A legtöbb navigációs alkalmazás megmutatja a célhelyszínhez vezető leggyorsabb utat, egyesek a legkevesebb széndioxid-kibocsátás alapján a leginkább környezetbarátot is kiszámolják. Szerencsére most már a legkevesebb kockázattal járó, tehát a legbiztonságosabb felvázolására is van lehetőség.
A kanadai Brit Kolumbia Egyetem kutatói által fejlesztett, valósidejű kockázati adatokkal dolgozó új algoritmussal ugyanis lehetőség nyílik a potenciálisan legbiztonságosabb nagyvárosi útvonal azonosítására. Az alkalmazás navigációs appokba, például a Google Maps-be integrálható.
A kutatók Athén belvárosa felett keringő tíz drónnal dolgoztak. A drónok több napon keresztül végezték munkájukat: különféle tényeket, például járművek elhelyezkedését, sebességüket, felgyorsulásukat rögzítették. A szakemberek ezek alapján majdnem bekövetkező összeütközéseket azonosítottak, majd valósidejű karambolok kockázatát jelezték előre az algoritmussal.
Ebben a kutatásban használtak először valósidejű karambolkockázatra vonatkozó adatokat navigációs célokra: a városon átvezető legbiztonságosabb útvonal megállapítására. Az algoritmus valósidőben pontosít, finomhangol, kerülőket javasol kockázatos környékek elkerülésére.
A technológia mindenki számára biztonságosabbá teszi a nagyvárosi közlekedést, vállalatok például a biztonság és a karambolkockázat csökkentése szellemében jobban megszervezhetik flottájuk mozgását.
A kutatásból kiderült, hogy nem mindig a leggyorsabb a legbiztonságosabb útvonal. Athén egy részét elemezve, megállapították, hogy csak 23 százalékos az egyezés. A vezetők a legbiztonságosabb útvonalon átlagosan a leggyorsabb útvonalon használt utak 54 százalékát használták. Ez azt jelenti, hogy útvonaltervezéskor a biztonság és a hatékonyság kombinációját kell figyelembe venni.
A legbiztonságosabb útvonalak 22 százalékkal biztonságosabbnak bizonyultak a leggyorsabbaknál, míg a leggyorsabbak csak 11 százalékkal voltak gyorsabbak a legbiztonságosabbaknál. Tehát, ha csak egy kicsivel érünk később valahova, máris jelentősen nő a biztonságunk.
A kutatók jelenleg más nagyvárosokra terjesztik ki vizsgálódásukat. Köztük Bostonra is, ahol önvezető autókat ebből a célból is tesztelnek.
Az algoritmus biztonságos kerékpár-útvonalak azonosítására szintén használható.