Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

NASA-kutatók szerint a Marst nem lehet földszerűvé átalakítani

2018. augusztus 16. - ferenck

A terraformálás bolygók, holdak földszerűvé, lakhatóvá alakítása; a hőmérséklet, az atmoszféra, más természeti tényezők és az élővilág ember számára is kedvező körülményeket teremtő megváltoztatása. A gondolat a tudományos-fantasztikus irodalomban és filmekben, illetve a modern tudományban is jelen van.

Saját bolygónkról szerzett tapasztalataink alapján egy égitest kellő óvatossággal és bizonyos mértékig elvileg átalakítható. Azért elvileg, mert a földihez hasonló bioszférát még nem teremtettünk máshol, és a hogyanról is csak elképzeléseink vannak.

mars.jpg

A 2024-es Mars-expedíciót tervező Elon Musk szerint a vörös bolygó terraformálható. Egy frissen megjelent NASA-tanulmány alapján viszont jelenlegi technológiákkal semmi esetre sem az.

A Mars atmoszférája annyira vékony, hogy a felszínén védőfelszerelés nélkül tartózkodó emberek azonnal meghalnának. Főként azért, mert elegendő légköri nyomás hiányában létfontosságú szerveink „kiszakadnának” a testünkből. Ha esetleg kicsit tovább élnénk, az oxigénhiány, a rendkívül alacsony hőmérséklet és az erős ultraviola sugárzás miatt nem bírnánk sokáig.

mars0.jpg

A tanulmány szerzői szerint elképesztően nehéz, lényegében lehetetlen a vörös bolygó légköri nyomását olyan mértékben növelni, hogy a belső nyomást megtartó speciális űrruha, ideális esetben lélegeztető készülék nélkül sétáljunk a Mars felszínén.

A légköri nyomás elvileg széndioxid-kibocsátással növelhető. Musk 2015-ben felvetette, hogy ezt a bolygó sarki jégsapkáira atomfegyvereket dobva lehetne kivitelezni. Csakhogy a Marson egyszerűen nincs a terraformálás szintjéhez szükséges légköri nyomást biztosító széndioxid-mennyiség. A jelenlegi a Föld 6 százaléka, és ha minden lehetőségünkben álló módszert bevetünk, akkor is csak a 7 százalékot érhetjük el, a túléléshez viszont sokkal több kellene.

A kutatók 20 év megfigyelési adataira alapozva alkottak véleményt, de Musk nem ért egyet velük. Twitter-posztban közölte, hogy a marsi talajban a terraformáláshoz elegendő széndioxid található. A NASA-anyaggal ellentétben, nem jelölte meg az állítását alátámasztó forrásokat.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr6414161335

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ferenc Laszlo. 2018.08.17. 16:32:10

Olyan szó nincs, hogy Marst.
A google translatorral fordított cikk közlése nem újságírás.

Shish Yakoo 2018.08.17. 16:41:05

Muskotály urat a tönkretett részvényesei hamarosan az űrbe lövik, az autója után. Esetleg rádobnak néhány atomfegyvert is, biztos-ami-biztos alapon.

midnightcoder2 2018.08.17. 16:44:22

@Shish Yakoo: Muskotály úr nélkül az autóipar kb. addig nem kezdett volna el túllépni az ipari forradalom idejébõl ittragadt kökori robbanómotorokon, amíg a Földön is olyanná nem válik a légkör mint a Marson.

Shish Yakoo 2018.08.17. 16:55:24

@midnightcoder2: Nem az autóipar a hibás, hanem az emberiség túlszaporodása. Muskotály úr nem a benzint égeti, hanem hitelezői pénzét: www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-burns-cash/ Persze az is igaz, h senkit sem kényszerített arra, hogy neki ajándékozza a pénzét. Ilyen az, amikor a birkák magukat nyírják.

csakférfi 2018.08.17. 16:59:07

@Shish Yakoo:
Igaz.
Elon Musk egy áramlat meglovagolója.
Gondolom az iphon hoz hasonló dobásra gondolt amikor a Teslát megalapította.
A mérnökei jók ....ő meg mindenhez ért ezáltal.
Bölcsnek sem mondanám...csak egy rátarti véleményvezér.
Szájhős.

"Szülőhazájából, a Dél-afrikai Köztársaságból 17 évesen Kanadába költözött, mert el akarta kerülni a sorkatonai szolgálatot. Fizikát és közgazdaságtant tanult az egyetemen, majd két diploma után otthagyta Kanadát, és az USA-ba költözött. A kaliforniai Stanford Egyetemre felvételizett, ám szinte azonnal, két nap múlva ott is hagyta. Állítása szerint azért, „hogy fontosabb problémákkal foglalkozzon, amik befolyásolják az emberiség jövőjét”.

Első jelentősebb üzleti fogása a Blastar nevű játékprogram[5] eladása volt, melyet 12 évesen írt meg. Ezért a programért összesen 500 dollárt kapott.[6] Később, öccsével, Kimbal Muskkal 1995-ben megalapította a Zip2 nevű internetes vállalatot. Ezt 1999-ben 341 millió dollárért eladta a Compaqnak. "

Azóta ilyen "okos".
nem azt mondja hogy semmi szükség a marsi terraformálásra...mert én megmentem a földet.....ááááá nem.
Nosza álmodjunk nagyot...mégha agyrém is.
A "muskotály" jó elnevezés...amolyan magyaros.
:)

csakférfi 2018.08.17. 17:04:06

@Shish Yakoo:
Nocsak...túlszaporodtunk??,
Mióta??
Nézz már utána hogy a "nyugati ember" mennyit költ az állataira és annak etetésére amit csak kedvtelésből tart.Önmaga szórakoztatására.
Aztán néz meg mennyi ilyen állat van.
Vagy a horgászok mennyi etetőanyagot szórnak ki a halak fogásához.
Vagy Magyarországon mennyi elhagyatott porta van ahol csak a gaz veri fel a telket.....
aztán világossá válik hogy dupla ennyi embert is gond néklül eltartana ez a föl.
Nem kellene a marsi agyrém.....csillagászati összegekért.

csakférfi 2018.08.17. 17:06:31

@Shish Yakoo:
Bocs...
" dupla ennyi embert is gond néklül eltartana ez a föld"

Flúgatlan 2018.08.17. 17:06:54

Musk csak tegye nyereségessé a Teslát, aztán okoskodjon... :-)

Valójában szerintem mindenki találgat, de szerintem nem is az a fő kérdés, van-e elég fagyott gáz a Marson, hanem hogy ha felszabadítanánk, mennyi idő alatt szökne el. Ugyanis a Marson sokkal kisebb a szökési sebesség és a komoly mágneses tér hiánya miatt a napszél egy-egy lökete is jelentősen megtépázza az atmoszférát.

De a Mars lakhatóságára sokféle elképzelés született már: barlangokban lakni, nagy kupolákat építeni, .... Az egész Marssal bármit kezdeni: utópia a köbön.

csakférfi 2018.08.17. 17:11:52

@Flúgatlan: Igaz.
A tököm tele van az ilyen milliárdos agyrémekkel.
Közben kiirtjuk az újabb trendi élelem miatt (pálmaoloaj) az erük nagy részét.
Mint egy kisgyerek az oviban....elromlott a játékom...puff nem kell....veszek másikat.

Shish Yakoo 2018.08.17. 17:11:55

@csakférfi: Ja, ha lúd legyen kövér. Harmincötezerszer ennyi embert is eltartana! Idén már augusztus 1-ig feléltük a Föld éves eltartóképességét: www.overshootday.org/newsroom/past-earth-overshoot-days/

csakférfi 2018.08.17. 17:15:57

@Shish Yakoo:
Termeltél már magadnak élelmet ....hogy nem kell a boltba menni?
Túrtál már földet?
10 évig voltam vállalkozó a mg.-ban.
gyakorlati ember vagyok....nem őrült képzelgő.

szepipiktor 2018.08.17. 17:53:36

"Főként azért, mert elegendő légköri nyomás hiányában létfontosságú szerveink „kiszakadnának” a testünkből. Ha esetleg kicsit tovább élnénk, az oxigénhiány, a rendkívül alacsony hőmérséklet és az erős ultraviola sugárzás miatt nem bírnánk sokáig."
Döbbenetes információhiány! Igazi bulvár-bölcsész világkép.
SOHA nem állította senki, hogy van megfelelő légköre a Marsnak! Ezzel érvelni most - baromság.
Ha nincs oxigén, akkor miért teszik sorrendbe a halál okait?????
Bors, blikk - bulvár. Öt gözmozdony magas stb. stílus.
Eleve speciális konténerekkel képzelik el a telepes életet és a szabadban meg védőruhában.
Doha nem mondták, hogy a Földhoz hasonló világ lenne ott!
Szerintem egy idióta újságíró bulvárkérdésére volt válasz és abból már ez a marhaság járja körbe a világsajtót.
Én annak engedném meg a témában az okoskodást, aki legalább az odaút logisztikájék képes elgondolni! Hány jármű kell, miket kell kiépíteni, hogyan kell öüzemanyagot "parkoltatni" majd! És ugye visszaút is kell...
Előbb ezt gondolja végig a sok huimánértelmiség és utána jöhet, hogy ha kibírnánk a alacsony légköri nymást, mi lesz az oxigénhiánnyal.

szepipiktor 2018.08.17. 18:05:40

@csakférfi:
OK, értjük.
De ugye azt felfogod, hogy a Marson nem a búzatermesztés az első feladat? És nem a tehenészet...
Nem 5 ezres kolónia megy majd oda, hanem tucatnyi kutató. Így az alapellátmány "kényelmesen" eljuttatható automata teherűrhajókkal, hasonlóan mint az űrálomásra, csak lényegesen nagyobb mennyiségben.
"Földet túrni" majd később derül ki, hogy lehetséges-e! Lehet, hogy atermőföldet is oda kell vinni.
De a Mars nem a Hold, sokkal több üzemanyagot kell odavinni, nem csak le a felszínre, hanem marskörüli pályára, ki kell építeni ott is műholdrendszert - navigáció, távközlés! -, a robotürhajók - több kell a távolság miatt - sokszor használarosak, így a Föld körül kell megoldani a feltöltésüket és a szállítmány feljuttatását, és ezt a Marson szintén.
Nem földtúrás viszonylat, hogy egy szállító űrhajó nem csak hasznos terhet visz, hanem a saját hajtásához is végig megfelelő üzemanyagot kell cuccolnia - oda-vissza!!!
A marsi kolónai azért legalább 100 évig még nem a Föld túlnépesedését fogja megoldani, hanem MAJD, sok száz év múlva a első lépésekhez kell most kutatni.
Valamikor, az utódjainknak ígyis-úgyis el kell menniük, mert a Nap tágulása élhetetlenné teszi a Földet.

pizo 2018.08.17. 18:17:51

"@szepipiktor: Valamikor, az utódjainknak ígyis-úgyis el kell menniük, mert a Nap tágulása élhetetlenné teszi a Földet."

A Nap most kb. 5 milliárd éves, és kb. 4-5 milliárd év múlva válik vörös óriássá, mikor is a Föld pályáján túlra tágul. Szerinted 4 milliárd év múlva lesz a mai fizikai értelemben vett ember/emberiség?
Nem a Nap tágulása a fő problémánk jelenleg.

Zoli

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · matyimentes.blog.hu 2018.08.17. 18:18:07

A Ceresen több víz van mint a Földön. Csak oda kell vonszolni a Marshoz. Majd Viktor kirendel pár közmunkást.

Oleg Gontar 2018.08.17. 18:45:55

@csakférfi: Az ilyen milliardos agyremek soran rengeteg reszproblemat megoldanak akkor is ha a vegso problema nem megoldhato. Ezek igenis elore viszik a tudomanyt es ezalltal minden mast is..

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.08.17. 19:26:46

A gázmennyiség a legkisebb probléma (van más égitesteken elég és van, ahonnan még mozgatni sem annyira energiaigényes pl. a Vénusz légköréből viszonylag olcsón lehet tartályokat át railgunozni). Sőt, még a magnetoszféra hiánya is megoldható a Lagrange-ponton elhelyezett generátorral.
Sokkal nagyobb baj, a rendszer komplexitása. Senki se tudja garantálni, hogy ha betelepítünk valami remek extremofil baktériumot, ami a talajból szabadítja fel az oxigént, vagy bármi mást csinál, hogy az tényleg azt fogja csinálni. Más körülmények között egész más anyagcsere termékek is fel tudnak szabadulni. Illetve a baktérium mutálódhat is. Aztán a végén lesz egy olyan bolygón, ami ellenségesebb a mostaninál is.
És, ami a legrosszabb, hogy nincs reset gomb. Ha oda betelepítettünk valamit és most már inkább káros, mint hasznos, akkor se tudjuk megállítani. Egy egész bolygót nem lehet sterilizálni. Nem lehet az éghajlatot helyreállítani stb.

kiskutyauto 2018.08.17. 19:54:30

Kezdjük ott hogy a címben már hiba van. Nem Marst, hanem Marsot... de sebaj...
2024-ben nem a Mars terraform projekt gyakorlati megkezdése lesz (azaz annyiban igen hogy az előkészítés első lépés biztos (?)megtörténik, azaz maga az első emberi Marsra szállás. Mondjuk hogy sikeres lesz minden rendben megy ahogy tervezték (legfeljebb minimális eltérések és fiaskók). Namost akkor gondoljuk végig, 2024-től vajon mennyi időnek kell eltelni ahhoz, hogy az első kapavágást megtegyük a Marson, mely már érdemben és effektíve a terraformálás műveleteinek része? Nem nem.. az első kapavágás ami lesz nyilván NEM EZ LESZ, hanem előbb a marsi telep felépítése beüzemelése belakása... CSAK EZ LESZ VAGY 10 ÉV!!!! És akkor még óvatosan becsülök.... Majd utána lesz elkezdve még ki tudja hány év vagy évtized múlva az érdemi terraform munka, ha a tudósok értelmét látják és van esély. Tehát tessék megnyugodni 2050 előtt semmi nem fog történni, csak kutatás előkészítés, és ha tényleg képtelenség, akkor eme kb 30 év alatt el is fogják az egészet vetni... Nyilván már nem a mi generációnk, hanem olyan tudósok akik ma még kisgyerekek, babák vagy még meg sem születtek. Mindehhez az sem árt, hogy NE OMOLJON ÖSSZE A CIVILIZÁCIÓNK!!!! Ez a legfontosabb feltétel, hiszen erőforrások, energia, munkaerő stb nélkül nemhogy a Marsra, a szomszéd országba sem jutunk el... Most jó még jó... (olyan ez mint a klasszikus példa a felhőkarcolóról zuhanó ember gondolatairól, hogy most még minden rendben, most még jó... bummm)... de tudjuk-e hogy akár már 2024-ben is jó lesz-e? Elég nagy sanszunk van, ha minden így megy tovább (kérdés hogy visszafordíthatatlan folyamatok már nem lendültek úgy túl, hogy akkor sem tudunk ellenük tenni, ha felismerjük azokat és akarunk)... Félek hogy már késő kedves barátaim.... és félek tőle hogy 2024-ben már nem azzal fogunk foglalkozni hogy a Marsot átalakítsuk lakhatóvá (mely mellesleg ha lehetséges, akkor is több száz- de nem kizárt hogy több ezer éves projekt lenne!!!!), hanem azzal hogy túléljünk a Földön! Abban viszont biztos vagyok, hogy ha minden rendben megy, nem omlik össze a civilizációnk, nem halunk ki, nem lesz globális katasztrófa, nagyjából megmaradnak a bolygón a civilizációs ill geopolitikai arányok, sőt urambocsá a fejlődés megy tovább és felzárkóznak az elmaradt régiók is, beáll a létszámunk és megszűnik jelen extrém tömegpusztulás (naponta kb fél millió ember hal értelmetlen, szükségtelen halált!!!!! Ebből kb 100 000 csak azok tömege, akik a nyomor hatásai miatt pusztulnak, ismétlem NAPONTA, tehát az emberiség minden egyes szent napján, egyszázezer ember... a többiek egyéb okok, pl nincs orvos, nincs gyógyszer, balesetek, erőszak stb stb stb )... szóval tartok tőle Mr Musk kissé előreszaladt, valójában a Mars terraformálása előtt sokkal fontosabb, mondhatni szó szerint életbevágó feladataink kihívásaink vannak idehaza a bolygónkon... De sajnos valószínűleg, már 2024-ben sem fog tudni ezzel foglalkozni... addigra, már legalább 8 milliárdan leszünk, mely tömeg legalább fele nyomorog... és már most megindultak, addigra mi lesz...? Ha nem oldjuk meg a humanitárius krízist, ami az egész bolygón jelen van a fejlett országokon kívül és egyre durvul el. akkor a nyomorgó milliárdok menekülő tömege elsöpri a civilizációnkat és nemhogy űrhajózni nem fogunk, de egy jó bicikli is luxus lesz majd... ha egyáltalán túléli bárki is a nagy összeomlást... én szóltam...

Billy Hill 2018.08.17. 20:03:49

@Flúgatlan: Barlangban lakni meg föld- és tenger alatti buborék bázisokon, illetve szkafanderben mászkálni a szabadban sajnos a Földön is fogunk tudni, ha így megy tovább. Nem kell ehhez a Marsra költözni...

kopasz barmok mindenhol (törölt) 2018.08.17. 20:31:35

@szepipiktor: "ha kibírnánk a alacsony légköri nymást, mi lesz az oxigénhiánnyal"

Az ország kétharmada alapjáraton is oxigénhiányos volt, ez nem jelenthet gondot azoknak, akik mernek nagyot (Marsot) álmodni.

"Valamikor, az utódjainknak ígyis-úgyis el kell menniük, mert a Nap tágulása élhetetlenné teszi a Földet."

Szóval, a földiek potenciális migráncsok a saját galaxisukban? Jó, de akkor ne az utolsó pillanatra hagyjuk a kitelepülést: szerintem, kezdjék a fideszesek és a Viktort vigyék az első körben magukkal. Utána jöhetnek a dohányosok, a robogósok, a kutyások és (új hír!)... van bringaút a Marson, tehát ezeket is kilőhetik, fapados rakétával.

Netuddki. 2018.08.17. 20:44:13

Na és mi van azzal, hogy az egész Mars gyakorlatilag egy nagy kupac fertőtlenítő (perklorát)?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · matyimentes.blog.hu 2018.08.17. 20:48:23

@Lord_Valdez: " Más körülmények között egész más anyagcsere termékek is fel tudnak szabadulni. " - Például?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · matyimentes.blog.hu 2018.08.17. 20:50:58

@Netuddki.: Akkor petárdgyárat alapít ott Mészáros Lőrinc.

