Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Klasszikus játékok új grafikával

2019. április 24. - ferenck

A mesterségesintelligencia-robbanás egyik legváratlanabb és legpozitívabb „mellékhatása” a videojátékokat érinti. Rajongók rájöttek, hogy a gépi tanulás tökéletes eszköz klasszikus darabok grafikájának megújításához.

Az „MI felskálázás” (AI upscaling) néven ismert technika lényege, hogy az algoritmusba alacsony felbontású képet táplálunk be, és a gyakorlóadatok felhasználásával, az eredetivel egyező, de sokkal több pixelt tartalmazó változat lesz az output.

jatekgrafika.jpg

Maga a felskálázás régóta elterjedt megoldás, az MI alkalmazása viszont nem. Mesterséges intelligenciával drasztikusan gyorsabb a folyamat és jobb minőségű a végeredmény.

Eddig tervezők és kódolók csapatai hónapokig, esetleg évekig dolgoztak klasszikusok felújításán. Gépi tanulással egyrészt néhány hétre rövidült az idő, másrészt nagynevű fejlesztőcégeken kívül az egyszerű felhasználónál magasabb szintű programozási tudással rendelkező rajongók, független modderek is képesek elvégezni a feladatot.

jatekgrafika0.jpg

Egy példa: márciusban a BearborgOne nevű Reddit felhasználó (a feljavított szuper-felbontású generatív ellenséges hálózatot rövidítő) ESARGAN programmal a Metroid Prime 2 darab textúráját varázsolta 4k mesterművé.

Az ESARGAN kiveszi az eredeti darab textúráját, elemzi, kitölti az alacsony felbontású grafika lyukait, és az eredeti designt megtartva javítja fel a minőséget. MI felskálázással kivehetetlen pixelködök részletesen kidolgozott épületekké, fákká stb. válnak. A programmal nagyjából olyan eredmény érhető el, mint amikor restaurált festményeken addig nem vagy alig látott arcokat, arcvonásokat látunk.

Az MI azonban (egyelőre) nem végzi el az összes munkát. Egyes játékoknál hosszú órákig manuálisan kell módosítani az algoritmuson, és néha a végső grafikán is.

Ezzel együtt a gépi tanulás szenzációs segédeszköz.

„Mint a varázslat. Az eredmény úgy néz ki, mintha magától a játékfejlesztőtől töltöttem volna le nagyfelbontású textúracsomagot” – magyarázza az Elder Scrolls III: Mirrorwindet megújító norvég Daniel Trolie.

A régi játékok iránti nosztalgiával és a csináld magad (Do-it-yourself, DIY) attitűd térhódításával a „mozgalom” komoly eredményeket érhet el. Egy-egy ikonikus játék grafikája viszont annyira márkajeggyé vált, hogy új köntösben nem lenne ugyanaz a darab.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr4014777410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyingizik 2019.04.24. 16:02:05

Nem is tudtam, hogy az Elder Scrolls III-nak van egy "Mirrorwind" nevű kiegészítője is.

Agrael 2019.04.24. 19:39:42

Egy játékos rendezvényen az egyik bemondó srác többször bemondta, hogy ki lehet próbálni a "CountrySide" (Counterstrike) című játékot azt hittem annál nagyobb félremondás nem lesz. Ez még értelmesebb is, a Morrowind tök értelmetlen szó.

Gyingizik 2019.04.25. 07:53:27

@Agrael: Lehet, hogy már a cikket is MI írta, és így csak olyan szavakat pakol egymás mellé, aminek van értelme. "Morrowind"-nek nincs, "Mirrorwind"-nek viszont van, így felülírta...