A TikTokon és más közösségimédia-platformokon szaporodnak, sokasodnak a valódi orvosokról készített, szövegüket kiforgató, manipulatív célú videók. A mélyhamisítványok (deepfakes) célja az egészségügyi félretájékoztatás, a dezinformáció terjesztése.
A Full Fact tényellenőrző szervezet többszáz ilyen videót fedezett fel, amelyeken orvosok – és influenszerek – a nézőket például egy amerikai táplálék-kiegészítő céghez, a Wellness Nesthez irányítják.

Mindegyik videó egészségügyi szakemberekről készült valódi, az interneten található felvételeken alapul. A kép- és a hanganyagot azonban átdolgozták, és a beszélők például kétes hírű vagy hatásait tekintve nem igazolt termékek vásárlására buzdítják bennük a nézőket. A valóságban soha nem mondtak ilyet nyilvánosan.
A leleplezések elvileg jóval nagyobb óvatosságra késztetik a közösségimédia-óriásokat, jobban kell figyelniük az MI által generált tartalmakra, és gyorsabban el kell távolítaniuk azokat, amelyeken szándékosan eltorzított lencsén keresztül zúdulnak a fogyasztókra köztiszteletben álló személyek kamuszövegei.
A tényellenőrző szervezet szerint szomorú és aggodalomra okot adó új taktikáról van szó. Alkalmazói prominens és sok követővel rendelkező, nagy nyilvánosság előtt gyakran megnyilvánuló személyek szájába adatnak mesterséges intelligenciával például egyes táplálékkiegészítők betegségek kezelésében betöltött pozitív szerepét hangsúlyozó és más megkérdőjelezhető igazságtartalmú szövegeket.
David Taylor-Robinson, a Liverpooli Egyetem gyermek-egészségügyi specialistája például tizennégy megbuherált videóban ajánlott ilyen termékeket, „tudományosan alátámasztott növényi kivonatokat, kurkumát, poloskavészt” tartalmazó prebiotikumokat például menopauzában lévő nőknek. Duncan Selbie, a brit Egészségügyi és Szociális Minisztérium korábbi vezető tisztviselője szintén a menopauzával kapcsolatban ajánlgatott csodaszereket. A valóságban egyikük sem reklámozott még csak hasonlót sem.
Ilyen mélyhamisítványok nemcsak a TikTokon, hanem az X-en, a Facebookon és a YouTube-on is bőven találhatók: magas beosztást betöltő orvosok és táplálkozási szakértők promótálnak rajtuk kamutermékeket.
A Wellness Nest tagadja, hogy lenne bármi köze is a videókhoz, elmondásuk alapján soha nem használtak MI által generált tartalmat, mások tartalmait viszont nem áll lehetőségükben kontrollálni.








