Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Érzelmek is „szerkeszthetők” agy-számítógép interfészekkel

2021. január 28. - ferenck

Gabe Newell, a legendás Valve játékfejlesztő cég vezérigazgatója elmondta, hogy különleges headseten, egy agy-számítógép interfészen (brain-computer interface, BCI) dolgoznak. Az új eszközzel a videojátékokba minden eddiginél jobban bele lehet majd merülni, teljes immerzív élményt nyújt.

Az ötlet sci-fiszerűnek tűnik, de Newell szerint a játékfejlesztők nagy hibát követnek el, ha nem tanulmányozzák a BCI lehetőségeit. A Valve technikája nyílt forrású projekt, így mások is hozzájárulhatnak, és bárki használhatja nagyfelbontásban, változatos eszközökön, például módosított virtuális valóság (VR) sisakokon.

agyinterfeszek.jpg

A Valve a bioszenzor hardvereket előállító OpenBCI novemberben bemutatott Galea „agyolvasó” technikájával dolgozik, amelyet a játékfejlesztő Index headsetjével való „együttműködésre” találtak ki. A felhasználó agyából és testéből származó adatok alapján a rendszer megismeri az illető érzelmeit: többek között, hogy izgul, meglepett, szomorú, unatkozik, szórakozik, vagy elege van mindenből.

Az érzelmi állapotok „olvasását” a fejlesztők az élmény további finomítására használhatják – növelik az alámerülést, személyesebbé teszik a játékot, például csökkentik a nehézségszintet, ha a játékos unatkozik.

agyinterfeszek0.jpg

Mindezt Newell elmondása alapján eddig nem látott, hihetetlen vizuális élethűséggel érik majd el.

„Mindazok után, amiket az agyban előidézünk, a valóság laposnak, színtelennek, homályosnak fog tűnni” – nyilatkozta.

A technikával nemcsak fürkészhető az elme, hanem az agyba továbbított jelekkel, a valóságnál jobb képi világgal az érzelmek is befolyásolhatók, megváltoztathatók.

Érzéseinket úgy fogadjuk el, amilyenek. Legalábbis eddig így volt, de a BCI hamarosan lehetővé teszi a digitális szerkesztésüket. Newell szerint technológiájuknak ez lesz az egyik első alkalmazása, és ugyanolyan könnyű lesz kezelni, mint a legtöbb mostani appot. Legelőször az alvás minőségén javíthatunk majd velük, de a nem kívánt érzelmeket vagy azok feltételeit is eltávolíthatjuk az agyból – prognosztizál a kutató, hozzáfűzve: „a BCI szerencsére eljutott már arra a szintre, hogy a VR sisakok használatakor fellépő esetleges szédülés is megszüntethető vele.”

Ezek a BCI megoldások egyelőre – több évig – azonban aligha válnak tömegtermékekké, mert rengeteg biztonsági és személyiségi jogi (privacy) követelménynek meg kell felelniük, máskülönben a felhasználók teljesen kiszolgáltatottá válhatnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr3916403838
süti beállítások módosítása