Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Új EU-s követelmények a vezetés automatizálásához

2022. július 26. - ferenck

Járművekben egyre gyakoribbak az automatizált biztonsági megoldások. Ezekben az autókban, tehergépkocsikban stb. ember ül a volán mögött, és igyekszik kontrollálni is azt. Egyes funkciók automatizálása viszont nagyon sokat segíthet.

Az Egyesült Államokban 2020 negyedik negyedévében értékesített új járművek 30 százaléka magától tud gyorsítani, lassítani és kormányozni.

Az Európai Parlament tervei szerint modellenként évi 1500 teljesen autonóm jármű eladását engedélyezi. A vonatkozó szabályozás még 2022-ben meg fog jelenni. Kanada vizsgálja a lehetőséget, hogy új autók automatikusan fékezzenek, tartsák a sávot és a sebességet is szabályozzák. Az USA-ban a vezetőt monitorozó rendszer kötelezővé tételére vonatkozó törvényjavaslatot nyújtottak be.

eu_onvezeto0.jpg

Az Európai Bizottság becslése alapján 2021-ben 19800 személy halt meg közúti balesetben. Mesterséges intelligenciával támogatott biztonsági megoldásokkal 2030-ig a szomorú szám a felére, 2050-og pedig nullára csökkenthető – legalábbis ez a cél.

Mindezek után nem meglepő, hogy az Európai Unió elfogadta azt a törvényt, melynek értelmében új járműveket automatizált biztonsági megoldásokkal kell felszerelni.

Az Általános Gépjármű-biztonsági Rendelet a gyártókat az automatikus sebességszabályozás, ütközés-elkerülés és sávtartás új járművekbe integrálására kötelezi. A rendszerek nem gyűjthetnek biometrikus adatokat, a vezetőnek ki kell tudnia kapcsolni őket. A két- és háromkerekű járművekre nem érvényes törvény 2024 júliusában lép érvénybe.

Bizonyos követelmények minden járműre érvényesek, mások csak autókra, illetve buszokra, kamionokra stb.

Mindegyikben kell lennie sebességszabályozó asszisztensnek, amely a jelzőtáblák, az időjárás-viszonyok és más külső körülmények alapján figyeli a biztonságos és törvénybe nem ütköző sebességet. Jeleznie kell a vezetőnek, ha indokolatlanul felgyorsít, illetve észlelnie kell, ha közeli jármű hátrafelé tolat.

Az összes járműnek figyelnie kell a vezetőt, hogy mennyire szórakozott, elterelődik-e a figyelme, álmos-e. A rendszernek repülőgépek fekete dobozához hasonló nyilvántartást kell vezetnie a jármű állapotáról.

Utasszállító autók és kisebb teherszállító járművekben karambolokat elkerülendő, kötelező lesz az automatikus sávtartás, fékezés. Buszok, kamionok és más nagyobb járművek esetében kötelező a sávtartásra és fékezésre figyelmeztető mechanizmusok integrálása, az automatizált kontroll viszont nem. A rendszernek fel kell ismernie a veszélyforrásokat, figyelmeztetnie kell a vezetőt ha potenciálisan gyalogosokat vagy bicikliseket üthet el.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr8517889479
süti beállítások módosítása