A mesterséges intelligenciáról, emberi jogokról, jogállamiságról és demokráciáról szóló szerződést kötött az Európai Unió, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok. A keretegyezmény a demokratikus értékek megőrzéséhez biztosít jogi keretet, miközben elősegíti az MI-hez kapcsolódó innovációt.
A szerződést az Európai Uniónál közel kétszer több országot tömörítő Európa Tanács tagjai és más országok képviselői készítették elő, tárgyalták meg. A Tanácsnál megfigyelő státuszban lévő országok, például Ausztrália, Kanada és Mexikó még nem írták alá, de ez valószínűleg csak idő kérdése. A tárgyalásokon és az egyeztetéseken Kína, India, Japán és Oroszország nem vett részt.
A szerződés még 2024-ben érvénybe lép, és az aláírók, a nekik dolgozó és a joghatóságukba tartozó magánszemélyek bármilyen MI-használatára vonatkozik. Magát az MI-t elég tágan definiálják. A fizikai vagy a virtuális környezetet befolyásoló előrejelzést, tartalmat, ajánlást vagy döntést generáló gépalapú rendszert értenek rajta.
Több dologban állapodtak meg: biztosítani kell, hogy az MI összhangban legyen az emberjogi kötelezettségekkel és a demokratikus folyamatokkal, beleértve a tisztességes vitában való részvétel egyéni jogát is. Megtiltják az MI használatát személyek nemi vagy a nemzetközi és a hazai jog által védett más szempontok alapján történő diszkriminálására.
Az egyén személyiségjogait (privacy) és személyes adatait meg kell óvni az MI általi felhasználástól. Széleskörű elérhetővé tételük előtt fel kell mérni az MI-rendszerek kockázatát, hatásait.
Népszerűsíteni kell a digitális írástudást és készségeket, hogy biztosítsuk: a közvélemény megérti a mesterséges intelligenciát. Személyeket mindig értesíteni kell, ha MI-rendszerrel folytatnak interakciót. Amennyiben fennáll az emberi jogok megsértésének kockázata, le kell állítani az MI-t vagy más módon kell mérsékelni a hatásait.
Felügyeleti mechanizmusokat kell létrehozni a szerződés betartásának biztosítására, jogsértések esetére meg kell teremteni a jogorvoslati lehetőségeket.
A szerződés engedélyez nemzetbiztonsági kivételeket, és nem terjed ki a katonai alkalmazásokra, honvédelemre. Általános használatra még nem elérhető MI-rendszerek kutatására és fejlesztésére sem vonatkozik, egyetlen kivétellel: ha a rendszer tesztelése sérti az emberi jogokat, a demokráciát vagy a jogállamiságot.