Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Az online bevásárlás árnyoldalai

2019. december 20. - ferenck

Az ünnepekre való felkészülés jelentős részét vásárlással, azon belül pedig mindinkább online vásárlással töltjük. Nincsenek meglepetések – kereskedők ősrégi és új, jól és kevésbé ismert trükkök egész arzenálját vetik be, hogy minél többet költekezzünk.

Egyes ajánlatok csak korlátozott ideig érvényesek, amire (ha nem tudnánk az időpontot) egyik-másik oldal visszaszámlálóval emlékeztet. Közben gondosan figyelmeztetnek, hogy ebből és abból a termékből már alig van raktáron, esetleg környékünkön már 65-en megvették. Máskor plusztermékeket tesznek bevásárló kosarunkba, mindent az „ingyen próba” jegyében, aztán valahogy mégis megérkeznek az első fizetési értesítések.

online_shopping.jpg

A Princeton és a Chicago Egyetem közös felmérést végzett online boltok „sötét mintázatairól” (dark patterns). E mintázatok alkalmazása eléggé elterjedt, tízből több mint egy online shop, köztük a legnépszerűbbek közül is páran (vissza)élnek velük.

A sötét mintázatok alapvetően a felhasználói felület adta taktikák, a usert úgy vezetik keresztül egy meghatározott úton, hogy a szolgáltató profitáljon belőle. Gyakran olyan döntések meghozatalára ösztönzik, amelyeket nem tenne meg, ha rendelkezne a témával kapcsolatos összes infóval. Az interneten többmillióan tehetnek így, és a mintázatok döntéshozatalban játszott szerepének mértékét még szakértők sem látják át teljesen.

online_shopping0.jpeg

A web előtti (rejtett költségek stb.) és kifejezetten internetes trükkökre egyaránt vonatkozó kifejezést a felhasználói élményekkel foglalkozó Harry Brignull találta ki, 2010-ben. Utóbbiak közé tartozik például a pop-upok manipulatív nyelvhasználata, illetve a látszatbizonyítékok („köszönöm nem, nem akarom élvezni ennek a szenzációs ajánlatnak az előnyeit”, vagy „önnel egyidőben 197 másik felhasználó nézi ezt a terméket”). A megtévesztő praktika eredményeként végül gyakran beadjuk a derekunkat.

A tanulmány szerzői 11 ezer eladó oldal 50 ezer termékét vizsgálták, és 1254 oldal 1800-szor használt valamilyen megtévesztő praktikát. A tanulmány alapján a valóságban jóval többen élhetnek a sötét mintázatok adta lehetőségekkel. Visszaszámlálót szinte mind az 1254 használt, és sok (termékeket természetesen agyondicsőítő) kamubeszámolót is találtak.

A kutatók létrehoztak egy, a fogyasztókat a trükkökről informáló honlapot, illetve a tanulmányt megmutatták az illetékes szövetségi hatóságnak. A tervek szerint a közeljövőben az állás- és a gyerekjátékoldalakat vizsgálják hasonló módszerrel.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr515341788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása