Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Tanuló robot segít autista gyerekeken

2018. július 09. - ferenck

Érzelmi állapotok azonosítása, boldog vagy félelmet sugárzó arcok megkülönböztetése gyakran okoz problémát autista gyerekeknek. Egyes terapeuták gyerekbarát robotokkal segítenének rajtuk. A humanoid arcán megjelenő érzelmekre a kommunikációs partner reagál, és az interakció során megtanulja azokat.

A terápia akkor működik legjobban, ha a robot képes a gyerek viselkedését is értelmezni, és érzékeli, ha érdeklődik vagy izgatott. Az MIT (Massachusetts Institute of Technology) Médialaboratóriumának kutatói e cél érdekében fejlesztettek személyre szabható mélytanuló-hálózatot, amellyel a robot – a SoftBank ötödik generációs NAO-ja, egy 57 centi magas humanoid – könnyebben felbecsüli partnere mindenkori állapotát. A rendszer kizárólag az adott páciens adataival dolgozik, azokon (videókon, hanganyagokon, fiziológiai, diagnosztikai stb. információkon) gyakorol.

autizmus.jpg

Humán szakértők általában 50-55 százalékos pontossággal állapítják meg, hogy autista gyerekek mennyire vesznek részt a kommunikációban, milyen viselkedést mutatnak. Az általuk is segített és eleve emberi megfigyelésen alapuló adatokon gyakorló robot 60 százalékos teljesítményt ért el.

„Hosszútávú célunk nem humán terapeuták helyettesítése, hanem a gépek fontos információkhoz juttatása, amelyekkel a pszichológus személyesebb gyógymódot tud kidolgozni, és a gép-gyerek interakciók is természetesebbé válnak” – magyarázza a kutatást vezető Oggi Rudovic.

autizmus0.jpg

A munkában az érzelmi számításokkal (affective computing) évtizedek óta foglalkozó Rosalind Picard is részt vesz, és az autizmus kezelésében kitüntetett szerepet tulajdonít a személyre szabott gyógymódnak. Szerinte a hagyományos mesterségesintelligencia-megoldások csődje miatt van szükség az általuk más területeken (fájdalom folyamatos megfigyelése, Alzheimer-kór állapotainak előrejelzése stb.) sikeresen alkalmazott személyes mélytanulásra.

A robot szemszín-változtatással, végtagmozgásokkal, hangtónusokkal fejezte ki érzelmeit egy 35 autista gyerekkel folytatott 35 perces gyakorlaton.

Rudovic elmondta, hogy a legtöbb gyerek nem csak játékként, hanem különösen történetmeséléskor valódi személyként tekintett rá.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr2414102095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.