Az utóbbi években Kína gőzerővel dolgozik az „intelligens oktatáson”, a mesterséges intelligenciával és más csúcstechnológiákkal támogatott tanuláson. Az országban mára milliárddolláros ed-tech vállalatok működnek, elképzeléseiket a világ minden tájára exportálnák.
A terjeszkedés megkezdődött, és az óriási üzleti potenciál miatt a Szilícium-völgy is egyre jobban érdeklődik.
A kínai oktatásban tanárok kisegítőjeként/kiegészítőjeként és a helyettesítésükre egyaránt alkalmaznak MI-ket. Ez a terület legnagyobb mesterségesintelligencia-kísérlete; kimenetét senki nem láthatja előre.
Korrepetálásban való részvételtől osztálytermek folyamatos megfigyeléséig, a technológia szinte mindenhol jelen van, kínai diákok tízmilliói használnak valamilyen formájú mesterséges intelligenciát. Az iskolán kívüli tanulásban segítő Squirreltől a 17ZuoYe tanulóplatformig számtalan lehetőség közül választhatnak.
Zhou Yi hangzsui diák elmondta, hogy borzalmas volt matematikából, mígnem az iskolában el nem kezdték használni a Squirrelt. Korábban is próbálkoztak személyre szabott oktató-kisegítő programokkal, de ez teljesen más, mert mindent az MI-algoritmus csinál. Zhou Yi egy szemeszter alatt 50-ről 62,5 százalékos teljesítményre javult fel, két évvel később, az érettségin már 85 százalékot ért el, és közben a matekot is megkedvelte.
Míg máshol szakértők rengeteget tépelődnek az MI-vel támogatott oktatáson, addig Kína nem sokat hezitált, gyorsan döntött, és a terület nagyhatalmává vált.
A siker három főtényezővel magyarázható.
Egyrészt az ország hatalmas adókedvezményekkel támogatja az ezirányú kezdeményezéseket. Másrészt, az oktatás máris kvázi „versenysport” Kínában, a diákok és szüleik mindent megtesznek a lehető legmagasabb pontokért a teszteken. Harmadrészt, mivel az ország például az USA-val vagy az EU-val összehasonlítva, személyiségjogi (privacy) kérdésekben lényegesen kevésbé skrupulus, az MI-k fejlesztői irdatlan adatmennyiséget használhatnak fel rendszereik betanítására, gyakoroltatására.
Szakértők azért óvatosságra is intenek. Ha minden az elképzelések szerint megy, az MI-k a diákokból kihozzák a legjobbat. Viszont a világszinten szabványosított tanulás, tesztelés felé mutató trendeket is megerősíthetik, és a következő generációk kevésbé lesznek felkészülve a munka gyorsan változó világára.