Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Ideghálók teszik hatékonyabbá a városi közlekedést

2021. július 19. - ferenck

A közlekedési torlódások, dugók globálisan többmilliárd dollár éves kárt okoznak. Visszavetik a termelékenységet, növelik a környezetszennyezést, aktívan hozzájárulnak a klímakatasztrófához.

A mesterséges intelligencia által végzett forgalomirányítással a probléma ugyan nem szűnik meg teljesen, a károk viszont jelentős mértékben csökkenthetők.

traffic.jpg

Több amerikai város teszteli egy izraeli startup a közlekedéssel eltöltött idő lerövidítésében és a károsanyag-kibocsátás csökkentésében aktív szerepet játszó No Traffic rendszerét, amelyet a cég elmondása alapján 2021 végéig 41 városban terveznek bevezetni.

A Nu Traffic mesterséges ideghálók és más technikák összekombinálásával optimalizálja a közlekedést az útkereszteződéseknél, koordinálja a forgalmat városszerte. A rendszerbe járdaérzékelőket és járművekhez kapcsolódó protokollokat is integráltak.

traffic0.jpg

A kereszteződéseken telepített kamerákon a közeledő járműveket, kerékpárokat és bicikliket detektáló, osztályozó modellek futnak, és számolják ki a mozgó objektumok sebességét, térbeli pozícióját.

Az anonimizált adatfolyamot a közlekedési lámpákba integrált modulok irányítására használják. A modulok összesítik az érzékelők kimeneteit, és optimalizálják a lámpák működését. Például, ha egyik irányból sem jön autó, a pirosat zöldre, ha hirtelen mentőkocsi közeledik, a zöldet pirosra váltják.

Az adatokat a számítási felhőbe streamelik, ahol az optimalizálást nagyobb területekre terjesztik ki, majd visszaküldik a vezérlőmoduloknak, hogy átfogóbb közlekedési mintázatokat is figyelembe tudjon venni. A rendszer például több jelzőlámpa koordinálásával elterelheti a forgalmat baleset miatt lezárt utak közelében.

A kaliforniai Redlands-ben két hónapig tesztelték. A kereszteződések két százalékában telepítették, és a közlekedőket összesen 900 órányi káosztól mentette meg, amely bő 330 ezer dollár bevétellel növelte a város gazdaságát. A két hónap alatt tizenegy tonnával csökkent a károsanyag-kibocsátás. A startup becslése szerint, ha az Egyesült Államok összes forgalmi lámpáját ez a rendszer működtetné, húszmillió jármű „kipufogó-termésétől” kímélnék meg évente az országot.

A gépi tanulást a világ más pontjain is bevetik a forgalmi dugók ellen. Delhiben például szintén mesterségesintelligencia-alapú, indiai fejlesztésű rendszer ügyeli 7500-nál több jelzőlámpa tevékenységét. 23 kínai és malajziai városban az Alibaba CityBrain-je végzi ugyanezt a munkát.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr4116617052
süti beállítások módosítása