csakférfi 2018.08.17. 20:51:01

@Oleg Gontar:
Mire gondolsz?
Hogy a milliárdosok száma összefügg a fejlődéssel?
Milyen fejlődés?
Ismereti?
Vagy technológiai?
Te azt hiszed hogy milliárdos nélkül nem kutatna és bővülne az ismerete az emberiségnek?
Vagy nem mennénk a Marsra ha nem képzelegnének milluárdosok?
Az ember kíváncsi ez a természete.
Akkor is az volt amikor a pénzt még fel sem találták.
Akkor is az lesz amikor a pénz ,mint eszköz, a feledésbe merül.
Szóval?
:)

csakférfi 2018.08.17. 20:53:17

@Netuddki.:
"Egy új kutatás szerint a Mars felszíne olyan összetevőket tartalmaz, ami pillanatok alatt megöl minden baktériumot. A kutatóknak már eddig is voltak kétségeik, hogy a földi mikroorganizmusok túlélik-e a marsi körülményeket és most laboreredmények igazolták ezen kétségeket."

www.google.hu/amp/s/index.hu/tudomany/2017/07/07/sokkal_halalosabb_a_mars_felszine/amp

Musk bács ezt is megoldja......vagy a mérnökei.
A nasa meg sík hülye.
Meg én is......egyesek szerint .
:)

csakférfi 2018.08.17. 20:59:12

@szepipiktor:
"terraformálás bolygók, holdak földszerűvé, lakhatóvá alakítása; a hőmérséklet, az atmoszféra, más természeti tényezők és az élővilág ember számára is kedvező körülményeket teremtő megváltoztatása. A gondolat a tudományos-fantasztikus irodalomban és filmekben, illetve a modern tudományban is jelen van."

Terraformálás nem ugyanaz mint a kutatóbázis.
Miért gondolod hogy nem értem?

csakférfi 2018.08.17. 21:08:05

@Lord_Valdez:
"És, ami a legrosszabb, hogy nincs reset gomb. Ha oda betelepítettünk valamit és most már inkább káros, mint hasznos, akkor se tudjuk megállítani. Egy egész bolygót nem lehet sterilizálni. Nem lehet az éghajlatot helyreállítani stb"

Valóban.
Macska vs.hüllők madarak ausztráliában.
Vagy.
Hív....ebola....terjedése...megfékezése.
Macerás.
Jól mondtad "nincs reset gomb".

csakférfi 2018.08.17. 21:15:28

@kiskutyauto:
Jó kommentet írtál.
Van egy bökkenő.
Mégha összeomlik is a civilizációnk....mi emberek akkor sem halunk ki mint faj.
Ugyanis nincs az embernek mint fajnak itt a földön vetélytársa.
Tüzet gyujtani csak mi merünk és hadználjuk hogy a környezeti hatásokat enyhítsük.
Ez olyan eszköz a kezünkben hogy "legyőzhetetlenné " tesz bennünket .
Sajna ez van.
Majdha a delfinek...majmok...hangyák...stb. más fajok is kezdenek húst sütni és melegedni a tüznél.....akkor lehet izgulni.
:)

Treff Bubi 2018.08.17. 21:33:03

A Mars igenis kolonizálható, én pedig feleségül fogom venni Bobbie Drapert.

Oleg Gontar 2018.08.17. 21:56:25

@csakférfi: Ha nekem cimzed az irast akkor legalabb olvasd el amit irtam. Azt irtam hogy igen az ilyen milliardos agyremek, eloreviszik az emberiseget, mert ha a vegso problema nem is oldodik meg, a reszproblemak magoldasa is eloremutato. Igen ez technologiai es ismereti fejlodest is jelent. Nem nem jelneti azt hgoy milliardosok nelkul az ember pont megrekedne a mai szinvonalon. Igen az erdeklodo es az arra aldozni vagyo milliardosok szama osszefuggesben van a fejlodessel, mert eleg sok mindne nott ki mar a maganszektorbol. Nem attol hogy van egy milliardos meg nem fog semmi tortenni, kell hozza az erdeklodes, lehetosegek kiterjesztesenek vagya, akkor is ha mogotte uzletet remel, nem jotekonykodik.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.08.17. 22:21:42

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Nem tudjuk.
Cassie Conley arra hívta fel a figyelmet, hogy szulfátredukáló baktériumok máshogy viselkednek oxigén hiányában, de metán jelenlétében. Azt mondja, hogy ilyenkor kalcitot termelnek. Ha bejut egy ilyen a felszín alatt víztározóba, akkor lényegében cementté alakítja folyékony vizkészletet. Vagy az is elképzelhető, hogy a fotoszintetizáló baktériumok hidrogén-szulfidot fognak inkább termelni, ami viszont mérgező.

csakférfi 2018.08.17. 22:41:29

@Oleg Gontar:
"igen az ilyen milliardos agyremek, eloreviszik az emberiseget,"
....
....
Nem nem jelneti azt hgoy milliardosok nelkul az ember pont megrekedne a mai szinvonalon.
...
...
Ezt írtad lényegében.
:)
Kifejeztten r7hellem Elon Muskot a dölyfössége és az arcoskodása miatt.
Maradjunk ennyiben.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.17. 23:14:23

"NASA-kutatók szerint a Marst nem lehet földszerűvé átalakítani"

Szerintem még a Google fordítója is helyesen adta volna meg a Mars tárgyas alakját: Marsot.

"A Mars atmoszférája annyira vékony"

Angolul valóban "the atmosphere is thin", de ezt magyarra nem vékonynak, hanem ritkának fordítjuk.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.17. 23:32:02

@szepipiktor:

"Valamikor, az utódjainknak ígyis-úgyis el kell menniük, mert a Nap tágulása élhetetlenné teszi a Földet."

Döbbenetes információhiány! Igazi bulvár-bölcsész világkép. :))

Már jóval a Nap vörös óriássá válása előtt tenni kell valamit, mert a hélium felszaporodása a Nap magjában megnöveli a nyomást, ez meg gyorsítja a hidrogén fúzióját, aminek eredményeképp nő a Nap luminozitása. Ezért már néhány százmillió év múlva utódaink - remélhetőleg lesznek - nosztalgiával gondolnak majd vissza a mi mostani globális felmelegedésünkre.

Persze addig van párszáz millió évünk, ennyi idő alatt a Földet bőven át lehet vinni a Naptól távolabbi pályára. A Mars kicsit bezavarna, így azt sem ártana távolabb vinni. Nem hiszem, hogy kései utódainknak ez komolyabb műszaki kihívás lenne.

LebensraumamOsten 2018.08.17. 23:51:22

@Shish Yakoo: Hát... Van aki stadionokat készít a hitelezői pénzéből és van aki elektromos járműveket. Döntse el mindenki, melyik a hasznosabb. A stadionosból már aligha lehet valaha kitaposni a hitelünket.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.17. 23:52:42

A marsi CO2-hiányt praktikusan a Vénusz légköréből lehetne pótolni. A Vénusz légkörének 96%-a széndioxid, ráadásul igen sűrű is, van benne bőven CO2 akár több Mars számára is.

Űrhajókon körülményes és drága lenne a szállítás, ezért űrtávvezetéket kellene építeni a Vénusz és a Mars között. A keringési idők különbözősége okozta gondok megoldására pedig Elon Musknak biztos lesz egy óriási ötlete. Vagy ha neki nem, akkor majd nekem. :)

A CO2 űrtávvezetéken történő szállításához sok energia sem kellene, hiszen a Vénusz légköri nyomása a felszínen 92 bar, ez a nyomás elegendő ahhoz, hogy átpréselje a gázt a vezetéken át egészen a Marsig. (Bölcsészeknek: hol ebben a gondolatmenetben a hiba?)

