM és a RAM tökéletesen kiegészítik egymást.

A csak olvasható adatok tárolására alkalmas ROM (Read-Only Memory) tartalma nem változtatható, a beégetett adatok véglegesek. A komputer vagy más számításokat végző eszköz a benne tárolt adatokat áramtalanított állapotban is megőrzi. A tárolás korlátos és korlátlan ideig is eltarthat. A ROM biztosítja, hogy a számítógép, tablet, okostelefon stb. be tudja indítani a rendszert (bebútoljon).

memory_1.jpg

A RAM (Random Access Memory) tetszőleges vagy közvetlen hozzáférésű memória véletlen elérésű adattároló eszköz, amely ellentétben a ROM-mal, nemcsak olvasható, hanem írható is. Az adatokat csak addig őrzi meg, amíg a gép bekapcsolt állapotban van, ha már nincs feszültség alatt (ha kikapcsoljuk), akkor elvesznek. A RAM teszi lehetővé, hogy programokat futtassunk a komputeren és más eszközökön.

A múltban csak ezekre a memóriákra volt szükségünk, most viszont megjelent egy harmadik, és mindent, sőt, még egy kicsit többet is meg tud tenni egyedül, mint a másik a kettő.

memory0_1.jpg

Az új memóriára, a sanghaji Fudan Egyetem fejlesztésére azért volt szükség, mert önmagában sem a ROM, sem a RAM nem tökéletes. A rendszer hiába fér gyorsan a RAM-hoz, ha egyszer kikapcsoljuk, vagy – rosszabb esetben – jön az áramszünet, azonnal elveszítjük az összes nem mentett adatot, és oda például a legújabb Word dokumentumunk. A ROM-on pedig hiába folyamatos az adattárolás, nem írható rá adat azonnal és gyorsan.

A kínai kutatók ismertetése alapján az új memória egyrészt a két típus legjobb tulajdonságaival rendelkezik, másrészt javítottak is rajtuk, mert mi magunk dönthetjük el, mennyi ideig tároljon adatokat.

„A jövőben olyan diszkjeink lehetnek, amelyeken például csak három napig őrizzük meg az adatokat. Ezzel a lehetőséggel nő az információbiztonság. De az új tárolótechnológiával személyre szabott flash-meghajtóink is lehetnek. A rajtuk tárolt adatok előre meghatározott időben rendszeresen eltávolításra kerülnek” – magyarázza a kutatást vezető Zhang Wei.

Az új megoldás ezért lehet komoly piaci versenytársa ROM-oknak és RAM-oknak. Kereskedelmi forgalmazásának időpontjáról a kutatók egyelőre nem nyilatkoztak.

A bejegyzés trackback címe:

http://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr6913840286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mocman 2018.04.19. 11:35:22

Azért eléggé szomorú, hogy az NJSZT nem tudja, hogy mi a ROM. A cikket valóban viszonylag jól lefordítottátok, de azért az már régóta nem igaz, hogy a ROM ne lenne írható. Vannak ilyen ROM-ok is, viszont a ROM lényege, hogy energiaforrás nélkül megőrzi az adatokat. Ilyen ROM a pendrive, SD kártya, stb is...

G1 2018.04.19. 12:06:41

Ez a cikk pont semmiről sem szólt...

Robur 2018.04.19. 12:20:39

Ez valami olyasmi mint a fázisváltó memória.

maxval bircaman szeredőci anyabaszó 2018.04.19. 12:43:30

@Mocman: Az a szomorú hogy TE okoskodsz, de nem tudod mi a ROM!
A READ ONLY MEMORY a büdős életbe nem lesz írható , mert per definitíve CSAK OLVASHATÓ !

maxval bircaman szeredőci anyabaszó 2018.04.19. 12:44:30

Amikről te beszélsz azok a PROM REPROM stb....

Semper Augustus 2018.04.19. 12:49:43

@maxval bircaman szeredőci anyabaszó: Szerintem jól tudja. Valahogy beleírták az adatot a régi rom-okba is.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2018.04.19. 13:06:43

Eléggé nem értesz hozzá, mert az elején leírod, mi a RAM és a ROM, ez a leírás nagyjából rendben is van, de ez csak a számítógép belső memóriájára vonatkozik, nem háttértárakra. A háttértárak, azaz a "diszkek", legyen szó a klasszikus "winchesterről", vagy SD-ről, tudják azt, hogy tetszőlegesen írhatók, és olvashatóak, ilyen értelemben olyanok, mint a RAM, de megtartják az adatot, ilyen értelemben olyanok, mint a ROM, és lassúak, ilyen értelemben nem olyanok, mint a RAM memória.

