Japán hosszú ideje robotikai nagyhatalom, ráadásul a szigetország lakosai másként viszonyulnak a gépekhez, mint a nyugati félteke lakói. A magyarázat az ősi sintó vallás és a buddhizmus hagyományaiban rejlik.
A nyugati gondolkodást meghatározó kartéziánus dualizmussal szemben, lélek és anyag nem képeznek ellentétpárt. Minden létezik: sziklák, fák, vízesések és az élő organizmusok is. Az istenségek ugyanúgy beléjük költözhetnek, mint történelmi személyekbe, vagy ember által készített tárgyakba: kardokba, tálakba, csengőkbe, tehát robotokba is. Tárgyak és istenségek, szellemek azonosítása éles ellentétben áll a nyugati kultúrkör egyistenhívő vallásainak bálványimádat-ellenes hagyományával. A sintoizmus ugyan nem bálványimádó, de nem is tiltja a tiszteletüket.
A buddhizmus helyi változata szintén nem tesz különbséget élő és élettelen között: növények és tárgyak, így gépek is rendelkezhetnek lélekkel, tehát meg is világosulhatnak.
A buddhizmus egyes ágaiban a végtelen irgalmat és könyörületességet megtestesítő Kannon az egyik legnépszerűbb bódhiszattva (másokat a megvilágosodáshoz segítő személy) Japánban. Indiai és tibeti megfelelője (és egyben Tibet védőszentje) Avalókitésvara, vele ellentétben azonban nőnemű. Különösen a várandós asszonyok szeretik.
Az egyik régi és leghosszabb ideig japán főváros, Kiotó Kodaiji szentélyében a bódhiszattváról modellezett, 195 centiméter magas, 60 kilós robotot mutattak be. Az alumíniumból készült humanoid rendeltetése, hogy elmagyarázza Buddha tanításait. Arcához és kezéhez szilikont használtak.
Február 23-án a tokiói A-Lab Co. által fejlesztett Mindar nevű robot a szentély egyik halványan megvilágított termében a Szív szútráról tartott beszédet. Az angol és kínai nyelvű feliratokat a falra vetítették, a háttérben zene szólt.
„Ha egy Buddha-kép beszél, valószínűleg a buddhizmus is jobban megérthető. Azt akarjuk, hogy sokan jöjjenek el megnézni a robotot, és rajta keresztül gondolkodjanak el a vallás lényegéről” – jelentette ki Tensho Goto, a szentély fővédnöke.
A szentély egy másik elöljárója elmondta, hogy a robot közvetítésével remélhetőleg a buddhizmussal nem foglalkozó személyek is elkezdenek majd érdeklődni a vallás iránt.
A gép március 8. és május 6. között lesz nyilvánosan megtekinthető.