Az ukrán hadsereg felfegyverzett drónokból álló alakulatai egymás között döntik el, melyik támad először és mikor. Az amerikai Swarmer startup által fejlesztett kis rajok (swarms) orosz katonákat, felszereléseket és infrastruktúrát támadnak.
Mindkét hadviselő fél tömegesen használ drónokat, taktikai és stratégiai célok érdekében – gyakran átlagfelhasználói szintű szerkezetek formájában – hatalmas flottákat alakítottak ki. Ukrajna kisebb, kevésbé felszerelt hadseregét igyekszik a technológiával ellensúlyozni. Az elvárásokat többszáz cég próbálja kielégíteni.
Mindkét oldalon drónok az első számú felelősek a katonák haláláért, az elhunytak 70-80 százalékáért. Sok felhasználási módjuk viszont egyáltalán nem halálos: megfigyelik az ellenséget, élelmiszert, vizet és gyógyszereket szállítanak. Emellett aknákat, fegyvereket és lőszert is elvisznek oda, ahova kell.
A mesterséges intelligencia egy ideje a háborúk egyik szereplője, a drónrajok a legújabb hadi alkalmazása. A növekvő autonómiájú katonai drónrendszerek azonban még mindig nehéz gyakorlati és morális kihívásokkal járnak. A Swarmer szoftvere ugyan meghagyja az embernek a tüzelésről való döntést, ám a háborús konfliktusok brutális logikája alapján a drónok egyre jobban elterjednek, többre képesek és autonómabbak.
A szoftvert sokféle ember nélküli légi járművel történő munkára tervezték. A rajok egymás mozgásához alkalmazkodnak, és a felhőszámításoktól függő átlagos – polgári – drónhasználattal ellentétben, kommunikációjuk közben elkerülik az ellenséges interferenciát. Eleve úgy tervezik őket: a humán operátor percenként csak egy jelet küldhet a rajnak, az egységek tartják a távolságot, elkerülik az ütközést egymással, és függetlenül navigálnak, amellyel megakadályozzák, hogy közös célpontot képezzenek ellenséges támadáshoz.
A Swarmer rendszere a drónok és kezelőik között átmenő adatok biztonságát, integritását és kézbesítését kezelő OS-ből, a raj viselkedését menedzselő MI-motorból és a küldetéseket tervező, célpontokat meghatározó, fegyverhasználatot engedélyező felhasználói interfészből áll. Nincs védekező kapacitása, nem tud kitérő akciót végezni, ha tüzet nyitnak rá.
A startup igyekszik növelni a szoftver által kezelhető drónok számát. 690-re tervezték; miután huszonöttel már sikeresen tesztelték, hamarosan százzal fogják. Tipikus bevetésekhez általában csak hármat használnak: egy felderítőt és egyenként huszonöt kiló bomba szállítására képes két bombázót.
A humán csapat operátorból, tervezőből és navigátorból áll. Az operátor kijelöli a célzónát – ahol a raj ellenséges állásokat keres –, parancsokat ad ki, és megszakíthatja a missziót. A felderítő drón által készített videón megjelölt célpontok alapján ő rendeli el a csapásokat is.
A raj a célponttól való távolsága, az akkumulátor töltöttsége és a rendelkezésre álló lőszer alapján határozza meg, mikor cselekszenek az egyes bombázók. A támadást az ellenség megsemmisülésének észleléséig folytatják.