Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Repülés közben vált alakot a robot

2018. június 04. - ferenck

Repülő robotok modellezésénél inspiráció keresése közben azért nem kell sci-fiket tanulmányozni, mert létezik kézenfekvőbb megoldás is: a természet számtalan példával segít a fejlesztőn. Elsősorban madarakról, de rovarokról is mintáztak már égi gépeket.

Így tették a francia Aix-Marseille Egyetem Étienne Jules Marey Mozgástudományi Intézetének kutatói is újfajta repülő szerkezetük fejlesztésekor. Az eredmény: a világ első repülés közbeni – madarak mintájára – alakváltásra képes robotja.

repulo_robot.jpg

Szűk téren, például két fa között egy robot csak testének 90 fokos elforgatásával, a talajra függőleges testhelyzetben tud keresztülrepülni. Ehhez viszont könnyűnek, kicsinek és gyorsnak kell lennie. A három feltétel teljesülése mellett akkor sem ereszkedik túlzottan/veszélyesen alá, ha propellerjei nem segítenek rajta, nem emelik fel.

A kivitelezéshez gyorsan frissülő szenzorok szintén szükségesek, különben egy ennyire drasztikus mozdulat hatására a gép esetleg nem tudja tartani az útirányt, és fogalma sincs, merre kell továbbmennie.

repulo_robot0.jpg

A kutatók azonban rájöttek a legegyszerűbb megoldásra. Ha valódi madarak két fa közötti szűk résen akarnak átrepülni, szárnyukat mindaddig közelebb húzzák a testükhöz, amíg át nem haladnak az adott területen.

A Quad-Morphing nevű gép ugyanezt teszi. (A quad a „kvadrokopter”, a négy rotoros repülő szerkezetek, főként drónok rövidítése, morphing pedig „átalakulást”, „átváltozást” jelent.)

A gép két karját két-két propellerrel szerelték fel, hogy úgy repüljön, mint egy helikopter. A karok nyúlékony és merev drótokkal kapcsolódnak a testhez. Ez a kombináció teszi lehetővé, hogy a robot mindössze 250 milliszekundum alatt, szárnyszélességét 48 százalékkal csökkentve, visszahúzza a karjait.

A teszt során a gép a repülő robotoknál meglehetősen gyorsnak számító 9 km/h óra sebességgel egymás után nyolcszor sikeresen repült át a teljes szárnyszélességének 54 százalékát képező résen.

A karok szükség szerinti összehúzását és kiterjesztését autopilot mechanizmus vezérli. A botnak a tesztszoba 3D-s lokalizáló rendszerére, minden mozgását rögzítő 17 kamerára szintén szüksége volt, hogy érzékelje, mikor közelít a szűk réshez.

Mivel valós környezetben ez a megoldás nem működik, a gépet másodpercenként 120 képet rögzítő kamerával szerelték fel. Így már magától „látja” a rést, és a látottaknak megfelelően változtat helyzetén.

A tervek szerint egy hónapon belül tesztelik az új megoldást.

A gépet nehéz terepeken, keresési és mentési műveleteknél, például eltűnt hegymászók kutatásakor kívánják használni.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr3414019000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vakegér II 2018.06.04. 21:38:17

ˇ"a gép a repülő robotoknál meglehetősen gyorsnak számító 9 km/h óra sebességgel...." nyilván elírás. Jó lenne, ha a technika minél hamarabb megjelenne (mondjuk a DJI ) modellekben is.

Nemozoli 2018.06.05. 02:08:24

Ez nekem is kissé furcsa volt... a mai tesztrepülésen a lebutított 5 m/s (18 km/h) sebességgel repültünk, és kellemetlenül hosszú ideig jött hazafelé a drón 2 km-ről.