Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

A dolgozók szeretik, a vásárlók észre sem veszik a Walmart robotjait

2018. február 12. - ferenck

Az Egyesült Államok 50 Walmart áruházában robotok segítik a dolgozókat. Az alkalmazottak szeretik őket, a vásárlók döntő többségét viszont teljesen hidegen hagyják.

A jelenség azért érdekes, mert sokan félnek a robot-munkaerőtől, különösen az alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők tartanak az automatizáció következményeitől, állásuk elvesztésétől.

walmart0.jpg

A Walmart alkalmazottjai nem tartoznak közéjük; örömmel fogadták a san franciscói Bossa Nova robotikai cég szerkezeteit. A gépek sok fárasztó, unalmas munkát végeznek el: megállapítják, ha egy-egy árucikk kifogyott a raktárból, azonosítják a pontatlan árakat, a hiányzó vagy rossz címkéket.

Martin Hitch, a Bossa Nova üzleti vezetője elmondta: a robotok gyors el- és befogadásának egyik oka, hogy nevet adtak nekik. Mindegyik neve ugyanúgy látható a kitűzőn, mint a humán alkalmazottaknál. Így egy kicsit olyanok, mintha húsvér munkatársak lennének, és ez könnyebbé teszi az együttműködést.

walmart.jpg

A robotokat eleve úgy programozták, hogy ne ijesszék meg a dolgozókat, például helyváltoztatás közben csipogó hangot adnak ki. De hang mellett fénnyel is kommunikálják nekik, adják tudtukra, ha esetleg túl közel tartózkodnak hozzájuk.

A vásárlóknak csak kis része érdeklődik a botokról. A Walmart üzletvezetők meglepődtek, mert a fogyasztók részéről sokkal komolyabb reakcióra számítottak. Pozitív és negatív fogadtatásra egyaránt gondoltak, közönyre viszont nem. Hitch szerint azért lehet így, mert a vevők alig látják őket, esetleg azt hiszik valamelyik bútorhoz stb. tartoznak.

Pedig ezek a robotok jól láthatók (még ha a vásárlók nem is veszik mindig észre őket), és részévé váltak a Walmart alkalmazottak életének. Más gépek viszont kevésbé látványosak, nem dolgoznak közvetlenül együtt emberekkel, ugyanakkor megfigyelhetik a dolgozókat. Korai lenne Nagy Testvért kiáltani, ám a gépek munkahelyi megjelenésével magánéleti, személyiségi jogi (privacy) kérdések is felmerülnek.

Az Amazon új csuklópántjával például a cég raktárában dolgozók tevékenységét monitorozzák. A kütyü követi a kézmozgásokat, és rezgéssel jelzi a jó irányt. Egyszerre olcsó munkaerő, és az alkalmazottakat is megfigyeli.

Az automatizáció a potenciális állásvesztés mellett ezeket a minél előbb szabályozandó problémákat is felveti.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr4113642800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása