Az MIT (Massachusetts Institute of Technology) kutatói évek óta együtt dolgoznak a Fejlett Nagyvárosi Megoldások Amszterdami Intézetével (AMS Institute), hogy a holland metropolisz csatornáin autonóm csónakok is közlekedjenek.
A robot és a boat (csónak) szavakat összevonó Roboat nevű projekt keretében szenzorokkal, mikrokontrollerekkel, GPS modulokkal, kamerákkal és más hardverrel felszerelt derékszögű hajótestek prototípusát 2016-ban tesztelték. A csónak előreprogramozott útvonalat követett az egyik csatornán, előre és hátra is tudott mozogni.
A kutatók tavaly az eredeti változat negyedére zsugorított, fejlett útirány-követő algoritmussal működtethető gépet nyomtattak, amely elődeinél hatékonyabbnak és ügyesebbnek bizonyult. Júniusban a csónakok egymáshoz kapcsolódását szabályozó, bukásukat megakadályozó biztonsági reteszmechanizmust dolgoztak ki.
A megoldás azt jelenti, hogy a robotizált vízi járművek csoportosan, rajként (multiágens-rendszerként) is tudnak közlekedni.
A legújabb – augusztus 22-i – közlemény, egy nemzetközi konferencián bemutatott algoritmus alapján a járműveket újabb adottsággal ruházták fel – most már alakváltoztatásra is képesek. Az algoritmus lehetővé teszi, hogy a gépek egy adott konfigurációban kezdjenek mozogni, szétváljanak, másfelé tartsanak, majd új konfigurációban álljanak ismét össze.
A kutatók bizakodnak, hogy az újítás segíthet Amszterdam hivatalos szerveinek, és a gépek közreműködésével újra kihasználhatnak az elmúlt években viszonylag elhagyatott 165 csatornát.
„Egy csónakcsoport úgy állhat össze lineáris alakzatokká, hogy közben például ideiglenes hidat képezhetnek, ha a csatorna egyik oldaláról a másikra kell eljuttatni tárgyakat. De virág- vagy élelmiszerpiacra is kialakíthatunk szélesebb tereket” – magyarázza Daniela Rus, az egyik fejlesztő.
Szimulációkon a robotegységek alkotta csoportok egyenes vonalból háromszögekké, négyszögekké és más formációkká fejlődtek. Egy-egy átalakulás mindössze percekig tartott. Minél komplexebb a változás, minél több (elvileg akár több tucat) csónak vesz részt benne, és minél nagyobb az eltérés a két alakzat között, a folyamat annál több időt vesz igénybe.
A rendszert 2020-ban tervezik tesztelni. A világ első autonóm csónakokból álló hídja 60 méteres csatornát lesz hivatott átszelni.