Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Mars-helikoptert tesztel a NASA

2020. június 30. - ferenck

A NASA olyasmivel próbálkozik, amivel soha senki nem kísérletezett eddig – a Mars ritka atmoszférájában kíván helikoptert vezérelni. Ha az elképzelés beválik, a Leleményesség (Imgenuity) nevű géppel új fejezet kezdődhet a robotikában: a vörös bolygót és a naprendszer más égitesteit madártávlatból látó repülő szerkezetek fejlesztése.

A Mars atmoszférájának sűrűsége a Földének mindössze 1 százaléka, a gravitáció pedig csak egyharmada. E számok ismeretében az ottani égbolton történő navigálás komoly kihívást jelent. Úgy képzeljük el, mintha egy helikopter 30 ezer méterrel repülne a Föld felett (még nem volt rá példa).

nasa_marshelikopter.jpg

A NASA jövőre mindkét problémára igyekszik megoldást találni. A bolygó geográfiáját eddig terepjárók tanulmányozták, az űrügynökség most viszont terepjáróról kicsi helikopterre váltana. A gépről készülő (értelemszerűen előzmények nélküli) légi felvételek teljesen egyedinek ígérkeznek.

A softball-méretű helikopter a NASA ötödik marsi roverjével, a Kitartással (Perseverance) július 20-án indul útjára. És amikor odaér, a küldetést nagyon alábecsüljük, ha „drónreptetésről” beszélünk.

nasa_marshelikopter0.jpg

„Nagyon hasonlít a Wright-fivérek repülésére, ugyanolyan történelmi jelentőségű lesz, csak egy másik bolygón” – nyilatkozta MiMi Aung, a NASA Sugárhajtású Laboratóriumának projektmenedzsere.

Az ügynökség az elektronikai eszközök miniatürizálódásának, a jobb elemtechnológiának és új anyagoknak köszönhetően tudta megépíteni és sikeresen tesztelni a helikoptert. Az egyik tesztet egészen különleges körülmények között, a Mars vékony atmoszféráját szimuláló, alacsony nyomású kísérleti kamrában végezték.

Az első prototípusokat rendkívül nehezen vezérelték. A turbinalapátok az alacsony nyomás miatt fel- és lefelé is teljesen összevissza mozogtak. Később más anyaggal próbálkoztak, és sokkal jobb eredményeket értek el.

„Döbbenetes, hogy amikor megemeljük az egyik turbinalapátot, azt hisszük, nehéz lesz, és közben pehelykönnyű, másrészt nagyon erős” – magyarázza Havard Grip, az egyik mérnök.

A tervek szerint a helikopter 2021 februárjában landol a Marson. Harminc nap alatt öt repülést terveznek vele. A legambiciózusabb közülük egy 150 méteres oda-visszaút, amelyet másfél perc alatt kell megtennie a gépnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr9115970830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2020.07.01. 16:51:22

Egy jó Mars politika kellene. Vannak, akik tudják, mire gondolok.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.07.01. 21:41:50

"Imgenuity"

Biztos csak elütés, de helyesen INgenuity. És akkor hadd javítsak ki egy fordítási hibát is:

"Döbbenetes, hogy amikor megemeljük az egyik turbinalapátot, azt hisszük, nehéz lesz, és közben pehelykönnyű, másrészt nagyon erős"

Az eredeti angol szövegben nem turbinalapát szerepel, hanem szimplán csak blade, amit én itt lapátnak vagy az egyértelműség kedvéért még inkább rotorlapátnak fordítanék, de semmiképpen nem turbinalapátnak, ui. itt nincs sehol turbina. A helikopternek rotorja van.

“It’s quite astounding when you lift one of these blades, if you hold it in your hand, you think you’re going to lift something substantial, and it’s as light as air and, at the same time, extremely stiff.”

István Torma 2020.07.02. 08:45:20

A rotorlapátok merevnek tűnnek. Akkor hogyan kormányoznak? Így olyan, mint Asbóth Oszkár "helikoptere". Annak is csak kábellel kikötött formában volt haszna, szabadon repülve instabil volt

István Torma 2020.07.03. 07:32:39

www.origo.hu/tudomany/20200702-a-marsi-elet-nyomaba-ered-a-nasa-uj-kutatoeszkoze-a-perseverance.html Itt a videón látszik, hogy a két rotor külön forgatható, ezzel az elfordulást szolgáló kormányzás megvalósítható. Valahogy biztos megoldották a többi irányt is :)

István Torma 2020.07.03. 08:51:31

@István Torma: Pl. ha a rotortengely megdönthető a helikopter testhez képest, akkor az elforgatással kombinálva bármely irányban tud repülni. Na, lassan el kellene engednem ezt a témát :)