Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Az online bevásárlás árnyoldalai

2019. december 20. - ferenck

Az ünnepekre való felkészülés jelentős részét vásárlással, azon belül pedig mindinkább online vásárlással töltjük. Nincsenek meglepetések – kereskedők ősrégi és új, jól és kevésbé ismert trükkök egész arzenálját vetik be, hogy minél többet költekezzünk.

Egyes ajánlatok csak korlátozott ideig érvényesek, amire (ha nem tudnánk az időpontot) egyik-másik oldal visszaszámlálóval emlékeztet. Közben gondosan figyelmeztetnek, hogy ebből és abból a termékből már alig van raktáron, esetleg környékünkön már 65-en megvették. Máskor plusztermékeket tesznek bevásárló kosarunkba, mindent az „ingyen próba” jegyében, aztán valahogy mégis megérkeznek az első fizetési értesítések.

online_shopping.jpg

A Princeton és a Chicago Egyetem közös felmérést végzett online boltok „sötét mintázatairól” (dark patterns). E mintázatok alkalmazása eléggé elterjedt, tízből több mint egy online shop, köztük a legnépszerűbbek közül is páran (vissza)élnek velük.

A sötét mintázatok alapvetően a felhasználói felület adta taktikák, a usert úgy vezetik keresztül egy meghatározott úton, hogy a szolgáltató profitáljon belőle. Gyakran olyan döntések meghozatalára ösztönzik, amelyeket nem tenne meg, ha rendelkezne a témával kapcsolatos összes infóval. Az interneten többmillióan tehetnek így, és a mintázatok döntéshozatalban játszott szerepének mértékét még szakértők sem látják át teljesen.

online_shopping0.jpeg

A web előtti (rejtett költségek stb.) és kifejezetten internetes trükkökre egyaránt vonatkozó kifejezést a felhasználói élményekkel foglalkozó Harry Brignull találta ki, 2010-ben. Utóbbiak közé tartozik például a pop-upok manipulatív nyelvhasználata, illetve a látszatbizonyítékok („köszönöm nem, nem akarom élvezni ennek a szenzációs ajánlatnak az előnyeit”, vagy „önnel egyidőben 197 másik felhasználó nézi ezt a terméket”). A megtévesztő praktika eredményeként végül gyakran beadjuk a derekunkat.

A tanulmány szerzői 11 ezer eladó oldal 50 ezer termékét vizsgálták, és 1254 oldal 1800-szor használt valamilyen megtévesztő praktikát. A tanulmány alapján a valóságban jóval többen élhetnek a sötét mintázatok adta lehetőségekkel. Visszaszámlálót szinte mind az 1254 használt, és sok (termékeket természetesen agyondicsőítő) kamubeszámolót is találtak.

A kutatók létrehoztak egy, a fogyasztókat a trükkökről informáló honlapot, illetve a tanulmányt megmutatták az illetékes szövetségi hatóságnak. A tervek szerint a közeljövőben az állás- és a gyerekjátékoldalakat vizsgálják hasonló módszerrel.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr3315341788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2019.12.21. 14:59:43

Mindez persze a fasorban sincs az offline boltok trükkjeihez képest. A polcok időnkénti kreatív átrendezésétől - amíg keresed amit venni akarsz addig esetleg veszel mást is - a különféle akciós trükkökön át a zöldséges/húsos pultok trükkös megvilágításáig, a zenétől a pultok elhelyezéséig minden-minden a profi manipulációról szól.

midnight coder 2019.12.22. 08:25:32

Amúgy az online manipuláció csúcsa, amikor valaki olyan blogbejegyzésnek tűnő cikket jelenít meg, ami igazából fizetett hirdetés. Pl. egy csaj áradozik arról hogy milyen fasza egy diéta, aztán a végén kiderül hogy bocsika, fizetett hirdetés volt. Már persze annak, aki eljut a végéig...

midnight coder 2019.12.22. 17:18:51

@Quercus Maximus: Liberós bloghoz képest még a Határátkelő az ami a legkevésbé cenzúráz, meg a Szegedi Kattintós. Ha igazi liberósbolsi blogokat akarsz látni, az a Szemlélek, a Kötőszó, a Kendo ereje - ahol a Kendo még véletlenül sem a japán harcművészetet jelenti, illetve az 1000 leütés. Ráadásul ezek jobboldalinak próbálják eladni magukat. Aztán vannak baloldaliak akik szintén rendesen cenzúráznak, de legalább azok amik, ilyen Pl. az Örülünk Vincent. És persze van kismillió liberós blog ahol fel sem merül a kommentelés lehetősége, ilyen Pl. a Baloldali liberális blog, és millió más társa.