Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

A járvánnyal vége az igény szerinti gazdaságnak is?

2020. május 19. - ferenck

Az igény szerinti gazdaság (hívják hakni- és platformgazdaságnak is), ismertebb nevén gig economy arra a főként az Uber, a Lyft, az Airbnb, a TaskRabbit vagy a Handy által képviselt jelenségre vonatkozik, hogy az érintett munkaerő egyszeri feladatokra/projektekre szerződik, maga a szerződtetés általában digitális piactereken, a fizetés és az értékelés applikációkon keresztül történik. A munkavállalók lényegében haknikat végeznek el másoknak.

Az érintett cégek legfrissebb pénzügyi jelentései egyértelműen jelzik, hogy a koronavírus-járvány szörnyű hatással van az igény szerinti gazdaságra. Az Uber és az Airbnb esetében (valószínűleg a többiekében is) masszív elbocsátások történtek, és hosszú időbe telhet, amíg a terület talpra áll.

„Tudjuk, hogy az Airbnb teljesen felépül, a változások, amelyeken keresztül megy, viszont nem átmenetiek és nem is rövidéletűek” – jelentette ki Brian Chesky vezérigazgató.

gigeconomy.jpg

A Lyft forgalma március második felében mintegy 80 százalékkal esett vissza. Az Uber vesztesége kb. 190 százalék körül van, a vállalat 3700 dolgozóját bocsátotta el.

A CarGurus és az IBM friss anyagai alapján az egészségüket veszélyeztetve, magukat fenyegetve érző amerikaiak a jövőben kevesebb megosztáslapú szállítószolgáltatást vesznek igénybe.

A Covid-19-et a szállítási, logisztikai szolgáltatások piaca is megsínyli. Kerékpárok, rollerek és scooterek szintén megosztáson alapuló használata jelentősen visszaeshet, az ebből élő cégek teljesen eltűnhetnek, vagy megváltoztatják, diverzifikálják tevékenységi körüket. Az ételszállításra ráállt Uber Eats több országban függesztette fel a szolgáltatást.

Az igény szerinti gazdaságnak egy új valósághoz kell alkalmazkodnia, társadalmi távolságtartással, bizalmatlan fogyasztókkal, bizonytalan társadalmi-pénzügyi környezettel.

Az Airbnb-nek például ki kell találnia, hogyan tartson úgy karban ingatlanokat, hogy a fogyasztók és a tulajdonosok is biztonságban maradjanak. Több vezetés-megosztó vállalkozás, köztük a Lyft a sofőrök és az utasok számára is kötelezővé tette arcmaszk viselését.

A befektetőket egyelőre nem zavarja semmi. A Lyft hiába bocsátott el közel ezer alkalmazottat, 2020 első negyedéves bevételei jobbak, mint amire számítottak, és ez a vállalat tőzsdei teljesítésén is látszik.

Ezeknek a cégeknek a működése az utazáson, a szabadságon és az összejöveteleken, a létező legnormálisabb emberi cselekedeteken alapul. Egyelőre viszont (majdnem) mindenki otthon ül.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr2715683306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

desw 2020.05.19. 22:26:39

Ezt nem teljesen értem! Hagyományos munkahelyekről is kirúgtak embereket, szállódákból, éttermekből, autógyárakból, . . .

A lealló gazdaság nem sok munkahelynek tesz jót.

midnightcoder2 2020.05.20. 06:42:35

Igazából nem az igény szerinti gazdaság roggyant meg, hanem az emberek személyes kiszolgálására, illetve a mobilitási igényeikre épülők. Persze, a BKV állami támogatásból el tud menni üres buszokkal is, de egy taxicég már nem biztos. Más cégek pedig ugyanakkor virágoznak ilyenkor, Pl. a futárszolgálatok, házhoz szállítással foglalkozó cégek.

Dan da Man 2020.05.20. 08:38:34

Én azt nem értem, hogy hogyan lehet valaminek a vesztesége 190%? Van egy almám és majdnem kettőt veszítek el?

Valaki tegye meg, hogy elmagyarázza! Előre is köszönöm!

Emmett Brown 2020.05.20. 09:14:16

@Dan da Man: rosszul fogalmazott, annyi a lényeg, hogy az Uber 2020 Q1-es vesztesége 190%-a a 2019 Q1 veszteségének.

a szürkebarát ötven árnyalata 2020.05.20. 09:59:57

@Dan da Man: Egyszerű, bár igazad van abban, hogy nem kézenfekvő, és a hihetetlensége miatt elsőre nehezen felfogható. Van egy alma bevételed és három alma költséged. Veszteség két alma, ami az egy alma bevételre vetítve 200%. Egységsugarú cégnél ilyesmi általában kétszer fordul elő: az első évében, és az utolsóban :)

Eugene Horse 2020.05.20. 11:07:19

A poszt jó példa, hogy infósok miért ne értekezzenek gazdaságról :) Ez a roller és satöbbi megosztásos divatmarhaság meg eleve egy hülyeség volt, hipszterkedés, aminek egyébként is záros határidőn belül vége lett volna.

Void Bunkoid 2020.05.20. 12:39:58

Nem lesz itt olyan baj, a gazdaság (világszinten) inkább csak lelassul. Egyszerűen rengeteg ember rájött/rájön arra az elmúlt két-három hónap elteltével, hogy nem biztos, hogy életbevágó dolog hetente új ruhát/cipőt/videokártyát/telefont venni, körmöt csináltatni meg úgy általánosságban feleslegesen költekezni, tehát egy csomó mesterségesen keltett, a 21. század fogyasztást az Olümposzra emelő modelljére épülő ipari vagy szolgáltató ágra egyszerűen megszűnik vagy drasztikusan lecsökken az igény.

Ellenben pl a mezőgazdaság, élelmiszer/élelmiszerfeldolgozó-ipar meg durván hasít a karantén előtthöz képest, szal lehet, hogy rengeteg airbnb-kiadó, pultos, rollerszerelő meg műkörmös szépen átképezheti magát szakáccsá, gazdabótossá meg paraszttá, ha nem akar éhenhalni.

Illetve maradhat az eredeti szakmájánál, de számítson pusztító, öldöklő versenyre a jóval kevesebb ügyfélért, ahol tényleg csak a legjobbak-legerősebbek maradnak fenn.

Örömhernyó 2020.05.21. 01:54:55

Ez az Uber/Lyft jellegű munka lényegében rosszabb, mint a rabszolgaság, mert a rabszolgát legalább eltartotta a gazdája. Csak mivel rövidtávon a színes-szagos csomagolás nem bomlik meg, ezért sok buta ember elhitte, hogy ez menő dolog. Nem az. Ez a vadkapitalizmus.