Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

VR headsetek: agy-komputer interfészek?

2019. április 18. - ferenck

A virtuális valóság (Virtual Reality, VR) headsetek („sisakok”) már most vannak annyira jók, hogy a felhasználó fülével, szemével – és agyával is – elhitetik: egy másik világban jár.

De ez csak egy közbülső állomás, mert hamarosan képesek lehetünk ezekben a világokban pusztán gondolati úton navigálni.

A játék- és headset-fejlesztő Valve pszichológusa, Mike Ambinder szerint a közeljövőben a „sisakok” agy-számítógép interfészekkel (Brain-Computer Interface, BCI) bővülnek.

vr_headset.jpg

Az elképzelés lényege, hogy már meglévő VR headseteket inváziv beavatkozást nem igénylő elektroenkefalogram (EEG – az idegsejtek elektromos aktivitását valósidőben mérő eszköz) szenzorokkal egészítenek ki.

Az EEG-olvasók detektálják, majd adatpontokká alakítják az agyban tüzelő elektromos jelzéseket. Az adatok elemzésével játéktervezők úgy dolgozhatnak ki játékokat, hogy azok a felhasználó hangulatának megfelelően reagáljanak – másként, ha izgatottak, ha boldogok, vagy ha csalódottak stb. vagyunk.

vr_headset0.jpg

„Gondoljunk az alkalmazkodó ellenségekre. Milyen állatok ellen szeretünk játszani? Ha ismerjük a választ, sokkal jobban töltjük el az időnket, kevesebbet unatkozunk” – magyarázza Ambinder.

A játékdesign szinte tökéletesen a VR headsetet viselő személyre szabható, sőt, ideális virtuális világbeli reprezentációnkat is megalkothatják. Avatárunk egy-egy az egyben leutánozza aktuális hangulatunkat, elmeállapotunkat.

„Hirtelen meg tudjuk állapítani, hogy a felhasználó hogyan reagál különböző elemekre. Apró változtatásokat eszközölünk, hogy nagy változásokká váljanak” – folytatja a pszichológus.

Már most is több cég próbálkozik az agyból érkező jelzések összegyűjtésével, elemzésükkel pedig a játékélményen javítanának.

A Neurable startup olcsó headsetekbe épített agy-számítógép interfészeket tesztel. Céljuk „agyunk természetes kibővítése, az emberi elme gazdagítása új lehetőségekkel.”

Egyelőre azonban még távol vagyunk a tökéletes BCI-ktől. Egészségügyi használatra alkalmas EEG-knek is nagymennyiségű zajjal kell megküzdeniük, a szélesebb körű fogyasztásra szánt, nem inváziv eljárással a koponyára került szerkezeteknek pedig még zajosabb környezetben kell elboldogulniuk.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr2714766116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kiskutyauto 2019.04.19. 19:33:22

Egyelőre még oda sem jutottunk, hogy a már halandó ember számára is hozzáférhető VR szemüvegek illetve sisakok átütő élményt adjanak. Egyelőre úgy áll a helyzet, hogy a passzív VR, mint 3d monitor, legyen az szemüveges vagy a megjelenítőbe épített fícsör, ugyanúgy a VR mint aktív eszköz, tehát a képet a szemüveg illetve sisak jeleníti meg: MEGBUKTAK... újra és újra... (hiába is jött ki százával új megoldás, az is mindig megbukott) nyilván a jövő persze az utóbbiaké. Ha végre kifejleszt valaki egy használhatót és elérhető áron... Azonban ez a technológia elvi szinten vagy 30 éve, gyakorlati szinten is a PC-k 3d gyorsító korszakának kezdetével (1995 körül egyből meg is jelentek) létezik... Azóta nagyon sok koncepció és megoldás elvérzett, de az alapvető technológia nem tudja megvetni a lábát, újra és újra megbuknak a nagy kitörések, áttörés pedig nincs vagy ha van is (nem nagyon hallunk róla) az nem hozzáférhető, mert arra még a legtöbb milliárdos sem szán ennyit... aztán emiatt bukik meg a cég, hogy nem veszik a cuccot.... Szóval egyelőre érjük el a tökéletes hibátlan, hátrány mentes (pl nem hány be az ember, nem káprázik a szeme 10 perc után, normálisan lehet tevékenykedni és nem szerencsétlenkedve élvezhetetlenül) élvezhető külső VR-t... s majd ha azt kiélveztük jó alaposan, kihoztuk a maxot belőle, akkor forduljunk rá a Mátrix jellegű úgymond belső neurális VR-re... ez úgy kb 50-100 év lesz még...