A mesterséges intelligenciával létrehozott selejtek korában abszurdnak tűnhet, hogy a Midjourney, a Runway és más generatív eszközökkel valódi műremekek születnek. Hozzászoktunk a Rák Jézus és a szintén beszédes nevű Ballerina Cappucina színvonalú darabokhoz, pedig néhány alkotó tudatos és célzott technológiahasználattal figyelemre méltó sikert ér el. Hatalmas online követőtáborra tesznek szert, munkáikat aukcióházak értékesítik, galériákban és múzeumokban is kiállítják őket.
„Néha kamerára, néha festékre, ceruzára vagy bármilyen más médiumra, néha MI-re van szükség. Csak egy eszköz, amit hozzáadunk alkotói eszköztárunkhoz” – jelentette ki a például a Stable Diffusion mögött álló generatív videózással foglalkozó Runway harmadik MI Filmfesztiválján a fődíjat elnyerő Jacob Adler zenész.

A generatív MI-eszközök hozzáférhetők, könnyen kezelhetők, képzés nélkül rövid idő alatt alkothatunk tetszőleges témában és stílusban, fantáziánk korlátai az egyetlen határ – „képzelj el bármit, válassz stílust, és máris kész a mű.”.
Ez az egyik legfőbb oka az MI-művészet nagyon kritikus megítélésének. Már triviális üres nonszenszekkel teleszórni a közösségi médiát, és vállalatok képzett művészek alkalmazása helyett maguk készíthetnek képeket, videókat MI-vel. Így el is szaporodtak a gyorsan összedobott, alacsony színvonalú és felületes „kísérleti” munkák.

Most lép az AI art a csak kísérlet, játszadozás utáni fázisba, amikor meghatározó művészetpiaci tényezővé válik, az alkotások aukcióházak kínálatába kerülnek, szakavatott közönség reagál rájuk. A Christie’s és a Sotheby’s aukcióin egyre többet látunk belőlük, és ezeken az MI nemcsak generátor, hanem alkotótárs vagy autonóm rendszer. A munkákat a hagyományos művészetpiac intézményesítő és a kurátorvilág szelektáló logikájával kezdik nézni: megállapítják az értékét, árverésre bocsájtják, eladják.
A folyamattal párhuzamosan olyan kérdések is égetően aktuálissá váltak, mint a szerzői jog, az adatforrások átláthatósága (transzparencia), az algoritmus betanításának morális aspektusai, és persze az is, hogy tulajdonképpen ki is az alkotó.
Túl vagyunk a vad generálgatáson, már nemcsak arról van szó, hogy MI-eszközzel készül valami. Az MI a művészi koncepció, a kreatív folyamat megkerülhetetlen eleme. Művész és MI együttműködik, az MI alkotó entitás.
A kuriózum-státusz után a művészeti diskurzusba bekerült MI-művészettel emberi kézzel korábban nehezen vagy nem megvalósítható szerkezetek, új formanyelvek alakulhatnak ki. Új narratívák születnek belőlük, amelyek az új piac és az új elosztási csatornák, például algoritmikus aukciók révén ismertté válnak, több művész kaphat teret, demokratizálódhat a művészeti világba való bejutás.










