Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Úgy érezzük magunkat egy virtuális valóságban, mintha pókok lennénk

2019. július 31. - ferenck

A virtuális valóság (virtual reality, VR) egyedi lehetőséget kínál testünk digitális megjelenítésének átélésére. Az ezzel foglalkozó eddigi kutatások általában emberszerű avatárokat használtak, és minél mélyebb az alámerülés (immerzió), annál erősebben kötődünk az avatárunkhoz.

Egy új VR illúzió viszont annyira megtévesztheti a felhasználót, hogy elhiszi: nem emberi testben, hanem valamilyen digitális állatéban, például denevérében vagy pókéban él.

vr_spider0.jpg

A németországi Duisburg-Essen Egyetem kutatói által fejlesztett VR csúcstechnológiai csavar a klasszikus gumikéz-trükkön. Az eredeti lényege, hogy élettelen tárgyakról elhitetik személyekkel: az ő testükhöz tartoznak.

De mi történik akkor, ha testünk meghosszabbítása helyett valami teljesen mást élünk meg? Ha nemhogy nem emberként, hanem a Homo sapienstől alaktanilag és minden más szempontból teljesen különböző állatként kalandozunk a virtuális környezetben?

Rengeteg tanulmány készült a VR hatásairól, például különös kísérletekről, amelyekben a résztvevők virtuális állatok testét sokkal inkább érezték a sajátjuknak, mint virtuális emberekét. Ezek a kutatások is egyértelműsítik, hogy a virtuális valóság erősen befolyásolhatja az emberi agyat.

vr_spider.jpg

Amikor a német tudósok VR kísérletei a repülést szimulálták, kiderült, hogy az önkéntesek gyakran érezték: a repülő állatok teste az ő tulajdonuk, és ez azért furcsa, mert például egy póknak teljesen más csontváz-szerkezete van, mint a Homo sapiensnek.

Az avatár sikeres átélése szempontjából az ember és az állat teste a csontváz mellett két vonatkozásban, a testtartásban és az alakban tér még el egymástól.

A kutatók három állatot választottak ki: tigrist, denevért és pókot. A tigrisek csontváza nagyon hasonló a miénkhez (ugyanannyi végtaggal rendelkeznek stb.), természetes tartásuk viszont jelentősen eltér. A denevérek tartása és csontvázuk ugyan egy kicsit hasonló a miénkhez, viszont teljesen mások az arányok.

A pókok szinte mindenben különböznek.

A kutatók az összehasonlítás miatt, emberi avatárt is használtak, de hiába volt humán reprezentáció is, a 26 résztvevővel végzett kísérletben mégis a pók és kisebb mértékben a denevér dominált.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr1114986580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bobby Newmark 2019.08.01. 10:51:13

A póknak nincsen csontja meg csontváza. Külső kitinváza van.

Egyébként meg a VR nem így működik, és ennyire nem tudod átverni az agyad. Hiába LÁTOD magad póknak, közben azért az agyad tudja, hogy két kezed meg két lábad van, állsz a szobában két kontrollerrel a kezedben, és a fejeden van egy headset. Ez végig ott van az agyad hátsó részében, még ha esetleg nem is figyelsz rá, mert elmerülsz a játékban.

Továbbá a VRt kontrollerrekkel irányítod. A kapható VR rendszerek nem trackelnek testet és lábat, KIZÁRÓLAG fejet és kezeket.

Meg egyébként a legtöbb VR játékban nincs is tested, két lebegő kéz vagy. Nagyjából a trackelésre vezethető vissza a dolog, hogy a program a fejedből és a kezeidből próbálja betippelni, hogy hol lehet a tested, és ez ritkán sikerül jól.
Más esetben meg csak egy kamera vagy a világban, teljesen testetlenül, még kezed sincs.

Továbbá 26 résztvevő az nem tudomány. Az maximum érdekesség, ami további kutatást igényel.

Emmett Brown 2019.08.01. 14:23:38

@Bobby Newmark: a kaphatóak igen.

Itt egy zsír új kísérleti cuccról van szó.