Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

A jövő önvezető autóinak 12 alapelve

2019. július 05. - ferenck

A közúti balesetek zömét emberi hiba idézi elő, így logikusnak tűnik, hogy ha az embert kivesszük az egyenletből, rengeteg élet menthető meg.

Az önvezető autók fejlesztői, „evangélistái” egyik legfőbb érve egyelőre csak elméletben állja meg a helyét, a gyakorlati igazolásra még várunk, sok feltételnek kell teljesülnie hozzá. Például az átlagsofőrnél biztonságosabb járműveket kell fejleszteni. Az egész iparág ugyanazt a célt akarja, különböző irányokból és módszerekkel kísérleteznek, de a siker mércéjét még senki sem tudja.

selfdriving.jpg

Egy 11 nagyvállalat (Intel, Audi, Volkswagen stb.) alkotta csoport Az automatizált vezetéshez első a biztonság című, 146 oldalas tanulmányban foglalta össze, magyarázza el a biztonságos autonóm vezetés 12 alapelvét.

A veszélymentes működtetés alapja, hogy a jármű tudja kezelni, ha valamelyik kritikus alkatrésze meghibásodik.

Az önvezető autónak ismernie kell saját korlátait, és meg kell értenie, hogy mikor adható át a humán vezetőnek a kontroll (biztonsági réteg).

Tipikus országúti helyzetekben felkészülve kell lennie a kockázatok megítélésére (operációs tervezés domén, ODD).

selfdriving0.jpg

A jármű viselkedésének az úton tartózkodó többi jármű számára előreláthatónak kell lennie, és a közlekedési szabályokat betartva kell cselekednie.

Fel kell tudnia ismerni a humán vezető mindenkori figyelemszintjét, és el kell „mondania” neki minden feladatot, amely az ő felelőssége.

A volán jármű által kezdeményezett átadása arra vonatkozik, hogy a gép közli a vezetővel: át kell vennie a kormányt. Az átvételt a lehető legegyszerűbben kell kivitelezni. Ha kérelme süket fülekre talál, a kockázatok minimalizálásával, magától kell kezelnie a helyzetet.

A volán vezető által kezdeményezett átadása előtt a humán félnek valahogy explicit módon kell a rendszer tudomására hoznia, hogy rajta a sor.

A járműnek még az automatizált vezetést követően is mérlegelnie kell, hogy az automatizáció hogyan hat a humán félre.

Az autonóm jármű biztonsági céloknak való megfelelését ellentmondásmentes módszerrel kell hitelesíteni és megerősíteni.

Ha az autó felismer valamilyen eseményt vagy bajt, a magánszféra (privacy) sérthetetlenségét védő törvényeket figyelembe véve kell rögzítenie a releváns adatokat.

A biztonságos önvezető autókat valamilyen módon védeni kell a biztonsági veszélyekkel szemben.

A járműnek felkészültnek kell lennie az automatizált rendszer számára egyedi, bármilyen karambol-forgatókönyvre.

Az összes irányelv jól hangzik, de néhány főszereplő (Tesla, Waymo stb.) hiányzik a szerzői listáról. Ők egy kicsit lemaradtak a versengésben, és valószínűleg szintén dolgoznak az óriások vezető szerepét is korlátozó saját megoldásokon, vagy egyszerűen mást gondolnak a biztonságról. Mindenesetre biztosnak tűnik, hogy a versenyt végül megnyerő vállalat elfogadja a felvázolt alapelveket – különösen akkor, ha törvénybe is foglalják azokat.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr514925704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása