Mint sok nagyvárosban, Bolognában is üzemelt korábban villamos. A városban 1877-ben indult meg a lóvasút 6 vonalon. 1904-ben helyezték üzembe az első két villamosított vonalat. 1953-ban úgy döntöttek, hogy a következő évtől kezdve a villamosvonalakat fokozatosan megszüntetik, és autóbusz- és trolibuszvonalakra alakítják át azokat. A szolgáltatást hivatalosan 1963. november 3-án, vasárnap szüntették meg, amikor az utolsó villamosjárat a San Ruffillóba tartó utolsó megmaradt vonalon közlekedett.
Az új bolognai villamos látványterve (kép forrása: www.bolognatoday.it)
A város fejlődése- és az autóhasználat visszaszorítása érdekében Bologna úgy döntött, hogy újra kiépíti a villamos-hálózatot. A villamoshálózat újbóli bevezetését Bolognában a 2018. november 27-én elfogadott helyi Piano Urbano della Mobilità Sostenibile (PUMS, magyar nyelven: fenntartható városi mobilitási terv) irányozta elő. Az építkezés 2024-ben kezdődött, a forgalom várhatóan 2026-ban indul el a mára már csaknem 400 ezer fősre duzzadt városban.
Az egykori hálózat fokozatosan épült ki, legnagyobb kiterjedése idején 16 vonalból állt és több vonala még a szomszédos településekre is átnyúlt.
Bologna 1949-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)
A villamossínek nyomtávjához a szokatlanul hangzó 1445 mm-est választották.
A hálózat 1952-ben, a legnagyobb kiterjedés idején napjaink térképére illesztve (kép forrása: Wikimedia Commons)
2019. március 7-én Bologna polgármestere hivatalosan is bejelentette, hogy új, egész városra kiterjedő villamoshálózat kiépítését tervezi.
A bolognai PUMS a főbb városi busz- és trolibuszvonalak fokozatos felváltását javasolta 4 villamosvonallal:
* Piros vonal: Borgo Panigale és Centro Agro-Alimentare di Bologna között, a Bologna Centrale vasútállomáson keresztül.
* Zöld vonal: Bologna Corticella vasútállomásról a Due Madonne/via Larga felé, Bologna Centrale vasútállomáson keresztül.
* Sárga vonal: Casteldebole vasútállomásról Rastignano vasútállomásra.
* Kék vonal: Casalecchio Garibaldi vasútállomás és San Lazzaro di Savena vasútállomás között.
Bologna új villamosvonal-hálózata az első két vonallal. A jövőben további két vonal építése is várható (kép forrása: Wikimedia Commons)
2022 júniusától az 1-es villamosvonal (piros vonal) kiviteli tervezésére és építésére kiírt pályázatot elnyerték: a teljes vonal várhatóan 2026-ra üzembe helyezhető. 2021 novemberében az olasz infrastrukturális és közlekedési minisztérium jóváhagyta a 2-es vonal (zöld vonal) építésének finanszírozását; az aktiválás szintén 2026-ra várható. A 2. vonal (kék vonal) további szakaszának építését 2021. december 11-én jelentették be, a befejezés az első két vonalnál későbbi időpontban várható. 2023. április 26-án megkezdődött az első vonal építése, míg a második vonal építése 2024. augusztus 8-án indulhatott meg.
A két vonalból álló új hálózat kezdeti hossza 22,4 km, melyen 50 megálló lesz. A nyomtávolság immár 1435 mm, az áramellátás a legtöbb helyen felsővezetékről történik, a feszültség 700 V.
Az épülő vágányok Bolognában (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az 1-es vonal nyugati végállomása a Borgo Panigale terminálnál lesz, ahol egy 400 férőhelyes parkolót terveznek, amelyhez egy átszállási terminál csatlakozik, ahol helyközi buszjáratok közlekednek. Az ellenkező irányban két végállomás is lesz, a CAAB-nál és a Michelino parkolóban. A vonal által kiszolgált fő vonzáskörzetek a bolognai Borgo Panigale vasútállomás, a Maggiore kórház, a városközpont, a Bologna Centrale vasútállomás, Bologna Fiera negyed, a Pilastro negyed, a Mezőgazdasági Kar és a CAAB.
Az 1-es vonal 34 megállóval rendelkezik majd, a vonal összesen 16,5 km hosszú lesz, ebből 14,5 km felsővezetékkel ellátva. A városközpontban, a Porta San Felice és a Via Matteotti közötti 2 km-es pályán nem lesz felsővezeték, itt a villamosokat akkumulátorok hajtják majd.
Az első vonal műszaki és gazdasági megvalósíthatósági tanulmányát a Systra, Sotecni, Architecna, Studio Mattioli, Aegis és Cooperativa Archeologia alkotta ideiglenes társulás végezte el.
A végleges projektet 2020. november 25-én tették közzé. 2021. augusztus 6-án írták ki és december 1-jén zárták le a kiviteli tervezésre és kivitelezésre vonatkozó pályázatot, amelyre négy ajánlat érkezett.
A 2-es vonal déli végállomása a Via dei Mille-nél, a városközpontban lesz. Az ellenkező irányban az északi végállomás a Via di Vittorio lesz, Castel Maggiore településen, ahol egy új parkolót és egy átszálló terminált terveztek a helyközi buszjáratok számára. A vonal által kiszolgált fő vonzáskörzetek a Bologna Centrale vasútállomás, Bolognina városrész, Corticella városrész és Bologna Corticella vasútállomás.
A 2-es vonal 19 megállóval rendelkezik majd, összesen 7,4 km hosszúságban, amelyből 4 megálló és 1,5 km közös lesz az 1-es vonallal.
2020. december 30-án a Navile kerület mobilitási bizottsága előtt nyilvánosan bemutatták a második villamosvonal, a zöld vonal megépítésének műszaki és gazdasági megvalósíthatósági tanulmányát az északi végállomás (Corticella) és a Via dei Mille közötti villamosvonal szakaszra vonatkozóan. 2021. január 7-én Castel Maggiore önkormányzata megbízta Bologna önkormányzatát, hogy nyújtson be egy előzetes megvalósíthatósági tanulmányt az olasz közlekedési minisztériumhoz a zöld vonal Castel Maggiore központjáig történő további meghosszabbítására vonatkozóan. A 222 142 224,26 euró összegű közös támogatási kérelmet 2021. január 14-én küldték el az Infrastrukturális és Közlekedési Minisztériumnak. A tanulmányt a Bolognai önkormányzatnak küldték el.
November 3-án a minisztérium jóváhagyta az új vonal teljes finanszírozását az új generációs uniós forrásokból, ami 2026-ra köti megépítését.
Az építési munkálatok 2024. augusztus 8-án kezdődtek.
* Az angol Wikipédia Bologna tramway szócikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!