A főként légjármű-ipari termékeket gyártó brit Rolls-Royce Holdings – amely nem azonos a híres autógyártóval (bár az utóbbi technikailag a holding leányvállalata) – különleges, pici csótányszerű robotokat fejleszt. A gépecskék rendeltetése, hogy becsússzanak-másszanak Rolls-Royce építésű repülőgépek motorjába, vegyék észre és oldják meg az ott felmerülő problémákat.
A cég szerint a miniatűr technológiával jobb lesz a karbantartás. Felgyorsul a kivizsgálás, és a motort sem kell szerelésre eltávolítani a repülőgépből. A tervek szerint a robotok a javítást végző mérnökök szemeként és kezeként funkcionálnak majd, mert képesek elérni az égési tér különféle részeit.
Rengeteg időt spórolnak meg a karbantartóknak.
„Hagyományos módszerrel öt óráig tartana, ezekkel a parányi robotokkal akár öt perc is elég lehet” – jelentette ki múlt héten James Cell, a Rolls-Royce Holdings egyik vezető beosztású technológia-szakértője.
A cég a Harvard és a Nottingham Egyetem robotikusaival végzi a nyolc éve indult fejlesztéseket.
Sebastian de Rivaz (Harvard) elmondta, hogy a következő lépésben kamerákat szerelnek a gépekre, amelyek pontosan látják, mi történik a motor belsejében, illetve 15 milliméteresre csökkentik a csótányokat. Úgy programozzák őket, hogy mihelyst elvégezték a feladatot, vagy elhagyják a motort, vagy maga a motor „löki ki” őket. A fejlesztők szerint kellő tanulás után teljes szerelő, karbantartó munkákat is kivitelezhetnek.
Nemcsak csótány-, hanem kígyószerű gépeken is dolgoznak. Ezeket a robotokat elég rugalmasra tervezik ahhoz, hogy úgy menjenek át a motoron, mint az endoszkóp (testüreg-vizsgáló műszer) az emberi testen.
A kígyók besiklanának a motorba, felmérnék a károkat, majd eltávolítanák a hulladékot. Egy másik „kígyó” megcsinálná az ideiglenes javítást – helyükre tenné a szükséges részeket, amelyek a teljes szerelési folyamat befejezéséig ott is maradnak.
A robotok munkába állításának egyelőre nincs pontos dátuma, távirányított szerkezetek viszont két éven belül elkezdhetnek motorban lévő kompresszorlapátokat szerelni. Az egység 3D szkeneket készítene, szakemberek átnéznék őket, majd a gépet ellátnák a szükséges alkatrészekkel, és azonnal el is végezhetné a javításokat.
A munkát a Rolls-Royce derby-i (Anglia) légjármű-központjából irányítanák. A motor a repülőn marad, és szakembereknek sem kell kiszállniuk a helyszínre.