Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Tíz éven belül jönnek a repülő autók?

2018. január 26. - ferenck

Hamarosan repülő autók szállítanak utasokat az amerikai légtérben, például Dallas felett – nyilatkozta Dara Khosrowshahi, az Uber vezérigazgatója egy müncheni konferencián, és az időpontot is megjelölte: valamikor a következő évtizedben.

A repülő autókat legtöbbünk sci-fikkel, elsősorban A Jetson családdal, vagy cyberpunk opusokkal, leginkább a Szárnyas fejvadász Los Angelesével azonosítja. Nem véletlenül, hiszen nagyon sok tudományos-fantasztikus klasszikusban megjelennek.

flyingcar0.jpg

Az Uber viszont mihamarabb valósággá akarja változtatni a fantasztikumot. Elsősorban repülő taxikban gondolkozik, 2017 novemberében el is indította az ezt célzó Elevate (magyarul felemelni, magasra emelni) projektet. Az ötlet még korábbi, mivel a céget minimum 2016 óta foglalkoztatja a légitaxi-szolgáltatás ötlete, uberAir néven tervet is dolgoztak ki hozzá.

Szándékuk komolyságát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a NASA-val közösen dolgoznak a biztonságos autonóm repülést lehetővé tevő légiforgalom-irányító rendszeren.

flyingcar.jpg

A repülő autó ötletének kivitelezhetőségét persze be is kell bizonyítani, ráadásul sok időbe telhet a részletes szabályozás kidolgozása – és csak azt követően jöhetnek a kicsi repülőautók.

Kutatóintézetek és vállalatok viszont valóban tervezik, és az Uber nincs egyedül, például a pozsonyi Aeromobil is dolgozik ilyen járműveken.

Működésükhöz azt a tényt szintén figyelembe kell venni, hogy a mai városokat, úthálózatokat, légi folyosókat stb. nem a még nem-létező közlekedési módhoz tervezték. Útjainkat alkalmassá kellene tenni a járművek zavartalan földi és égi működéséhez, integrálódniuk kellene a rendszerbe, mert ne feledkezzünk meg arról sem, hogy ugyan repülnek, de mégiscsak autók.

Nagyon komplex és precíz irányelvek, szabályozás nélkül nyilvánvalóan nem fog menni. Repülőtaxi-szolgáltatásoknál, mint az uberAir például állomásokat, le- és felszálló-pontokat kell kijelölni, máskülönben teljesen kaotikussá válhat a városi közlekedés.

Az Európai Repülő Autó Szövetség (EFCA) optimista, mert szerintük az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Izraelben és több európai országban a lehető legelőrehaladottabb állapotnál tart a szabályozás. A gyártók elvileg már tesztelhetik is elképzeléseiket.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr7913601311

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

]{udarauszkasz 2018.01.27. 12:36:41

A baj, hogy pont a legi, es foldi kozlekedest osszekoto csomopontok, vagyis a le-felszallo pontok lesznek szuk keresztmetszetei a rendszernek. Stau,dugulas, torlodas a kornyeken elore megjosolhato, foleg a csucsidoben. Ehelyett komplett utszakaszokat kene alkalmassa tenni le-es felszallasra, akar tobb 10 km hosszan. Ehhez kene igazitani a legtereket, legiforgalmi terkepeket, legifolyosokat is. Gyakorlatilag autopalya-repter kimerakat kellene letrehozni a varosok korul. Masfelol a nagykozonseg szamara is elerhetove kellene tenni a repulos kepzest, az emberek java resze meg tudna szokni a 3 dimenzios kozlekedest. Aki kepes elvezetni egy jatekdront (elvileg az emberek java resze kepes lenne ra) az kepes elvezetni egy szinten dronszeru vezerlessel ellatott jarmuvet is.

Medgar 2018.01.27. 13:13:55

@]{udarauszkasz: Az emberek többsége nem lesz képes a 3 dimenziós közlekedésre. Ne a mostani üres légtérből indulj ki, hanem a normál közúti forgalom zsúfoltságából.

gabiiii 2018.01.27. 13:23:38

Ez is olyasmi, mint a fúziós erőmű: mindig tíz év múlva lesz. Már ötven éve.

TheSaurus 2018.01.27. 13:38:31

Vélhetően az embernek annyi köze lesz a vezetéshez, hogy beül, és megmondja az úticélt. Minden egyebet intéz az autó(k hálózata). Remélem.
]{udarauszkasz: Zenonasz, vagy valaki más? ;)

Albert Ejstejn 2018.01.27. 14:29:09

"Tíz éven belül jönnek a repülő autók?"

Muszakailag megoldhato, de az arak meg ketsegesek. Ha lesz olcso akumlator, akkor lehet hogy nem lesz dragabb a mostani autoknal, akkor talan elterjedhet.
Az pedig nyilvanvalo, hogy csak kizarolag robotiranyitassal fognak menni, szoba sem kerulhet az, hogy emberek probaljanak repulgetni,egy zsufolt varosban, amikor meg a biztonsagos autovezetes is megoldhatatlan problema a tobbsegnek.

Rwindx 2018.01.27. 14:43:58

Én már annak is örülnék, ha valódi önvezető autók az utakon üzemelnének már addigra...

]{udarauszkasz 2018.01.27. 19:48:31

@TheSaurus: Kudarauszkasz, fedelzeti mernok:) Athelyeztek a Kirill Bulicsov csillaghajora:)
Egyebkent nekem nem okozna problemat, pedig nem tartom atlagon felulinek magam. Igaz, vannak, akiknek a jelenlegi kozlekedest is gondot okoz kovetni. Az orszagutakhoz hasonlo zsufoltsag nem lesz, mert aerodinamikailag egy kaoszt eredmenyezne a sok szaz, egyutt mukodo legcsavar learamlasa. Foleg lakott terulet folott, egymas kozeleben. Viszont az autopalyan, a preri kozeleben nem kene vesztegelni orakig azert, mert valami idiotak a 20km-el odebb levo balesetet videozzak eppen.