Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Csillagközi utazások közben megváltozik a nyelv

2020. július 14. - ferenck

Sok sci-fiben visszaköszönő izgalmas téma, hogy építünk egy csillagközi űrhajót, egyfajta mini Noé bárkáját, mindenféle növénnyel, állattal és persze egy csomó emberrel, olyan változatosan elosztva, amennyire csak lehetséges. Aztán irány egy távoli csillag, csillagrendszer.

Az elképzelés nemcsak a sci-fiben divatos, hanem tudományos tanulmányokat is írtak róla. A több generáció elszállásolására alkalmas űrhajókkal, más néven Generációs Űrhajókkal indulhatnánk neki az ismert vagy ismeretlen világegyetem, új galaxisok meghódítására, csúnya szóval gyarmatosítására.

Az ilyen projekteknek azonban megvannak a maga kellemetlenségei is. Egy ennyire hosszú utazás során a zárt környezetben több új generáció születik és nő fel, majd hal meg egy olyan talán soha be nem teljesedő küldetésért, amiről senki nem kérdezte őket, hogy részt akarnak-e venni benne vagy sem.

interstellar.jpg

Az egésznek előre nem jelezhető, sokféle biológia és mutációs következménye lehet. Ráadásul nem csak emberek, állatok és növények mutálódhatnak, hanem az utazók által beszélt nyelv is.

Az utazás közben a nyelv annyira megváltozhat, hogy, ha egyszer visszatérnek az anyabolygóra, a földlakók nem vagy alig fogják érteni.

A nyelv változó, folyamatosan fejlődő építmény, amelyben a szabályok és a megszokások fokozatosan cserélődnek le, avulnak el, vagy mennek át új nyelvezetekbe.

Ha elfogadjuk, hogy a csillagközi út több generáción átível, a Földön és az űrhajón beszélt nyelvek olyan mértékben eltávolodnának egymástól, hogy az itteniek és a csillagközöttiek közti kommunikáció vagy nagyon nehéz, vagy teljesen értelmetlen lesz.

„Ha tíz generációnyi évig az űrhajón vagyunk, új elképzelések, fogalmak születnek, teljesen új társadalmi kérdések merülnek fel, és az utazók ki fogják találni, hogyan beszéljenek róluk” – véli Andrew McKenzie, a Kansas Egyetem nyelvész-professzora, majd hozzáfűzte, hogy lingvisztikai szakértőknek is kell néhány ülés. Fordítóalgoritmusok képtelenek lennének az egymástól függetlenül fejlődő két nyelv közötti szakadék eltüntetésére.

A fedélzeten kell átfogó nyelvpolitikát kitalálni, majd a földi szabályozásra való hivatkozás nélkül fejleszteni tovább.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr4015997184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.15. 13:38:12

20-30 év alatt már változik egy nyelv.

Mondjuk magyarul van egy csomó olyan nyelvtani elem (azaz nem csak új szó), mely nem volt használatban még egy nemzedékkel korábban.

Viszont a megértési problémához több száz év kell. Egy átlag magyar simán érti pl. Balassi Bálintot.

steery 2020.07.15. 14:53:14

"több új generáció születik és nő fel, majd hal meg egy olyan talán soha be nem teljesedő küldetésért, amiről senki nem kérdezte őket, hogy részt akarnak-e venni benne vagy sem." - ez érvényes a jelenlegi földi viszonyokra is. Itt is több generáció él és hal meg a civilizáció, az élet, az evolúció vagy az isteni szándék talán soha be nem teljesedő küldetéséért, amiről senki sem kérdezett meg minket, akarjuk-e vagy sem.

paráznabillegető 2020.07.15. 14:53:45

generációs űrhajó, az.
még a naprendszer peremét sem ismerjük egyáltalán, de már tervezik a generációs űrhajót, mi?
évszázadokra (ha nem ezredekre!) vagyunk még e perem elérésétől is...
hacsak nem a belsőföldi gyíkembereket agyelszívjuk...? persze majdnem biztos, hogy azok se tudnak semmit, különben mit basznák a rezet odalent...

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.15. 15:34:18

@paráznabillegető:

Olyan ez, mint amikor az ősember látja a hegyet, melyet elzár egy jó útvonalat, majd kiszámolja, hogy akkor 350 év alatt átfúrják a hegyet, s jó lesz,

Aztán jönnek a gépek. Meg eleve átlehet repülni felette,

A világyetemben ma is a pillanatalapú úrhajózás a leggytorsabb technika, csak az emberek még nem ismerik, ezárt aztán furcsa dolgokat számolgatnak, mikozben a megoldás a fénysebesség többszörösével való haladás.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.07.15. 16:33:45

@MAXVAL bircaman közíró: scifit olvasni tényleg jó, de nem árt a helyén kezelni. isten egyébként hány galaxist teremtett?

arthurthedent 2020.07.15. 17:58:04

"Az utazás közben a nyelv annyira megváltozhat, hogy, ha egyszer visszatérnek az anyabolygóra, a földlakók nem vagy alig fogják érteni."

Hát ez attól függ. Azok a járgányok visznak magukkal vagy egy trillió könyvet, szakkönyveket és regényeket, verseket és novellákat. Szintén visznek magukkal egy csillió filmet, zenét. Oktatási anyagot a gyerekeknek. Persze elképzelhető, hogy kialakul egy szleng, akár egy saját nyelv is, de, hogy nem felejtik el az eredeti nyelvet, az is biztos. Legfeljebb akcentusuk lesz.

arthurthedent 2020.07.15. 18:03:13

@paráznabillegető: "még a naprendszer peremét sem ismerjük egyáltalán, de már tervezik a generációs űrhajót, mi?"

Érdekes módon a generációs hajók nem esnek olyan távol a mai tudásunktól. Majdhogynem ott tartunk, hogy meg is tudnánk csinálni őket, csak nagyon sok erőfeszítésbe, munkába, pénzbe kerülnének.

A generációs hajókhoz gyakorlatilag két dologra lenne szükségünk:
1) Hatékony és olcsó rövid távú hajtómű, amivel olcsón tudunk pályára állítani nagy tömeget.
2) Hatékony és olcsó hosszú távú energiatermelésre, amivel a generációs hajót éveken, évtizedeken keresztül tudjuk hajtani/üzemeltetni.

A (2) pontot az ionhajtómű és a fúziós erőmá megoldhatja, mindkettő kísérleti stádiumban van. Az (1) egy kicsit trükkös, talán fúziós erőműben termelt H és O lehet elképzelhető mint közeli megoldás.

arthurthedent 2020.07.15. 18:08:23

@MAXVAL bircaman közíró: "mikozben a megoldás a fénysebesség többszörösével való haladás."

Hát az valószínűleg meg pont nem. Elég vad dolog kijelenteni valamiről, amiről úgy tudjuk, hogy lehetetlen, hogy az az egyetlen megoldás, közben pedig simán ignorálni egy halom olyan megoldást, amiről úgy gondoljuk, hogy lehetséges.

Mintha azt mondanád, hogy aki az óceán átrepülésén töri a fejét, annak az egyedüli megoldás a sárkányok megszelídítése.

Alick 2020.07.15. 18:46:55

Ha valaki nézte a The Expanse sorozatot, még teljes elszakadás sem kellett ahhoz, hogy 100-150 év alatt az Ővbéliek (a Marson túli telepesek) saját nyelvjárást fejlesszenek ki.

Alick 2020.07.15. 18:50:00

@arthurthedent: A jelenlegi meghajtásainkkal legfeljebb a Holdig érdemes rendszeresen elmerészkedni, a fúziós meghajtás vagy hasonló elég lehet a Naprendszeren belül, csillagközi utazásra valami teljesen más - sokkal gyorsabb - kell, ha egyáltalán van értelme (talán a Csillagkapus megoldás).

paráznabillegető 2020.07.15. 19:21:30

@MAXVAL bircaman közíró: hát, ha ez a te ősembered az ősapád volt, akkor minden világos veled kapcsolatban! :D
pillanatalapú űrhajózás... hülyeség. miért nem kérdezed meg inkább a moszkvai láthatatlan frigyládádat, hogy mi a megoldás? ja, hogy pont az tanácsolta, hogy zagyváljon ordas hülyeségeket, továris?

arthurthedent 2020.07.15. 19:30:38

@Alick: "csillagközi utazásra valami teljesen más - sokkal gyorsabb - kell, ha egyáltalán van értelme"