Szóval a háttértár eddig is tudta azt, hogy a RAM és ROM tulajdonságait egyesítette, de persze összehasonlításban nagyon lassúak voltak.

Három napig tárolni valamit a háttértárban meg csak programozás kérdése.

Az új memória újdonsága az lehet, hogy olyan, mint a háttértár, de olyan gyors, mint a RAM:

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2018.04.19. 13:07:27

@Mocman: igen, EPROM. elég régóta van. ez is a cikk hibája.

lenörd hofstadter 2018.04.19. 13:10:17

@maxval bircaman szeredőci anyabaszó:

Közírókám, te a helyesíráshoz is hülye vagy, ebbe meg pláne nem kéne beleugatnod, főleg ha baromságokat beszélsz.
A mezei ROM is írható, de csak egyszer... vagy többször, ez is a fajtájának a függvénye.

Örülj vityának és tömd tovább a kecskédet a pajtában, ez a te dolgod.

igazi hős 2018.04.19. 13:46:01

NJSZT és szakértelem, ajjaj. Klasszikus ROM-ot ma már sehol sem látunk, sok éve már, hogy a PC-k (videó- és hálókártyák, stb.) BIOS-a sem az. Viszont az utóbbi 10 évben (az okostelefonok felfutásával) elterjedt, hogy a gyors és felejtő (értsd: folyamatos frissítést, azaz áramot igénylő) RAM-mal szemben a nem felejtő memóriát ROM-nak nevezik. És az 1 milliárd telefon tulajdonossal szemben eltörpül az informatikusok ereje, ezért 2018-ban nem a read-only memóriát hívjuk ROM-nak, hanem a simán a háttértárat, ami kikapcsolás után is megtartja a tartalmát. Mindegy a technológia (van itt 5 ember, aki tudja mi az MLC?), a hardveres megvalósítás (nem tök mindegy, hogy egy integrált; különálló, de azonos nyákon levő; M2-es vagy SATA csatoló végén levő 128 GB-ról van szó?). A felhasználónak nem kell ezzel törődnie, talán tudja, hogy egy UFS2.0 fasza gyors és neki jó lesz, ha olyat kap, de ha nem, akkor elég neki annyi, hogy 64 GB-ra marha sok kép, zene és videó fér el. Ezért ő olyan telefont kér a boltban, amiben ennyi _ROM_ van.

Mocman 2018.04.19. 13:50:46

@maxval bircaman szeredőci anyabaszó: Aha, akkor amikor a telefonomban ROM-ot cserélnek, akkor kivesznek egy csippet és lecserélik másikra? Segítek: nem. :)

Berelhetoreklamfelulet 2018.04.19. 13:56:43

Cikk a semmiről, egy hazugsággal mint szalagcím, igazi index quality
0/10

Amúgy meg nem nagy újdonság a nem felejtő RAM. A legegyszerűbb favágó megoldás egy elemmel ellátott sima RAM modull...

hümhüm 2018.04.19. 14:06:46

A fiatalabbak kedvéért:
ROM: csak olvasható, a gyártás során beírt (maszkprogramozott) programot tartalmazó memória. Soha nem törölhető, soha nem írható.
PROM: (Programmable read-only-memory) a gyártás üres memóriát hoz létre, és a felhasználó 1-szer tudja beírni a kívánt tartalmat, többnyire speciális programozó feszültségekkel és programbeírási vezérléssel. Programozás után már nem törölhető, bár a tartalmához hozzáírni még lehet további programozási eljárással, de az eredetileg beírt tartalmat legfeljebb elrontani lehet. Normál feszültségű (5V) használat esetén csak olvasható.
EPROM: (UV Erasable PROM), az eredetileg üres memóriát a PROM-hoz hasonló módon lehet tartalommal feltölteni, de a tartalmat UV fénnyel lehet törölni, mivel az EPROM tokjának tetején van egy kis, UV fényt áteresztő ablak, és azon áthatolva az UV fotonjai a memóriacellákban tárolt töltést kisütik, így ismét üres lesz az EPROM. Néhány száz vagy ezer írás/törlési ciklust bírtak ki. Manapság nemigen használják. Normál üzemi feszültség (5V) esetén csak olvasható memória.

EEPROM: elektromos impulzusokkal törölhető PROM. Ez a mai flash memóriák elődje. Használata teljesen hasonló volt az EPROM-éhoz, de a törlést nem UV fénnyel, hanem elektromos törlő impulzusokkal oldották meg. Itt már megjelent a laponkénti írás és törlés. Normál feszültségű használat esetén még ez is csak olvasható memória. Manapság már nem használják.
A mai ROM-nak (hanyagul) nevezett memóriák flash memóriák, melyek gyakorlatilag EEPROM-ok, de mind az írás, mind a kiolvasás normál 5V-os feszültséggel történik. Ugyanilyenek a pendrive-ok és az SSD-k is. Közös jellegzetességük, hogy az írási és a kiolvasási sebesség nem egyezik meg, és jóval elmarad a RAM-ok írás/olvasási sebességétől. Lehet, hogy a posztban írt kínai hír egy olyan memóriáról szól, amely nem felejtő jellegű, de sebessége eléri a RAM-okét.
Érdeklődéssel várom a konkrétumokat. Ez egyelőre csak olyan nekem, mint a néhány másodperc alatt feltölthető akkumulátor...

ppeterka · http://ppeterka.hu 2018.04.19. 14:10:22

Kedves cikkíró!

A hülyeségeket amiket leírtál, 15 perc Wikipédia és egy minimális szövegértés korrigálta volna.

Sosem gondoltam volna hogy az egyébként vállalhatatlan bircamannal egyetértek valamiben, de itt most ez a helyzet...

Gyerekek, a ROM nem írható... Az hogy a telefonok firmware-ét ROM-nak hívjuk egy ordas tévedés, hiszen az Flash alapú, újraírható...

A cikk még fordítási házi feladatnak is csapnivaló, magaddal szemben tiszteletlenség hogy publikáltad.

Mondjuk az is igaz, hogy mit várok egy ilyen ZS kategóriás, Nahát magazin szintű blogon...

Mocman 2018.04.19. 14:25:33

@ppeterka: Ha megnézed, egy az egybe egy külföldi cikk fordítását látod. A modern értelmezés szerint a flash ROM. Igen, megtévesztő az elnevezés. De ha szerinted az nem ROM, akkor RAM? Klasszik ROM-ot már sehol nem használnak, mert nem praktikus.

Kedélyes Paraszt 2018.04.19. 14:37:32

@Brendel Mátyás: a hattertar nem egyesitette a ram es a rom tulajdonsagait. alapveto mukodesbeli kulonbseg van a klasszikus diszk alapu hattertarak es a ram-ok kozott. a ram nem veletlenul random access memory-t jelent. ez azt takarja, hogy minden egyes cellajat ugyanannyi ido alatt tudom elerni. diszk eseten indexszekvencialis eleresrol beszelunk, vagyis eloszor raallunk az iro- olvasofejjel a megfelelo savra (index), mad ott addig fordul el a diszk, amig el nem eri a kivant szektort, amit irni vagy olvasni szeretnenk (szekvencialis eleres). tehat a fej pillanatnyi pozicioja kornyeken levo szektorokat gyorsabban erunk el, mint tavoli savokon levo szektorokat.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2018.04.19. 14:47:43

@Kedélyes Paraszt: a felhasználónak, illetve ilyen nem szakmai post szintjén ez nem olyan lényeges.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2018.04.19. 14:49:26

@Kedélyes Paraszt: azonkívül az SSD háttértár ugye megint más, és az meg EPROM-szerű.

lenörd hofstadter 2018.04.19. 14:53:05

Kedélyesen össze tudtok veszni minden baromságon.
Foglaljuk össze.
A birka ehhez hülye, felesleges tupírozni meg okosnak hinni.
Többen is leírták melyik betűszó pontosan mit jelent, aki tervez annak ez lényeges, a talpas felhasználónak meg doszt mindegy, hogy három vagy négy betű és milyen sorrendben van benne az R meg a többi.

Mocman 2018.04.19. 15:12:46

@lenörd hofstadter: igen, kicsit túl lett tolva. A lényeg, hogy majdnem mindenki tudja, hogy régen mi volt, meg hogy most mi van, és rossz elnevezéseken kesergünk. :D

VogelZsigmond 2018.04.19. 15:25:02

@Brendel Mátyás: "Az új memória újdonsága az lehet, hogy olyan, mint a háttértár, de olyan gyors, mint a RAM:"

Mondjuk az SSD ? :)

VogelZsigmond 2018.04.19. 15:31:09

@Kedélyes Paraszt: Erre az eleresre volt szukseg a FAT tablara. Bizony. Nem veletlen, hogy egy 7200 rpm-es HDD gyorsabb mint egy 5400-as... Prog-forog-odapozicional, aztan olvas. A RAM--bol meg olvasom egybol...

And37 2018.04.19. 15:42:02

@hümhüm: NVRAM kimaradt a listából, amúgy korrekt.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2018.04.19. 15:59:19

@VogelZsigmond: valószínűleg annál is gyorsabb lehet, ez a hírben a hír.

maxval bircaman szeredőci anyabaszó 2018.04.19. 16:14:56

@lenörd hofstadter: Teljesen igazam volt te fasszopó geci !
Az hogy te meg a többi barom mit képzel a ROm-ról stb-ről nem változtat a tényeken.
Egyébként 2-3 kollége fentebb teljesen pontosan leírta, szóval Te vagy a félművelt paraszt !

maxval bircaman szeredőci anyabaszó 2018.04.19. 16:18:26

@lenörd hofstadter: Az meg hogy ide is bekeverted a politikát, hát a jó kurva anyádat !

Kedélyes Paraszt 2018.04.19. 16:33:34

@VogelZsigmond: mindegy minek hivtak. maskepp hivtak rsx11 alatt, george3 alatt, maskepp vms alatt, megint maskepp dos, nt, linux, nonstop kernel.esetén. a lenyeg, hogy az eleres ketfazisu, index es szekvencialis.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2018.04.19. 16:44:00

Te jó ég, ez mi a szar???
Óvodási szintű bevezető ismertető után konkrétan NULLA információt sikerült közölni. Gratulálok!
Talán a technológiáról, a várható megjelenésről, vagy bármi relevánsról kéne írni, nem három mondat semmit...
Ez amúgy annyira új, hogy már tíz éve legalább, hogy "holnap megjelenik" például egy ferrit-alapú stabil RAM, de biztos vannak egyéb technológiák is.

maxval bircaman szeredőci anyabaszó 2018.04.19. 16:48:36

@Before: Nem akarok beleszólni , mert a faszarcú féleszűek megint beugatnak, de réges régen (egy távoli galaxisban) az eredeti ferrit-gyűrűs memóriák valóban nem-felejtők voltak és ők voltak a központi RAM :)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2018.04.19. 16:58:40

@maxval bircaman szeredőci anyabaszó: hát bizony, én még programoztam is olyat, sőt, kóborolt is otthon egy kis ferritgyűrűs mátrix egy ideig.

nonolet 2018.04.19. 17:03:18

@VogelZsigmond:

Az SSD sajnos CSAK olvasáskor gyors, íráskor lassú... szóval nem olyan mint a RAM!

Netuddki. 2018.04.19. 17:33:08

Kispályás blog.

Nem az a probléma, hogy a definíciókat keveri a blog. Illetve a pongyola, közbeszédben elterjedt megnevezést használja valamire, hanem hogy nem derül ki ebből az egész katyvaszból, mi a címben beharangozott nagy áttörés.

BéLóg 2018.04.19. 17:59:17

Szóval a Csak Olvasható Memória az írható?
Nemtom, azt javaslom a cixerzőnek, menjen el hegesztőpiszollyal célbalőni. Ha azzal eltalálja két méterről a céltábla közepét, írhat újra csak oilvasható memóriák írásáról szakdolgozatot.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2018.04.19. 17:59:28

A poszt lényege: a kínaiak egy nem részletezett technikájú új, nagy sebességű (és talán tetszőleges elérésű) háttértároló fejlesztését lengették be.

népszopás 2018.04.19. 21:09:58

a diszk öt másodpercen belül megsemmisíti önmagát!

