Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Legendás játékról álmodik a számítógép

2018. április 04. - ferenck

Valódi képességek álmokban történő gyakorlása és továbbfejlesztése, majd az így feljavított adottságok alkalmazása a mindennapokban a tudomány rejtélyei közé tartozik.

Daniel Erlacher, a Berni Egyetem kutatója ilyen rejtélyekkel foglalkozik. Több tanulmányt írt róluk, az éber álom állapotában végzett tevékenységek és a valóság kapcsolatáról – például darts nyilak dobálásáról, különös guggoló pozíciók gyakorlásáról „alvajárás” közben…

doom.jpg

A felsőoktatási intézményben változatlanul végeznek emberekkel kutatásokat, de most már azt is tesztelik, hogy komputerek hogyan álmodnak az általuk látott világról, miként sajátítanak el álmaikban különféle képességeket.

David Ha, a Google Brain, a keresőóriás gépitanulás-részlegének tagja és az egyetemen dolgozó Jürgen Schmidhuber elérték, hogy a számítógép az idén negyedszázados legendás videojáték Doomról „hallucináljon”, jelenítse meg saját elképzeléseit róla, majd az álomtérben virtuális ágenst játszattak, hogy ottani tapasztalatait később a valódi közegben hasznosítsa.

A gépi tanulás három részből (modellből) áll: először elkészítették a játékkörnyezet pillanatfelvételeken, rossz minőségű mp3-akon és szétfilterezett, agyondolgozott JPEG-fájlokon (deep fried JPEG) alapuló tömörített modelljét. Ezeket az infókat kimenetként használták a következő képkocka megálmodásához, hogy a gép előrejelezze: a képkockán milyen valószínűséggel oszlanak meg rajta az adatok. A két modell egybekombinálása nagyjából azt mutatja, ahogy a virtuális ágens látja a „világot.”

doom0.jpg

A harmadik, kontroller modell hozzáfér a játék (a mélytanulásban, megerősített tanulásban szintén alkalmazott) jutalmazó funkciójához, választásaiban segíti és jutalmazza értük az ágenst.

A döntéshozáshoz, a helyes lépés kiválasztásához (előrejelzéséhez) az ágens értelemszerűen felhasználja a korábbi modell eredményeit. A különféle modellek egyesítésével válik lehetővé, hogy érzékelje a világot, és annak megfelelően játsszon.

Az előrejelző modellel válogatnia kellett a játék mindenkori aktuális állapotával kapcsolatos előrejelzéseiből, és azok alapján következtetett újabb jövőbeli állapotokra. Lépésről lépésre alakult ki a gépi képzelet által megálmodott, az eredetihez azonban mégis kapcsolódó világ, a komputer látomása a Doomról, a gyakorlatban pedig a VizDoom gépitanulás-környezet.

A modell képes megjósolni, hogy a játékos meghal-e a következő képkockán. Ezzel az adottságával sokat segít az ágensnek stratégiaválasztásban, a megfelelő lépések kidolgozásában.

A kutatók szerint tanulási/gyakorlási módszerükkel a játékmotorok hatékonyabban alakítanak ki környezeteket, gyorsabban kiszámolják a hátterek bonyolult fizikáját.

Újabb lépés afelé, hogy mesterséges intelligenciák tervezzenek játékokat.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr2113801318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.