Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Az önvezető autó nem adja át az irányítást a részeg sofőrnek

2019. március 04. - ferenck

Az ütemes fejlesztések és a hatalmas médiavisszhang ellenére az önvezető autók egyelőre nem lepik el a közutakat, és hosszú időnek kell eltelnie ahhoz, hogy a hétköznapok szerves részévé váljanak. Valamilyen szintű emberi jelenlét és beavatkozás ma még mindenképp szükséges.

Addig, amíg egy személy bizonyos mértékben (vagy teljesen) kontrollálja, irányítja a járművet, kimerült, elalvó, stresszes, telefonáló vagy részeg vezetők az autonómia ellenére is komoly veszélyt jelentenek.

reszegsofor.jpg

Az uniós ADAS&ME projekt kutatói a vezető állapotát, például ittasságát vagy más okok miatti fáradtságát stb. detektáló szenzorokat, programokat egyesítő rendszert fejlesztenek.

Ha a beépített lélegzés-elemző, szemkövető szoftver, a szívritmust figyelő, vagy a hang- és képalapú érzékelők a vezetési alkalmasságot megkérdőjelező szokatlan jeleket észlelnek, az autó vagy átveszi a kontrollt, vagy figyelmeztetést ad le, majd félreáll.

reszegsofor0.jpg

„Biztosra akarunk menni, hogy vezetésre alkalmatlan sofőröknek ne adjuk vissza az irányítást, és ha a sofőr másállapotban van, a jármű automatizált funkcióit használva, elérjük, hogy ne tudjon vezetni. Súlyos baleseteket megelőzendő, biztonságos és kivitelezhető átmenetet akarunk” – magyarázza Anna Anund (Svéd Nemzeti Út és Közlekedéskutató Intézet).

Az önvezető autókat biztonságosabbá tevő összes technológia (szemkövető szoftver, lélegzetelemző stb.) már létezik. Kulcsfontosságú viszont, hogy be is legyenek építve emberi beavatkozást még igénylő robotjárművekbe.

Anund és munkatársai évek óta dolgoznak félig autonóm autók biztonságosabbá tételén, munkájuk azonban inkább csak elméleti, mert a döntést a gyártóknak kell meghozniuk. Hiába állnak rendelkezésre a járművek legmagasabb szintű biztonságát garantáló programok és rendszerek, ha nem ágyazzák be őket az önvezető autókba.

A kutatók különböző járművekkel vizsgáltak hét forgatókönyvet.

Az egyikben a sofőr pont telefonál, miközben az előtte lévő autó hirtelen fékez. Egy másikban a motorkerékpár érzékeli, hogy a vezető elájult, bekapcsolja a vészjelző fényt, és oldalra áll. A többi forgatókönyvben busz, teherautó és egyéb járművek mellett a legváltozatosabb szenzorok szerepelnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr5014665429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása