Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Elektromos vezetékekre kötve jobban működhetnek a repülő autók

2018. szeptember 20. - ferenck

Filmekben megszokhattuk, hogy mindig tökéletesen működnek a repülőautók. Sokáig csak álomnak, sci-fi fantáziának tűntek, mígnem az Uber tavaly bejelentette az Elevator projektet, és elvileg 2020-ban Los Angeles légterében megjelenhetnek az első példányok.

Egyre közelebb kerülve a megvalósuláshoz, számos probléma merül fel velük kapcsolatban. A legfontosabb, hogy több áramra van szükségük, mint az átlagos autóknak, ezért nagyobb, tehát a gépet lehúzó, zavaróan komoly tömegű, nehezebb elemek kellenek hozzájuk. Másrészt, hogyan repüljenek megfelelő távolságokat, megfelelő sebességgel anélkül, hogy többször álljanak meg újratöltésre?

flyingcars0.jpg

A San Francisco székhelyű, nevével deklaráltan Kármán Tódor (1881-1963) előtt tisztelgő Karman Electric startup szakemberei gőzerővel dolgoznak a megoldáson. A 10-30 méter magasságban közlekedő utasszállító légi taxik erre a célra fejlesztett földi vezetékekről működnének, egy kicsit úgy, mintha villamosokat felemelnénk a légtérbe, és valamilyen kábelekkel kapcsolódnának a sínekhez. Ebben az esetben értelemszerűen kisméretű elemek is elegendők hozzájuk. Az elemek teszik lehetővé – amennyiben szükséges – hogy, leváljanak az áramellátást biztosító hálózatról, a földi kábelekről.

Az elmélet nagyon jól hangzik, viszont a megoldandó kérdések száma így sem csökken, sőt, szaporodik: mi történik például áramkimaradáskor, vagy ha két égi jármű kötelei összegabalyodnak, esetleg helikopter vagy madár zavarja meg a repülő taxi útját? Hogyan oldják meg a fejlesztők nehezen kezelhető terepek, vagy víz feletti közlekedést?

flyingcars.jpg

A tervek szerint ekkor – általában városok felett – válnának le a hálózatról, magasabbra, közel ezer méterre emelkednének, és váltanának át elemes működési módra.

De mennyiben tekinthető repülő járműnek, ha földhöz kötjük az autót? Ha egy repülő autó működtetésének leginkább energiahatékony módja a talajon futó vezetékekhez kapcsolás, akkor miért nem használunk helyette vonatot?   

A koncepciót az év végétől kvadrokopter drónokkal tesztelik. Az első bemutatót zártkörű arkansasi repülőtaxi-rendezvényen tartották. A cég hat rotoros szerkezetet tesztel, a rendszer többezer személyt óránkénti közel 400 kilométeres sebességgel szállítana egymástól többszáz kilométerre fekvő települések között.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr5614248005

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pizo 2018.09.21. 16:16:51

Ez pár drónnal még működhetne. De több százzal vagy több ezerrel? Gondoljuk el, hogy szinte minden gépjármű elektronos, és a trolivezetékekre csatlakozik. És ott csak két dimenzióban történik a mozgás, ennél meg 3-ban.

Zoli

csúti csüngőhasú tolvaj 2018.09.21. 22:01:32

A dugók térbeli áthelyezése csak az "okos" mérnökök fejében megoldás.

Amúgy mijafas.ért kell ennyire favorizálni a levegőbe emelkedést? Energiaínséges időszak jön, 50 évnyi fejlesztés kevés volt az akkumulátortechnika nagy mértékű javítására, azt a kevés energiát ami van azt nem arra kéne használni, hogy Gazdag Béla a levegőben repkedjen.
Tetszik, nem tetszik, jön az autópályákon sorban vonuló önvezérelt autók tömege oszt a sok száguldozó barom szépen halad majd a sorban időrendben elfoglalt helyén. (Tudom okostroll, lesz aki vehet előzési jogot, de ahhoz működnie kell a rendszernek, utána lehet majd továbblihegni)

kolomparlole1114 2018.09.22. 08:03:22

@csúti csüngőhasú tolvaj: Nyilván azért kell a repülés hogy nagyobb luxusprofitot húzhassanak le erre hivatkozva. Ha most simán csak felemelnék a BKV jegy árát 100k-ra, azért inkább kiegyenesített kaszás tünti lenne belőle.