A legközelebbi csillagokig generációs hajókkal simán el lehet jutni. Pár évtized, pár évszázad alatt simán ott lehet a hajó. Ja, hogy "sokkal gyorsabb" jobb lenne? Hát persze, de smmi okunk azt gondolni, hogy a sokkal gyorsabb utazás egyáltalán lehetséges.

arthurthedent 2020.07.15. 19:31:30

@paráznabillegető: "pillanatalapú űrhajózás... hülyeség"

Ja, amikor a fizikus majd elkezdenek olyan szavakat használni, hogy "pillanat". :D

Treff Bubi 2020.07.15. 20:22:19

@Alick: Így van, hasonlít ez a gyarmati országokban (USA, Ausztrália) kialakult angolhoz is. Viszont nem is az érthetőség, hanem az egész fogalomrendszer lesz más egy olyan élettérben, ahol nincsenek jelen a Föld állandó, az emberiséget a kezdetektől meghatározó faktorai, hanem egy zárt tubus lesz, ami folyamatosan halad új meg új pontokra a térben. Az utazóknak nem mondanak majd semmit az évszakok, a geográfiai vagy időjárási jelenségek, pár nemzedék után gyakorlatilag idegen lényekként állnának előttünk, ha visszatérnek.

Klaric 2020.07.15. 20:24:08

Einstein-Rosen híd... alias féregjárat, alias csillagkapu, alias térugrás, stb, stb...

Attól, hogy nem tudjuk létrehozni, még létezhet. 300 éve csak a sztatikus elektromosságot ismerte az emberiség, aztán jött egy Volta nevű úriember és fejre állt az addigi kémia és fizika.

Most meg az egykori Volta oszlop utódjai működtetik az egész fejlett civilizációnkat.

1900-ban a Francia tudományos akadémia elnöke lemondott, mert azt gondolta minden fel van találva, már nincs értelme a tudósok munkájának, ezért a tudományos akadémiának sem.

Hogy mekkorát is tévedett azt az elmúlt 120 év bődületes fejlődése (bizonyos téren visszafejlődése (önpusztító fegyverek)) mutatja meg.

Az elmúlt 50 évben többet ugrottunk a fejlődésben, mint előtte 4000 év alatt összesen.

30 éve a jövőkutatók 20-30 éves távlatokban biztos dolgokat jósolgattak, teljes egyetértésben, ma azt a jövőkutatót, aki 5-10 évnél nagyobb távlatban mer jóslatokba bocsátkozni a többiek elmeroggyantnak nyilvánítják... Olyan iszonyatosan felgyorsult a technikák technológiák változása.

Most még lehetetlen, de lehet, hogy 50 év múlva rutinszerű lesz a Proxima Centaurihoz felderítő űrhajót küldeni, de az is lehet, hogy már nem lesz élet a Földön, mert kiirtjuk saját magunkat, vagy a természet irtja ki a vírust, amit emberiségnek hívnak...

Alick 2020.07.15. 20:32:46

@arthurthedent: A generációs hajók problémájára - kulturális és technológiai elszakadás - már Lem Visszatérés c. könyve is rámutatott.

úgyiselfelejtem 2020.07.15. 20:33:48

Az ilyen űrhajós elméleteknél a következő jut eszembe mindig:
Egyszer megcsinálják, nagy csinnadrattával toboroznak embereket "Ti lesztek az elsők" szöveggel, és elindulnak egy mondjuk 200 éves útra. Aztán 50 alatt kifejlesztenek egy kétszer gyorsabbat, és újabb 50 év alatt utolérik, kiröhögik az elavult elődöket, akik nemhogy elsők, inkább csak a harmadik generáció lesz a célban. Ott meg jól gettósítják őket, mint elmaradott embereket.

arthurthedent 2020.07.16. 05:02:56

Meg mondjuk az, hogy az idődilatáció miatt valószínűleg az eredeti lakosság nyelve változik meg és nem az űrhajón utazók nyelve. Ha elég gyorsan mennek...

