Az Andrew Ng és Daphne Koller által 2012-ben alapított Coursera, a világ talán legismertebb oktatástechnológiai, online oktatási cége szeptember elején Las Vegasban tartotta éves konferenciáját. A rendezvény egyik központi témája az ismeretalapú oktatásról a készségalapúra történő váltás volt.
A váltás, az új megközelítés mindenkinek segít, akik javítani szeretnének álláslehetőségeiken. Sok vállalat a készség-alapú munkaerő-felvételre és alkalmazottai ezirányú továbbképzésére fókuszál, és a tendencia egyre hangsúlyosabb.
De miről is van szó?
A hagyományos oktatás nagy része az ismeretekre, míg a készségalapú megközelítés a praktikus képességek fejlesztésére és a tudás, az ismeretek jobb hasznosítására összpontosít. Az ismeretek önmagukban is értékesek, ám még értékesebbek, ha valamit kezdeni is lehet velük.
Mivel a mesterséges intelligencia nagyon gyakorlatias terület, mindig nagy hangsúlyt fektetettek az alkalmazott készségekre. Abban a korban, amikor egyre többen megkérdőjelezik a diplomák értékét, sok ágazat profitálhat a készségek felé történő elmozdulásból. Nem arra lennénk kíváncsiak, hogy egy hallgató érti-e a szakterületét, hanem hogy szerzett-e hasznos feladatok elvégzésére (és állástaláláshoz) alkalmas készségeket.
A készségalapú hozzáállás egyénnek, vállalatnak, oktatási intézménynek egyaránt hasznos. Egyéneknek azért, mert a készségek az érdemi munka elvégzésére alkalmassá teszik őket. Cégek felmérhetik az állásra jelentkezők készségeit, alkalmazottaikat segíthetik a csapatmunkát erősítő új készségek kifejlesztésében, Oktatási intézmények készségek és ismeretek átadásával segítenek egyéneket, hogy több lehetőséghez férhessenek hozzá.
Bár a készségalapú oktatás nemcsak a mérnöki diszciplínákat, hanem sok más szektort (humánerőforrás-menedzsment, marketing, pénzügyek stb.) is érint, az MI szempontjából kiemelten releváns. Kódoló asszisztensek irányításában, a mesterséges intelligencia építőkockáinak alkalmazásában való jártasság például értékesebb szoftverek fejlesztését teszi lehetővé.
A Coursera új programokat vezet be az alkalmazott készségek elsajátításához, az MI-vel pedig a tanulási élményt igyekszik javítani. Többek között új szerepjáték funkciót jelentettek be oktatók számára: rendszer-promptokhoz hasonlóan, nagy nyelvmodellnek adnak utasításokat, hogy a diákoknak bizonyos cselekvések gyakorlását biztosító chatbotokat hozzanak létre. A kommunikációs készségek elsajátítása után, a tanulót meghívhatják egy tanfolyamra, hogy a szerepjátékban játsszon el chatbottal folytatott beszélgetést egy nehéz témáról. Valódi beszélgetések gyakorlása a cél vele.