JorEl 2018.04.19. 21:14:48

A fotelbölcsész megműszakifordította... Jelezném félve és halkan, de klasszikus értelemben vett ROM már lassan két évtizede elavult technológia, kib@szottul drága, mivel minden egyes alkalmazáshoz célcsipet kell gyártani, ellentétben az eeprommal, amit mostanában erre a célra szokás használni.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2018.04.20. 08:01:17

Jajj, Kedves Kommentelő Társak azon vitatkoznak, hogy a szürke az inkább fekete vagy inkább fehér. Ez hülyeség.
Igazából nincs olyan, hogy tiszta "ROM" meg "RAM". Sosem volt, minden memória írható és olvasható valahogy (különben semmi értelmük nem lenne). És mindegyik megőrzi a tartalmát. Legfeljebb az a kérdés, hogy mennyi ideig őrzi meg, és mennyi idő alatt (milyen kompromisszumokkal) írható.
Ráadásul ez sem egyértelmű, és még idővel változik is:
- A ferritgyűrűs memória (illetve félvezetős utódja) például klasszikusan RAM-ként volt használatban, írták-olvasták üzem közben. Pedig amúgy megőrzi a tartalmát áram nélkül is (igaz, olvasáskor törlődik, vissza kell írni).
- Az elemes statikus memóriát (aka. NVRAM) is RAM-ként használjuk, de az is megőrzi a tartalmát. Ezért a gyakorlatban inkább csak olvasni szokták, mint egyfajta önmegtartóztatós ROM-ot.
- A Flash memória klasszikusan ROM-ként funkcionált, tehát a processzor nem akarta írni (gyakran nem is volt rá képes). Ma viszont már háttértérként üzemeltetjük, tehát üzemszerűen írjuk is (igaz, lassan és kompromisszumosan). Sőt, nem ritkán az operatív RAM mellé biggyesztve, egyfajta "nehézkes RAM"-ként használjuk.
- A DRAM írható-olvasható, te a tartalmát még áram alatt sem őrzi meg. Állandóan frissítgetni kell. Viszont olcsó. Ja, és olvasás után ezt is vissza kell írni.
- A PROM egyszer programozható, utána csak olvasni lehet. Tehát igazi klasszikus ROM. Ám amikor telefonkártyaként használták, mégis csak írták: az utcai telefon szépen levonogatta róla a "pénzt" a benne lévő bitek végleges átírásával. Tehát megint egy ROM, amit üzemszerűen írunk.
De van olyan memória, ami csak írható, olvasni nem lehet (~kijelző, nyomtató, stb). Van olyan, mely csak blokkosan írható-olvasható. Van olyan, mely csak szekvenciálisan. És még folytathatnám (mondjuk a memóriaként használt diszkekkel, szalagokkal, elektroncsövekkel, stb.)
Plusz van az az eset is, mikor a memória fizikailag írható-olvasható ugyan, de valamiért ezt szándékosan korlátozzuk. Például az operációs rendszer magját vagy a rendszer-indítót nem akarjuk felülírni, akkor sem, ha amúgy klasszikus RAM-ban vannak. Tehát írás után ROM-má alakítjuk.
Szóval nem fekete-fehér a dolog, hanem szép színes. Nem érdemes rajta vitatkozni.

Amúgy a cikk eléggé gyatra lett. Értem, hogy mit akarnak a kutatók (olyan gyors, nem illékony írható-olvasható memóriát, ami a tartalmát programozható idő után magától törli), de ilyen már van. Csak drága és macerás. Nyilván ők olcsón akarják.... Hehe.
Kicsit olyan ez, mint az 1 tonnás áruszállításra alkalmas kétéltű formula-1-es versenyautó. Mindenre alkalmas, de semmire sem jó igazán. Úgyhogy részemről szkeptikus vagyok.

Berelhetoreklamfelulet 2018.04.20. 08:27:24

@Papírzsepi:
Azt ennek miközven bármihoz? Attól még, hogy csak olvasák miközben írni is lehet még nem fog átalakulni ROM-á dfq. A read only nem arra utal, hogy mire használják a gyakorlatban, hanem arra, hogy normál működés közben fizikailag lehetetlen az írása. Annak meg végkép semmi köze nincs hozzá, hogy megőrzi-e a tartalmat áram nélkül vagy sem...

Secnir 2018.04.20. 08:35:50

...én kérek elnézést az informatikusok nevében ezért a cikkért...

