A folyamatos digitális átalakulás 2025-ben is hatással lesz a telekom-cégek üzleti modelljére és szolgáltatásaira. A gyorsan fejlődő technológiák, különösen a mesterséges intelligencia átformálják a szektort, míg a klímaváltozástól a geopolitikai problémákig, a társadalmi-gazdasági tényezők hatékonyabb alkalmazkodásra és innovációra ösztönzik a versenyképességüket nyilván megőrizni akaró szereplőket.
Bernard Marr jövőkutató szerint kilenc technológiai trend határozhatja meg 2025 telekommunikációs világát.
A mesterséges intelligencia ugyan eddig is komoly hatással volt a szektorra, teljes potenciálját viszont egyik szolgáltató sem aknázta még ki. Jövőre olyan felhasználási esetekben számíthatunk az MI előretörésére, mint a fejlett hálózatkezelés, az ügyfélszolgálat automatizálása, prediktív karbantartás. Intelligensebb hálózatok és a felhasználói élmény javulása lehetnek a közvetlen eredmények.
Az 5G adaptációja folytatódni fog, és már a beígért előnyök is jelentkeznek. Gyorsabbak lesznek a hálózatok, javul az összekapcsoltság, megjelennek az immerzív VR/AR-alkalmazásokat is magukba foglaló újgenerációs streaming-megoldások, ultra HD videók, immerzív online játékok. A magán 5G népszerűsödésével biztonságosabbak lesznek a mobilhálózatok, személyre szabottak a funkciók, még több peremszámítás (edge computing) és dolgok internete (IoT) felhasználási esetre számíthatunk.
Az utóbbi években fontos változásokat hozó LEO (Low Earth Orbit) műholdas hálózatok diadalútja folytatódik, több távoli, nehezen megközelíthető térség, háborús övezet behálózottsága jelentősen javul. Elon Musk világelső Starlinkje egyre több versenytárssal szembesül.
A cyberbiztonság eddig is kulcstényező volt, a súlyosbodó és szaporodó támadások miatt 2025-ben még inkább prioritás lesz. A felhasználói adat minden korábbinál kritikusabb, mint ahogy a felhasználók biztonság-tudatossága is erősödni fog. A biztonságos és ellenálló hálózatok humán tényezőjére nagyobb hangsúly fog irányulni.
A telekom-szolgáltatók az önvezető járművektől a virtuális egészségügyi forradalomig, az ipari konvergencia katalizátorai. Ebben a szerepükben óriási lehetőségek nyílnak meg előttük, a következőgenerációs összekapcsoltság-megoldások fejlődését újabb és szerteágazóbb partnerségekkel, együttműködési hálózatokkal gyorsíthatják fel.
A szolgáltatók egyre komolyabb összegeket invesztálnak a 3D holografikus kommunikációba, aminek előbb-utóbb kézzelfogható eredményekben kell konkretizálódnia. Miért ne lehetne 2025 az áttörés éve?
A generatív MI leglátványosabb sikeres felhasználási esete 2025-ben az ügyfélszolgálatban várható: abszolút személyre szabott szolgáltatásokra, chatbotokkal folytatott kifinomult kommunikációra számítsunk.
A hardveralapú infrastruktúrától történő eltávolodással, a számítási felhőre való átállással a szolgáltatók olyan technológiai területeken újíthatnak, mint például a virtualizáció, vagy a mikroszolgáltatások. Minden rugalmasabbá, skálázhatóbbá válik, változatos felhasználási esetekkel: okosvárosok, autonóm vezetés, nulla emberi tevékenységgel, „sötétben” is működő gyárak („sötét gyárak”).