Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Az önvezető autók lassítják a forgalmat

2023. augusztus 25. - ferenck

Az Észak-karolinai Állami Egyetem (NC State) tanulmánya alapján az egymással összekapcsolt, az adatokat vezeték nélküli kapcsolaton megosztó járművek a kereszteződéseken áthaladva jelentősen csökkentik az utazási időt. Ha viszont nem állnak kapcsolatban egymással, és csak automatizáltak, akkor növelik.

A biztonság miatt van így.

Két okból érdeklődünk az automatizált járművek iránt: az egyik a biztonság növelése, a másik az utazási idő csökkentése. Kutatások tanulsága, hogy ezek a járművek tényleg javítanak a biztonságon. Az NC State számítógépes modellezésen alapuló anyaga viszont azt sugallja, hogy ha az utazási időn is szeretnénk faragni, nem elég növelni az automatizált járművek számát. Egymással és a kereszteződések forgalmát kezelő közlekedésirányító rendszerekkel kommunikálni képes járművekre van szükség.

lassulo_forgalom.jpg

A számítógépes modell forgalmi feltételeket szimulált. Négyfajta járművel számoltak: ember által vezetettek (HV), összekapcsoltak (CV) – utóbbiakat emberek vezetik, de a többi összekapcsolt járművel és a közlekedésirányítással is megosztják az infókat –, automatizált járművek (AV), összekapcsolt automatizált járművek (CAV).

Programozásuk miatt az AV-ket a humán sofőröknél óvatosabbnak tartjuk. A CV-ket és az CAV-ket úgy tervezték, hogy a közlekedési lámpák jövőbeli állapotáról kapjanak információt, majd sebességüket ennek megfelelően alakítják a kereszteződéseken megállás nélkül történő áthaladáshoz. Így a CV-k és a CAV-k könnyebben, kevesebb megállással átmennek rajtuk, mint a HV-k és az AV-k.

A kutatók ötvenhét szimulációt futtattak le, hogy felbecsüljék több változó, például a járműtípusok különféle eloszlásainak az utazási időre gyakorolt hatását.

Kiderült, hogy minél több a CV és a CAV, annál nagyobb a kereszteződés kapacitása, tehát, ha több az összekapcsolt jármű, gyorsabb a forgalom, kevesebben várakoznak piros lámpánál. Viszont ha sok a – nem összekapcsolt – AV, lelassul a forgalom, mert a programozásuknál a „konzervatív” vezetést feltételező ütközéselkerülés az elsőszámú szempont.

Egyértelmű, hogy mind a járművek, mind a közlekedésirányító rendszerek összekapcsoltsága kulcsfontosságú.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr818198833
süti beállítások módosítása