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2018.04.20. 08:51:20

@Berelhetoreklamfelulet: épp ezért nincs értelme az egészről vitatkozni. Több különböző - és teljesen valid- irányból szoktunk közelíteni:
1. A memória fizikailag írható-e többször. Ma már azért mindegyik írható. Régen nem így volt, innen ered a mára elavult ROM betűszó.
2. A memória megőrzi-e a tartalmát áram nélkül. Ugyanis ha nem teszi, akkor nem az klasszikusan csak RAM lehet. Ha megőrzi, akkor a kérdés nyitott.
3. Üzemszerűen írható-e a memória. Ez régen úgy volt, hogy a processzor képes-e a write jellel beleírni vagy sem. Ma meg így van: persze, hogy képes, de milyen gyorsan? Ma már inkább field-upgradelhetőségről beszélünk, blokkos törlésről, írási limitszámokról. Tehát ebben az értelemben a ROM/RAM megkülönböztetés egyszerűen elavult, értelmét vesztette.
4. Mire használjuk. Régen ez is egyértelmű volt: a ROM esetében a processzor feltételezte, hogy van benne valami, amit nem akarunk megváltoztatni. A RAM-nál meg az van benne, amit beleírtunk. Érdekes módon ez ma is megvan, hisz a BIOS (UEFI) ott van egy ROM-ként használt memóriában. Ami persze egy flash, és írható. De használati szempontból ROM, és bizony az írásvédett RAM lapok is ROM-ként funkcionálnak tovább. Pedig, ugye.
5. Mit jelent a betűszó. ROM=Read only memory. Ez ok, de ma minden esetben kapcsolható a read-only bit. Szóval az a ROM, amelyet írásvédetté tettünk. És addig ROM, amíg írásvédett. a RAM = Random Access Memory. Igazából nem mond semmit arról, hogy írható-e. Azt mondja, hogy nem szekvenciális az elérése. Legalább 50 éve elavult fogalom (amióta a szekvenciális memóriák kimentek a divatból). A köznyelv viszont az írható-olvasható memóriaként hivatkozik rá, mégpedig jellemzően a gyorsan írható, gyorsan olvasható verzióra. Az más kérdés, hogy ma egy flash írása jóval gyorsabb, mint a C64 RAM-jának írása volt.
Szóval azt akarom mondani, hogy legalább 10 éve végleg elavult a ROM/RAM megkülönböztetés, de igazából már korábban sem volt értelme. Ma már korrekt szakmai dokumentációban kerüljük a használatát, főleg a ROM-ét. Teljesen szakmaiatlan és értelmetlen a kérdésről vitatkozni.

comblog 2018.04.20. 10:49:02

Sose értettem minek írnak olyanok blogokat akiknek jól láthatólag zero tudásuk van a témában.
Itt is a ferdítő meg még az eredeti cikkíró is úgy tűnik átaludta kb. az utóbbi 2 évtizedet, mert aki még mindig ROM-ról hablatyol, úgy, hogy közben fogalma sincs mi az a flash a 3D XPoint-ról meg vsz. még sose hallott, inkább ne akarjon erről a témáról semmit se írni.

asebes 2018.04.20. 11:03:07

@igazi hős: És ha a egymilliárd mobiltulajdonos szerint lapos a föld, akkor az lapos, igaz?

Felteszek egy kérdést: Hány bájt egy kilobájt? Aki nem tudja, az balfék, és ne okoskodjon. :-) És ne vágd rá a választ, mert biztos hülyeséget írnál!

A cikk abban pontatlan, hogy klasszikus értelemben vett ROM a mai gépekben valóban nincs - ezeket nem is ROMnak hívják, hanem pl. PROM, EPROM, EEPROM stb.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2018.04.21. 01:18:38

@hümhüm: +1

@Before: Hát épp ez az. Igazából, mondjunk ennyit, egy olyan nem felejtő tároló, amelyet akár operatív memóriaként (is) lehetne használni. Ámde az operatív memória egy része jó ideje átnyúlik a HDD-re (vagy SSD)-re, illetve a CD-RAM is egy kétségbeesett kísérlet volt erre a bővítésre, szóval a válasz nem egyértelmű, inkább felfogás dolga. Nagyon-nagyon régen már volt nem felejtő munkatároló, aztán a technika a sebességnek kedvezett.. Mivel az én gépemben az operatív tároló adatvesztését sokkal gyakrabban okozza lefagyás, mint áramszünet, a találmány a PC-kben sajnos egyelőre nem fogja az életérzést számottevően feldobni, de egyébként hajrá.