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.07.16. 07:52:39

@Alick: A SW-ban meg fénykardokkal vívnak de nem hiszem, hogy ebből bármire lehetne következtetni

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.07.16. 07:54:36

@Alick: Másrészt ehhez nem kell scifit nézni, elég egy másik kontinensre elköltözni egy embercsoportnak és megváltozik a nyelvük (GB-USA)

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.16. 08:10:30

@paráznabillegető:

Ezt mondták a tudósok is 2500 éve, amikor valaki szólt nekik hogy a Föld nem lapos.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.16. 08:12:07

@arthurthedent:

2500 éve az is lehetetlen volt, hogy a Föld nem lapos.

arthurthedent 2020.07.16. 08:43:01

@MAXVAL bircaman közíró: "2500 éve az is lehetetlen volt, hogy a Föld nem lapos."

Nem mondtam, hogy lehetetlen, azt mondtam, hogy "semmi okunk azt gondolni, hogy egyáltalán lehetséges". És tényleg. Semmi sem utal rá, hogy lehetséges.

paráznabillegető 2020.07.16. 10:05:47

@Klaric: 50 év, mi?
nos. 50 évvel ezelőtt arról fantáziáltak a népek, hogy manapság emberek élnek/dolgoznak a holdon.
A HOLDON. nem ám a proximán vagy afelé.
hááát... a hold még mindig messze van. és tíz-húsz év múlva sem lesz közelebb, az tuti.
ami az elmúlt évtizedekben igazán fejlődött, az a számítástechnika. de ettől még nem olcsóbb, gyorsabb, biztoságosabb átszelni a világűrt. és még ez a fejlődés is roppant kevés (és drága!) pl egy biztonságos önvezető autóhoz, nem ám csillagközi szörfözés.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.16. 11:44:56

@arthurthedent:

Én bölcsész vagyok, nem csillagász, így engem nem kötnek gúzsba a természettudomány dogmái.

]{udarauszkasz 2020.07.16. 12:34:18

Erre franko pelda a nemet, es a magyar nyelvterulet kozotti kulonbseg: az egyseges sik tajakon elo nepek nyelve (mint a magyar, vagy a hochdeutsch) egyseges, az osszes ott elo nep erti, egy magyar szinte barmelyik masik magyart megerti, pedig egy hihetetlenul nehez, es kevert nyelv. A nemet egyszerubb, logikusabban felepitett, de a hegyek kozott, egymastol elszigetelten evszazadokig fejlodo dialektusok sajat nyelvekke fejlodtek az idok folyaman, probalna megerteni barki egy tirolit pl. Gyakran a szomszedos volgyekben elok se ertik meg egymast, a del tiroliakat pl kevesbe ertem, mint a hollandokat, pedig a holland egy kulon nyelvnek szamit...

Robur 2020.07.16. 15:09:47

@steery: De itt nincs választásod. Az űrutazásnál van.

steery 2020.07.16. 15:26:16

@Robur: Miután már elindultál, illetve ha a fedélzeten születtél út közben, akkor már nincs.

arthurthedent 2020.07.16. 15:54:11

@MAXVAL bircaman közíró: "Én bölcsész vagyok, nem csillagász, így engem nem kötnek gúzsba a természettudomány dogmái."

Igen, ezt észrevettük. Csak nálunk nem "dogmák" vannak, hanem "természettudományos ismeretek", de ezek tényleg nem kötnek téged gúzsba.

Olyan vagy mint a formatervezők, akik mostanában különféle termékeket terveznek a kickstarteren. Szépen néznek ki, milliókat dobnak rá az olyan emberek mint te, az olyan emberek meg, akiket az ismeretek gúzsba kötnek feleslegesen cikkezgetnek nekik a termodinamikáról meg energiaszintekről. :D

Azért persze annak, hogy nem kötnek gúzsba a természettudomány "dogmái" van egy más kifejezésmódja is. Úgy mondjuk, hogy "nem ért hozzá". :D

arthurthedent 2020.07.16. 15:56:02

@steery: "Miután már elindultál, illetve ha a fedélzeten születtél út közben, akkor már nincs."

Hát persze, de ez mindig is így van. Amikor ideszülettél, akkor nem kérdeztek meg, hogy ugyan már, nem akartad volna, ha szüleid 56-ban kimennek az USA-ba és beszállnak Apple alapítónak?

arthurthedent 2020.07.16. 15:57:54

@paráznabillegető: "a hold még mindig messze van."

