Az állásinterjúkat végző MI-szoftverek terjedése demográfiai típusokkal szembeni elfogultság problémáját veti fel. Egyes amerikai szövetségi államok ennek fényében korlátozzák is a használatukat. Eközben álláskeresők különféle MI-modelleket használva igyekeznek jobb benyomást kelteni a munkáltatók szemében.
Az elfogultság lehetőségének hangsúlyozása mellett, kevesen mutatnak rá a technológia előnyeire mind a jelentkező, mind a munkaadó számára. A Chicago Egyetem és az Erasmus Rotterdami Egyetem kutatói szerint a chatbotok win-win szituációt eredményeznek: több jelentkezőt vesznek fel, és kevesebben hagyják ott gyorsan a munkát. Az állásajánlatok, a jelentkezők elfogadásának és megtartásának aránya is nő.
A tanulmány a hívásközpont-állások viszonylag szűk szegmensét fedi le, következtetései talán nem alkalmazhatók széles körben. Mindenesetre azt sugallja, hogy a chatbotos interjúknak a kényelmen és a csökkentett költségeken túlmutató előnyei is lehetnek.
Nagyjából 67 ezer szakképzett jelentkezővel készítettek interjúkat közel ötven állásajánlatára. A munkakörök többnyire kezdőszintű, ügyfélszolgálati pozíciók voltak a Fülöp-szigeteken, havi 280 és 435 dollár közötti fizetéssel. Az interjúalanyokat vagy munkaerő-toborzóhoz, vagy chatbothoz osztották be, vagy választhattak a kettő közül. A chatbot a PSG Global Solutions munkaerő-toborzó Anna AI-ja, egy hang inputos-outputos nagy nyelvmodell (LLM) volt.
Az összes interjú ugyanazt a sablont követte: a jelentkezőket megkérdezték karriercéljaikról, tanulmányaikról és tapasztalataikról, majd ők is feltehettek kérdéseket. A humán interjúztató és Anna AI szintén improvizatív jelleggel is kérdezhetett.
Az interjúk után kb. kétszáz jelentkező kérdőívet töltött ki az interjúfolyammal való elégedettségükről és általános hozzáállásukról az MI felé.
A humán toborzók az összes felvételi döntést az interjúk hangfelvételek, átiratok és szabványosított teszteredmények alapján történő értékelése után hoztak meg. Minden felvételnél ugyanazokat az értékelési kritériumokat kellett alkalmazniuk, függetlenül attól, hogy az interjúkat ember vagy MI végezte.
Kiderült, hogy az MI-interjú több felvételt eredményezhet, elfogulatlanabbnak tűnik, és jobban megnyugtatja a jelentkezőket: 12 százalékkal nagyobb valószínűséggel kaptak állásajánlatot, és 18 százalékkal valószínűbb, hogy elkezdték a munkát.
Szabad formátumú felmérés szerint Anna AI interjúalanyai feleannyi valószínűséggel gondolták, hogy az interjúztató a nemük alapján diszkriminálta őket. Átlagosan kilenc témát fedett le, míg humán kollégái ötöt, az általa kérdezettek 71 százaléka nagyobb valószínűséggel értékelte pozitívan az interjú tapasztalatait.