Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Hollywoodi bombasikerek előrejelzése

2020. január 30. - ferenck

Filmek többszázmillió dollárba is kerülhetnek, abszolút érthető, hogy a producerek a befektetés megtérülésével kecsegtető minden belső jelzésre fogékonyak. Ezért fordulnak egyre gyakrabban a különösen fesztiválokon hasznos előrejelző (prediktív) rendszerekhez.

A Warner Bros. mesterséges intelligenciát használ filmek jövőjének előrejelzésére: sikeresek lesznek-e a darabok, vagy sem? A stúdió filmrészlege szerződést kötött a négy éve alapított Cinelytic szoftverfejlesztőcéggel, és az utóbbi tavaly bemutatott, MI-vezérelt projektmenedzsment platformját fogja használni filmek életciklusával kapcsolatos döntések meghozásához.

blockbuster.jpg

A Warner a rendszer minden részletre kiterjedő adataira és prediktív analitikai komponensére támaszkodva hozza meg majd a döntéseket. Az integrált online platform bármilyen területen képes felmérni egy sztár értékét, és hogy egy film mennyi bevételt hozhat a mozikban, plusz a kapcsolódó mellékes területeken.

A Cinelytic vezetősége hangsúlyozza: a döntéshozás nem vált automatikussá, nem is ez a cél, hanem az, hogy a szoftver hatékonyabbá tegye humán menedzserek munkáját.

A modell történelmi adatokkal, például több film különféle földrajzi térségekben való pénzügyi teljesítményével, szereplőivel, műfajokkal és más kulcsinfókkal dolgozik.

blockbuster0.jpg

A felhasználók betáplálják a kiválasztott film részleteit, amire a program megmondja a várható belföldi és külföldi eladásokat, plusz a DVD/Blu-ray, kábeltelevíziós és más sugárzási bevételeket. A paraméterek, például a premier vagy a főszereplő adatai alapján a vezetők láthatják, hogy egy-egy változtatás miként befolyásolja az anyagiakat.

A Cinelytic illusztris ügyfelekkel rendelkezik, a Warner mellett az Avatárt jegyző Ingenious Media, a Productivity Media és az STX is közéjük tartozik.

Hollywood nagyágyúi egy ideje felkarolták a mesterségesintelligencia-technológiákat, a gépi értelem segítségével igyekeznek filmjeiket kasszasikerré, minél több díjat besöprő alkotásokká tenni. Egyre többen próbálkoznak, folyamatosan nő a csak filmes megoldásokat fejlesztő vállalkozások száma.

A több hollywoodi ügyféllel rendelkező belga Scriptbook szoftvere például a szövegkönyv alapján jelzi előre, hogy egy film generál-e profitot, vagy sem.

Az izraeli Vault programja filmek online trailereinek (előzeteseinek) teljesítménye alapján megmondja, hogy az adott darab hogyan fog szerepelni különböző demográfiai csoportokon belül.

A 20th Century Fox aktívan be is kapcsolódott a fejlesztésekbe, gépitanulás-modellje a trailerek jeleneteire és tárgyaira adott közönségreakciókat elemzi.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr1415414636

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

glantos70 2020.01.30. 18:06:47

Nagyon izgalmas téma, nem lehet egyszerű a gépi tanulást megtanítani arra, hogy ilyen következtetéseket vonjon le adatok alapján... Viszont félő, hogy így a jelenleg is egy kaptafára készülő filmek méginkább egy kaptafára fognak készülni, még kevesebb tere lesz a szokatlan ötleteknek és az átlagtól eltérő filmeknek...

steery 2020.02.01. 11:59:56

A dolog szépséghibája, hogy a mesinteket arra idomítják: állapítsák meg, melyik film fog több pénzt hozni. Azaz hogyan lehet úgy összekalapálni egy filmet, hogy a lehető legtöbb pénzt hozza. Ez nem azonos azzal, hogy egy film a lehető legjobb legyen. Sőt, gyakran brutálisan eltér a nyereség és a minőség egymástól. Hálivúd már így is bődületes mennyiségű drága szemetet gyárt, amik hamar kifutnak és utána örökre megfeledkezik róluk mindenki. Szóval ez a gyártók nyereségéről szól, nem a nézők elégedettségéről.
Egy jó film szerintem ott kezdődik, hogy miután láttam, szívesen megnézném még egyszer. A nagyon jó filmeket 3-4-5-ször is. Mert megvannak benne azok a dolgok, amik kiemelkedőnek számítanak és annyira felkeltették az érdeklődésemet, hogy szeretném újra látni, ismét átélni az élményt.
Ugyanez van a szórakozóhelyekkel, élményparkokkal, kirándulóhelyekkel is: akkor jók, ha egyszer voltam és utána szívesen visszamennék.
Rövid távon a bevétel maximalizálása hosszú távon oda fog vezetni, hogy az emberek megtanulják kiszűrni a szemét filmeket és azok minden pozitív előrejelzés ellenére bebuknak.

Necropoliten 2020.02.01. 16:00:55

@steery: Eddig is tudták hogyan kell kasszasikert gyártani, csak egy igen lényegese elemet felejt el sok szakmabeli, ez jól kivehető.
Mindenkinek megvan a korszaka. Spielbergnek a 80-90'-es évek pl. Hiába tett le semmivel sem rosszabb (kategórián belül) látvány filmeket a 2000-es években és később, már nem robban.
Ha valaki otthon van a témában akkor azért lehet tudni fix dolgokat. Pl. most mondom hogy akár hány Mission impossible film lesz ha így tartja, sőt növeli a minőséget, az mindig hozni fog.(Megérdemelten.) Egy kiragadott példa persze, ami nem áll mindenre nyilván.

Aki nagy bevételre orientált filmet akar csinálni az eddig is azt tette - több/kevesebb sikerrel - aki meg nem azért csinálja, dettó.

Igazából ez az egész a mainstream, pénzhozó CGI erős (általában) filmekre igaz és ebben én látok jót is....nem feltétlen ront a helyzeten, mert azért azt kijelenthetjük hogy sok-sok valóban jó film is ott van, amik meg felfelé húzzák majd a dolgot.
Nem mondom hogy jó, de nem is jelenteném ki kerek-perec, hogy itt a világ vége.
Aki akar az ezentúl is fog jót/minőségi csinálni, aki meg úgy megy moziba hogy "hööhhö, na mi van" annak meg tök mindegy :)