A hold nem azért lakatlan, mert messze van, hanem azért, mert semmi értelme odaköltözni. A földön is vannak lakatlan vidékek, nem mennek oda az emberek, mert nem érdemes.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.16. 16:00:16

@arthurthedent:

A természettudomány törvényei folyton változnak, s az egyes változások között dogmává válnak.

2 ezer évig dogma volt a Föld központisága a világban, majd jöttek az új gondolatok, s 50 év alatt a Nap központisága lett dogma. Majd az is bukott.

arthurthedent 2020.07.16. 16:17:54

@MAXVAL bircaman közíró: "A természettudomány törvényei folyton változnak, s az egyes változások között dogmává válnak."

Nem, nem változnak. Nem, nem válnak dogmává. Figyu, épp most írtad le, hogy bölcsész vagy, hogy nem értesz a természettudományokhoz, akkor mi a csodáért akarod elmagyarázni másoknak, hogy mi is az a természettudomány meg milyenek is azok a természeti törvények. Ó, igen, olyan, hogy "természettudomány tövényei" nincs is. :D

"2 ezer évig dogma volt a Föld központisága a világban,"
Miközben nem volt olyan, hogy természettudomány, úgyhogy ez mondjuk tök irreleváns.

"majd jöttek az új gondolatok, s 50 év alatt a Nap központisága lett dogma. Majd az is bukott."
Nincs olyan természeti törvény, hogy a nap van a központban meg olyan sincs, hogy a föld van a központban. Ezek megfigyelések. Nem törvények.

Ez a törvény:
wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/8c6ee5510ba3c7d6664775c0e76b53e72468303a

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.16. 16:37:49

@arthurthedent:

Ha nem lenne fantázia, még mindig arról vitatkozna a tudomány, hol a Föld vége.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.16. 16:38:29

@arthurthedent:

"Nincs olyan természeti törvény, hogy a nap van a központban meg olyan sincs, hogy a föld van a központban."

Már nincs, de volt.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.16. 16:43:13

@arthurthedent:

Szóval, több dolgok vannak földön és égen, kedves arthurthedent, mintsem bölcselmed
álmodni képes...

Nyilván fontos a természettudomány. Pl. magam is kedvelem a csillagászatot, de maga a csillagászat se állítja, hogy saját axiomatikus keretein kívül képes lenne választ adni.

paráznabillegető 2020.07.16. 16:56:17

@arthurthedent: aham...
de a proximára már értelmes menni, ugye? :)
az űrutazósdi nem igazán az értelemről szól. inkább szükség.

paráznabillegető 2020.07.16. 16:58:50

@MAXVAL bircaman közíró: veled társalogni olyan, mint a moszkvai láthatatlan frigyládával. vagy egy random részeggel akármelyik kocsmában. mindkettő mindig jobban tudja...

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.16. 17:12:51

@paráznabillegető:

Ez van, lassan kicsengetnek a felvilágosodásnak, s a szellem ismét uralni fogja az anyagot.

paráznabillegető 2020.07.16. 17:36:35

@MAXVAL bircaman közíró: a világosság ellentéte a sötétség.
tudod, mikor nagyon szomjasnak érzed magad... aztán csillagutazol vagy mi... időutazás! vagyis ugrás, merthogy hirtelen másnap reggel lesz... fejfájás, gyomorégés... minden tünet stimmel.
kiválasztott vagy.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.16. 17:40:46

@paráznabillegető:

Én nem vagyok személyesen időugró. Csak egy szürke mélyelemző vagyok.

arthurthedent 2020.07.16. 19:59:17

@MAXVAL bircaman közíró: "Már nincs, de volt."

Elvégzed normálisan a középiskolát, nem blicceled el a természettudományi tárgyakat. Beiratkozol valami TTK-ra, becsülettel elvégzed. Mindegy, hogy mit, csak TTK legyen. Aztán visszajössz és elkezded osztani az észt arról, hogy mik is azok a természeti törvények.

Félreértés ne essék, nem állítom, hogy nincs igazad, mert nem tanultál, csak annyit, hogy igen fárasztó egy kisgyerekkel beszélgetni, aki erőlködik, hogy neki van igaza miután bevallotta, hogy fogalma sincs az egészről.

