2016. április elsején, azaz Bolondok Napján a Google Amszterdam utcáin, hatalmas forgalomban közlekedő önvezető kerékpárról töltött fel titokban egy videót a világhálóra. Két nappal később a mozgóképanyag virálissá vált, végigsöpört az interneten, mindenki elhitte, amit látott. A cég később elmagyarázta, hogy az élmény nem az autonóm járműnek, hanem a szenzációs szerkesztésnek, vágásnak volt köszönhető.
Nem történt csoda.
Öt évvel később, Zhi Hui Jun, a több mint 800 ezer követővel rendelkező pekingi vlogger négy hónapot (főként hétvégéket) töltött el azzal, hogy a Google áprilisi tréfája valósággá váljon.
Komplex automatikus vezérlőrendszert tervezett, hogy a bicikli zavartalanul működjön. Érzékelőkből és elegendő számítási teljesítményt garantáló chipből álló hardverhálózatot dolgozott ki és telepített egy kerékpárvázra. A hardverhez egyedi igények szerint módosítható érzékelő- és vezérlőalgoritmusokat fejlesztett.
Szenzorrendszere mélységérzékelő kamerából, lidarból és gyorsulásmérőből áll. Elemmel működő motorok biztosítják a mozgást, segítik a kormány önműködését, forgatják az egyensúlyt fenntartó giroszkópot.
A Szélsőségesen Természetellenes Ön-navigáció (eXtremely Unnatural Auto-Navigation, Xuan) nevű rendszer, azaz a vezető nélküli kerékpár állva marad, navigál, elkerüli az ütközéseket.
Az akadály-elkerülés, az úttervezés és a tárgykövetés modelljei az ülés mögé épített Huawei Ascend 310 processzoron futnak. Zhi Hui Juan a Huawei Ascend szoftverével és a Robotika operációs rendszerrel fejlesztette őket. Sikerült megvalósítania, hogy a bicikli különféle alrendszerei jól kommunikáljanak egymással.
A járművet többször tesztelte, és még tárgyakkal történt ütközés után, valamint akkor is megőrizte egyensúlyi állapotát, amikor egy szatyrot tett a kormányra.
Akármennyire is viccesen hangzik, az önvezető kerékpár nem tréfa. A DARPA 2004-es Grand Challenge megmérettetésén például részt vett egy robot motorkerékpár. Az önvezető járművek körüli hype-ot kihasználva, a pekingi vlogger érdekes „csináld magad” (Do It Yourself, DIY) projektet valósított meg. Eredményeit felhasználhatják a jövő e-kerékpárjainak fejlesztésekor, de élelmiszer-szállításra szintén használhatnak ilyen járműveket, vagy ha nagyon sokat tekerünk, és szeretnénk közben szusszanni egyet.