Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Megmondja a mesterséges intelligencia, hogy kibe szeretünk bele

2021. június 17. - ferenck

Hozzászoktunk, hogy filmektől zenékig, vásárlástól hírekig, online algoritmusok megpróbálják kitalálni a preferenciáinkat. Nemcsak abból indulnak ki, hogy mire kerestünk rá, mit olvastunk, hallgattunk, hanem e tevékenységek más tevékenységeinkhez való kapcsolatát is elemzik.

A technológia, az együttműködéses szűrés (collaborative filtering) viselkedésünk rejtett mintázatait és mások viselkedését vizsgálva, jelzi előre, hogy mi iránt érdeklődhetünk, mi tetszhet.

brain_sourcing.jpg

De mi történik akkor, ha az algoritmusok viselkedésünk helyett az agyunkból jövő válaszokkal dolgoznak? Az ötlet sci-finek hangzik, a Koppenhágai és a Helsinkii Egyetem számítás- és idegtudományi szakemberei azonban bemutatták, hogy az agyalapú együttműködéses szűrés működik. Az adott személy agyi reakcióinak mintázatait másokéval összekapcsoló algoritmus előrejelezte, hogy az illető vonzódni fog-e egy korábban soha nem látott archoz, vagy sem.

Az új agy-számítógép interfészt az agy idegtevékenységén gyakoroltatták, és az alapján végzi előrejelzésit. A kutatók szerint elég szofisztikált ahhoz, hogy pontos legyen.

brain_sourcing0.jpg

Az idegi mintázatokat más résztvevők adataihoz kapcsolva, az algoritmus tényleg jól működik, viszont kétélű fegyver lehet: egyrészt hasznos idegtudományi eszköz, másrészt az agytevékenységünkön alapuló személyre szabott hirdetések lidérces világát is előrevetíti.

A kutatók elmondták, hogy fejlesztésük Netflix-szerű ajánlólistákat, célzott hirdetéseket generálhat. Egyelőre nem eldöntött, hogy csak arcokra érvényes, mert elképzelhető, hogy túl a személyes vonzódásokon, a preferenciák általános idegtani kifejeződésével kapcsolatban is felfedeztek valamit. Pontosan ezért lesz majd lehetséges a technológia segítségével filmeket, könyveket, zenéket stb. is ajánlani.

Az algoritmus elménkben olvas, és preferenciáinkat autentikusabban mutatja meg, mint ahogy egy felmérésből, interjúból kiderülnek – állítják a fejlesztők. Egy felmérés során taktikázunk, előítéleteink vannak, részrehajlók vagyunk, a gép viszont puszta adatokkal dolgozik.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr1216594174
süti beállítások módosítása