Tudom, hogy te értékeled a BTK-t, de tudod ott mindenki azt mond amit akar, ott minden vélemény egyformán jó, ott elő lehet adni, amit itt elnyomsz. A természettudományokban nem így megy, ott vannak "rossz válaszok". És te ezeket a rossz válaszokat erőlteted szorgalmnasan... és nagyon makacsul. :D

arthurthedent 2020.07.16. 20:05:49

@MAXVAL bircaman közíró: "A fizika szerint a fénysebesség a lehető legnagyobb sebesség. Csak hipotetikus térugrással képzelhető el nagyobb sebesség a fizika mai állása szerint."

Ja. Látszik, hogy megint okoskodik valaki, aki nem tanulta meg a tananyagot. Ha már ekkora nagy állítást tesz az ember, akkor érdemes lenne pontosan fogalmazni.

1) A fizika nem mondja, hogy "a fénysebesség" mert nincs olyan, hogy "a fénysebesség". Nesze:

"Light travels at approximately 300,000 kilometers per second in a vacuum, which has a refractive index of 1.0, but it slows down to 225,000 kilometers per second in water (refractive index = 1.3; see Figure 1) and 200,000 kilometers per second in glass (refractive index of 1.5)."

2) Nem, nem csak "hipotetikus térugrással" képzelhető el nagyobb sebesség. Két távoli test közti sebesség nagyobb is lehet, mint a vákumbeli fénysebesség, mert a köztük lévő tér nem feltétlenül állandó. Több tér születik a két test közt, mint amennyit adott idő alatt a fény bejárna.

"Azonban az ember képes a fénysebesség többszörösére. Az embernek ez egy veleszületett képessége, csak sajnos a tudás feledésbe merült. Kevesen érzik és tudják."

Aha. Az ilyenre meg szerintem tudnak felírni tablettát. Talán...

arthurthedent 2020.07.16. 20:11:03

@MAXVAL bircaman közíró: "még nem ismerik a telefont és a tévét, csak rádiót használnak"

Wow, a csávó nem tudja hogyan működik a telefon meg a rádió. :D Elárulok valamit birka: ha ismerik a rádiót, akkor egészen biztosan ismerik a telefont is. :D

arthurthedent 2020.07.16. 20:14:28

"Ezért is keresett, s fizet ilyen jól. Egy kiképzett jó emberpilótáért megadják évi fizetésként egy átlagember súlyát platinában! "

És igen, a csávó azt sem tudja, hogy ha valaki a fénysebesség ezerszeresével képes dolgokat mozgatni a világegyetemben, akkor a platinának pont annyi értéke van mint mondjuk a homoknak vagy a kavicsnak. :D

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.17. 07:05:57

@arthurthedent:

"A fizika nem mondja, hogy "a fénysebesség""

De, mondja, kb, milliónyi helyen.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.17. 07:07:46

@arthurthedent:

Igen, reakciód tipikus természettudósi kivagyiság: mindent tudsz, magabiztosan, aztán ha változik a "TÖRVÉNY", hápogsz.

arthurthedent 2020.07.17. 07:55:47

@MAXVAL bircaman közíró: "De, mondja, kb, milliónyi helyen."

Amit te olvasol az nem fizika, legfeljebb népszerűsítő irodalom. Idéztem, ott van, a fénysebesség nem állandó.

Okés, egyszerűbben: a fény lelassul a vízben, nincs értelme olyat mondani, hogy "a fénysebesség". A tanítónéni rosszult tudta.

"Igen, reakciód tipikus természettudósi kivagyiság"

Az, hogy nem kedvelsz engem, hogy "kivagyinak" tartasz, az irreleváns. Természetes reakció attól, aki nem szembesül azzal, hogy nem ismeri a témát.

"aztán ha változik a "TÖRVÉNY", hápogsz"
Nem "törvény", hanem természeti törvény. Tudomásunk szerint egyetlen egy természeti törvény sem változott meg soha. Az, hogy valakik valamikor rosszul ismerték fel a törvényt vagy butaságokat írtak róla az nem számít, attól a törvény még nem módosult.

