Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Elektromos vezetékekre kötve jobban működhetnek a repülő autók

2018. szeptember 20. - ferenck

Filmekben megszokhattuk, hogy mindig tökéletesen működnek a repülőautók. Sokáig csak álomnak, sci-fi fantáziának tűntek, mígnem az Uber tavaly bejelentette az Elevator projektet, és elvileg 2020-ban Los Angeles légterében megjelenhetnek az első példányok.

Egyre közelebb kerülve a megvalósuláshoz, számos probléma merül fel velük kapcsolatban. A legfontosabb, hogy több áramra van szükségük, mint az átlagos autóknak, ezért nagyobb, tehát a gépet lehúzó, zavaróan komoly tömegű, nehezebb elemek kellenek hozzájuk. Másrészt, hogyan repüljenek megfelelő távolságokat, megfelelő sebességgel anélkül, hogy többször álljanak meg újratöltésre?

flyingcars0.jpg

A San Francisco székhelyű, nevével deklaráltan Kármán Tódor (1881-1963) előtt tisztelgő Karman Electric startup szakemberei gőzerővel dolgoznak a megoldáson. A 10-30 méter magasságban közlekedő utasszállító légi taxik erre a célra fejlesztett földi vezetékekről működnének, egy kicsit úgy, mintha villamosokat felemelnénk a légtérbe, és valamilyen kábelekkel kapcsolódnának a sínekhez. Ebben az esetben értelemszerűen kisméretű elemek is elegendők hozzájuk. Az elemek teszik lehetővé – amennyiben szükséges – hogy, leváljanak az áramellátást biztosító hálózatról, a földi kábelekről.

Az elmélet nagyon jól hangzik, viszont a megoldandó kérdések száma így sem csökken, sőt, szaporodik: mi történik például áramkimaradáskor, vagy ha két égi jármű kötelei összegabalyodnak, esetleg helikopter vagy madár zavarja meg a repülő taxi útját? Hogyan oldják meg a fejlesztők nehezen kezelhető terepek, vagy víz feletti közlekedést?

flyingcars.jpg

A tervek szerint ekkor – általában városok felett – válnának le a hálózatról, magasabbra, közel ezer méterre emelkednének, és váltanának át elemes működési módra.

De mennyiben tekinthető repülő járműnek, ha földhöz kötjük az autót? Ha egy repülő autó működtetésének leginkább energiahatékony módja a talajon futó vezetékekhez kapcsolás, akkor miért nem használunk helyette vonatot?   

A koncepciót az év végétől kvadrokopter drónokkal tesztelik. Az első bemutatót zártkörű arkansasi repülőtaxi-rendezvényen tartották. A cég hat rotoros szerkezetet tesztel, a rendszer többezer személyt óránkénti közel 400 kilométeres sebességgel szállítana egymástól többszáz kilométerre fekvő települések között.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr4714248005

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása