Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Nem értenek egyet a chatbotok a koronavírussal kapcsolatban

2020. április 09. - ferenck

A Covid-19 tüneteinek felismerésére fejlesztett chatbotok (online beszélgető szoftverrobotok) veszélyesen inkonzisztens ajánlásokat tesznek. Nyolc kifejezetten jónak tartott orvosi bot meglepő módon másként ítélte meg ugyanazokat a tüneteket. Válaszaik eltértek egymástól, tanácsaik gyakran teljesen ellentétesek voltak egymással.

Két újságíró ismert tünetekről – köhögésről, lázról, légzési problémákról – beszélgetett az amerikai kormányügynökségek, kórházak és infokommunikációs vállalatok által felajánlott rendszerekkel.

A CDC (Betegségvizsgálati és Megelőzési Központ) Koronavírus Önellenőrzője azt mondta az újságíróknak, hogy legalább egy tünetet észlelt rajtuk, majd az önkéntes karantént és egy egészségügyi szolgáltatóval való 24 órán belüli kapcsolatfelvételt javasolta.

chatbot_1.jpg

A Providence-i (Rhode Island állam) St. Joseph Kórház botja szerint elképzelhető, hogy az újságírók fertőzöttek, és hívjanak fel egy orvost, vagy a 911-es segélyvonalat.

A webes Buoy Health orvosi szolgáltatás a tüneteket sima megfázásnak tartotta, és nem javasolt semmiféle külön intézkedést.

A Google Verily leányvállalatának chatbotja semmiféle további tesztet nem tartott szükségesnek.

A Recode intelligens hangfal-platform hasonló tesztet végzett, és kiderült, hogy az Amazon, az Apple és a Google hangasszisztensei gyakran egyaránt túl általános, elavult és kontextus nélküli információkkal válaszoltak a tünetekre, így ők sem tűnnek túl hatékonynak.

A Stanford Egyetem tanulmánya szerint a Covid-19 felismerésére fejlesztett tünetellenőrző rendszerek részben azért buktak meg, mert a koronavírus első szimptómái hasonlóak egy sima megfázáséhoz, vagy többféle influenzáéhoz. De már egy 2015-ös anyag is kimutatta, hogy a különféle betegségek tüneteinek felismerésére kitalált online rendszerek gyakran vonnak le hibás következtetéseket. Ugyanakkor nem is kell tökéletesnek lenniük, mert azért anélkül is tehetnek hasznos szolgálatokat. Egyszerűen, további vizsgálatokra javasolt eseteket kiválasztó statisztikai eszközökről van szó.

A jelentős különbségek viszont egyértelműen jelzik, hogy bőven akad rajtuk finomítani való, és a maihoz hasonló baljós időkben a rossz tanács kifejezetten veszélyes. Azonban, ha figyelembe vesszük, hogy hány országban van hiány a teszteszközökből, az MI-alapú vizsgálatok hibáik ellenére is könnyíthetnek a túlterhelt kórházi dolgozók munkáján, és azért azt se felejtsük el, hogy sok esetben az orvosok ajánlásai szintén jócskán eltérnek egymástól.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr3915588582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tireless treehugger 2020.04.09. 15:09:25

itt elakadtam:
... az MI-alapú vizsgálatok hibáik ellenére is könnyíthetnek....

Eddig chatbot-ról volt szó aztán átváltasz MI-ra.

Ha a chatbot nem kapott frissítést akkor elég nehéz helyzetben van, csak az adott mennyiségű információval rendelkezik, NEM INTELLIGENS hogy kitaláljon dolgokat.