A törvények meghatározzák mi történik a világegyetemben, az, hogy mit írsz egy könyvbe az csak egy vélemény.

arthurthedent 2020.07.17. 07:58:36

@MAXVAL bircaman közíró: "természettudósi kivagyiság: mindent tudsz"

Soha, egyetlen egyszer sem mondtam, hogy mindent tudok vagy azt, hogy a természettudomány minden "tudna". Egyetlen egy komolyan vehető "természettudós" sem mondott ilyet.

Meglepő módon te szoktál ilyeneket mondani, de ez mindegy, a te dolgod. A természettudomány rengeteg dologra mondja azt, hogy "nem tudjuk", csak ezek a témák nincsenek benne a kisiskolás könyvekben sajnos. Merthogy minek nyomjuk azt, amit nem tudunk ugye. Aztán sok ember félreérti, hogy miről is van szó...

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.17. 08:02:09

@arthurthedent:

Amit leírtál a fénysebesség pontosításáról az nem ellenérv.

Rövidebben: marhaságot írtál.

Kb. mintha valaki azzal cáfolná azt, hogy Kolumbusz fedezte fel Amerikát, hogy ő sose járt a mai USA területén.

arthurthedent 2020.07.17. 08:02:50

A természettudomány például nem tudja, hogy mi volt az ősrobbanás előtt. Semmit sem tud arról, hogy egyáltalán létezett -e előtte világegyetem vagy idő vagy tér vagy akármi. Semmit sem tudunk róla.

Az ismeretterjesztő filmek viszont tele vannak olyanokkal, hogy "a világegyetem születése" meg "a teremtés első pillanatában" meg "amikor megszületett a világegyetem". Sok idegesítő fizikus nyomja ezeket a dumákat, mert butának nézik az embereket és így próbálják meg elmondani, hogy miről van szó. Meg pláne a saját véleményüket, a saját elképzeléseiket keverik bele a tudományos eredmények közé. Nem mondják ki világosan, hogy "én úgy képzelem" vagy "szeretek úgy gondolni erre, mintha".

Ez bizony baj, mert a laikusok félrevezeti a vallási fanatikusoknak meg eszközt az a kezébe.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.17. 08:03:16

@arthurthedent:

"nem kedvelsz engem"

Nincs személyes viszonyulásom hozzád: se nem kedvelekk, se nem nemkedvellek, Arra írok, amit te írtál.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.17. 08:04:44

@arthurthedent:

"Tudomásunk szerint egyetlen egy természeti törvény sem változott meg soha. "

Persze, ki lehet ezt csavarni. De te si érted, itt az adott törvényszerűség emberi tudomány általi felfogásáról van szó.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.17. 08:06:45

@arthurthedent:

A tudomány mndig magabiztos az adott tudományos konszenzuson belül, míg nem jön el a paradigmaváltás, s hirtelen más lesz a magabiztos konszenzus.

arthurthedent 2020.07.17. 08:10:52

@MAXVAL bircaman közíró: "Kb. mintha valaki azzal cáfolná azt, hogy Kolumbusz fedezte fel Amerikát, hogy ő sose járt a mai USA területén."

Okés, szerinted akkor létezik olyan, hogy "a fénysebesség". És az mekkora? Ja, egyszer ennyi, egyszer meg egyharmaddal kevesebb.

Amúgy meg valóban elég kétséges, hogy Kolumbusz fedezte fel amerikát. Leginkább a Bahamákat fedezte fel, miközben meg volt győződve arról, hogy ő indiában jár. AZ észak-amerikai kontinensen kolumbusz soha nem járt:

en.wikipedia.org/wiki/Voyages_of_Christopher_Columbus#/media/File:Viajes_de_colon_en.svg

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.17. 08:42:24

@arthurthedent:

Szóval akkor Einsten hülye volt, hogy számolt a fénysebességgel mint alapvető állandóval, miközben szerinted mindenki tudja, hogy nincs fénysebesség,

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.17. 08:43:06

@arthurthedent:

Csak Észak-Amerikai Amerika? A többi rész nem az?

arthurthedent 2020.07.17. 09:20:56

@MAXVAL bircaman közíró: "Csak Észak-Amerikai Amerika? A többi rész nem az?"

Azt írtam, hogy kétséges. Nem azt, hogy a többi rész nem az. Mondanád, hogy "felfedeztem budapestet" ha körülnéztél a nyugati pályaudvaron? Hát lehet, de azért a tisztánlátáshoz az is hozzátartozik, hogy legtöbbünknek "amerika" és a "felfedez" szavak egy kicsit mást sugall.

"Szóval akkor Einsten hülye volt, hogy számolt a fénysebességgel mint alapvető állandóval, miközben szerinted mindenki tudja, hogy nincs fénysebesség,"

Einstein természetesen tisztában volt, hogy a c amit leír nem "a fénysebesség" hanem a "fény vákumbeli sebessége". Azt mondani, hogy c az "a fénysebesség" egy pongyola fogalmazás. Nincs vele baj, ha tudod, hogy valójában miről is van szó, de ha hatalmas világrengető kijelentéseket tesz az ember, ha meg akarja reformálni a fizikát, akkor fontos lenne pontosan fogalmazni.

Merthogy okés, E = m * c^2, de akkor mennyi is az annyi? Mennyi egy elektron nyugalmi tömege és mennyi energia szabadul fel, ha találkozik egy pozitronnal? 200-al szorozzak vagy 300-al (átváltva persze)?

Ezért is írtam,amit írtam.

arthurthedent 2020.07.17. 09:22:55

@MAXVAL bircaman közíró: "A tudomány mndig magabiztos az adott tudományos konszenzuson belül, míg nem jön el a paradigmaváltás, s hirtelen más lesz a magabiztos konszenzus."

A konszenzus más lehet, de mi a természeti törvényekről beszéltünk. Azok nem függnek tőle, hogy hányan gondolják így vagy úgy. Legalábbis nagyon valószínű, hogy nem függenek. ;)

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.17. 09:26:48

@arthurthedent:

Tehát akkor Amerika máig felfedezetlen. Einsten meg hülye.

Még valami "tudományos" okosság?

paráznabillegető 2020.07.17. 09:57:04

@arthurthedent: bircával elmélkedni = sajtreszelővel rejszolni.
e.

arthurthedent 2020.07.17. 10:40:22

@MAXVAL bircaman közíró: "Tehát akkor Amerika máig felfedezetlen."

Abból, hogy Kolumbusz nem fedezte fel amerikát nem következik, hogy senki más sem tette.

"Einsten meg hülye."

Nem, csak te nem érted miket írkált.

@paráznabillegető: "bircával elmélkedni = sajtreszelővel rejszolni."

Olyan mintha egy betontömböt próbálnál meg meggyőzni, hogy menjen el sörér'. :D

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.07.19. 08:59:49

@MAXVAL bircaman közíró: hogy engem kvázi leballibezel az csak újabb bizonyíték a segghülyeségedre.

Mondhatnám azt is amit a viccbeli skinhead mond a cigánynak: "Ne tetézd!"

Dan da Man 2020.07.19. 12:44:41

@arthurthedent: Jajistenem, miért beszélgetsz vele? Mondhatnám, hogy miért eteted a trollt, de ez rosszabb...
Ez az ember sajnos defektes. Mindenféle dolgokat konfabulál magáról meg a saját fontosságáról, miközben a valóság az, hogy egy szerencsétlen otthonülő nyomorék, akinek nincs élete. Itt lakik a blogoszférában, és próbál maga körül nagy hullámokat kavarni a megszólalásaival, amiket néha komolyan gondol, néha meg csak provokál vele. De ilyenkor érzi azt, hogy van valami kis "értelme" a nyomorult életének.
Olvasásra sem érdemesek a hozzászólásai, nem hogy vitára.
Ő nem az az emberpéldány, akin segíteni lehet, ha beszédbe elegyedsz vele. Mert ha elég értelmes (EQ) vagy ahhoz, hogy egy ilyenen segíteni akarj, akkor azt is fel kell tudnod ismerni, hogy nem fogsz tudni, mert meg fog harapni.
Ő egy zsákutca. És nem kell minden zsákutcába bemenni ahhoz, hogy az ember azzal a tudattal jöjjön ki, hogy itt sem talált semmit.

De nem akarlak korlátozni, csak úgy látom, hogy a Te időd értékesebb talán ennél...

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.23. 09:56:38

@eßemfaßom meg áll:

A nagyurak egyre kevésbé diktálnak már a kisembereknek, világlázadás van, ez van, törődj bele.