A fenti javaslatom nemzetközi szabadalmaztatása folyamatban van, így hiába próbálja bárki ellopni. :DD

csakférfi 2018.08.18. 00:03:20

@Lord_Valdez:
Belinkelnéd a forrást a fotoszintézissel kapcsolatban.
Csak kíváncs vagyok.

csakférfi 2018.08.18. 00:06:31

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Valszeg nem menne át a 92 bár.....mert ahogy távolodsz úgy csökken a gravitációs vonzás.....ami miatt 92 bart mérsz.
:)
Nagyjából.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.18. 00:14:11

@csakférfi:

A kérdés csak bölcsészeknek szólt!!

csakférfi 2018.08.18. 00:24:58

Na jó...........belepofáztam.
:)

Joaquin 2018.08.18. 00:28:06

@csakférfi: Pluszban a felette levo gaz mennyisege csokken ami a gravitacio hatasara szinten lefele szeretne menni es ezert nyomast fejt ki. Ezt kihasznalva meg lehet csinalni Jozsefne otletet bar azt mar papiron kellene kiszamolni mi a maximum. A hiba inkabb hogy a bolygok nem igazan allnak egy helyben egymashoz kepest, de eleg kivinni a gazt a gravitacios kutbol (pongyolan fogalmazba) es onnan mar lehetne urhajokkal fuvarozni...

Joaquin 2018.08.18. 00:34:21

Szemely szerint inkabb a Venusz kolonizalasat favorizalom (felhovaros koncepcio), az 1 g koruli gravitacios vonzas egesz biztosan nem ol meg minket (a marsi 0.37g pedig lehet, hogy igen), csak vizbol van hiany, de az meg kifejezetten gyakori elem a naprendszerunkben (pl aszteroidakon, ahonnan viszonylag konnyu is lenne odahordani).

Viszonylag grandiozus terv de ha kiderul hogy az ember szamara nem egeszseges az alacsony tomegvonzas - ami azert eleg valoszinu - akkor nem igazan lesz masik opcio, nem tudunk hozzacsapni majd 2x annyi tomeget pluszba a Marshoz.

csakférfi 2018.08.18. 01:39:36

@Joaquin:
"Pluszban a felette levo gaz mennyisege csokken ami a gravitacio hatasara szinten lefele szeretne menni es ezert nyomast fejt ki"

Ezt kifejtenéd.
Melózom....a héten éjszakás voltam.
Ez az 5. éjszakám a héten amit nem ágyban töltök.
Hisztis...fáradt...álmos.....nyűgös vagyok.
:)

gigabursch 2018.08.18. 07:02:43

@Ferenc Laszlo.:
Ezen én is kiakadtam.

Egyébként:
A muszkli ne higgye már magát istennek.

gigabursch 2018.08.18. 07:14:39

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Az elv jó, de nem maradna meg.

Az ősszel voltam Bakonybélben családdal a Csillagdában.
Ott mondta el a kedves idegenvezető, hogy a Mars fő gondja az, hogy nincsen bent a bolygó belsejében kellő mennyiségű olvadt vasmag (mint a Földben), emiatt nincs neki érdemi pólusos mágnesessége, emiatt nincs körülötte olyan mágneses védőernyő, ami a Föld esetében megvédi a légkört a napszelek esetében a "lefúvástól", míg a Mars esetében ez már nem áll fenn.
Tehát a megoldás, hogy ott benn mélyen a vasmag ismét elkezdjen rotyogni és izzani, csak ez ugye egy szép elmélet, de még megoldás még elméleti szinten sincs rá.
Addig meg nem lehet a légkört stabilizálni. Ergo: a Mars légkörével nem lehet számolni.

Gazz 2018.08.18. 07:58:09

@Netuddki.: Akkor az konkrétan azt jelenti, hogy oxigénből van elég.

Gazz 2018.08.18. 07:59:49

@gigabursch: Szerencsére ez mesterségesen pótolható. Erőművek kellenek hozzá vagy a bolygó körül, vagy a bolygón, de ez a része a dolognak pótolható.
Mint ahogy a többi is. Technikai kérdés.

Gazz 2018.08.18. 08:02:19

@Joaquin: Mitól lenne jobb a Vénusz? Forróbb, mágneses tere annak sincs, a vizet is ugyanúgy oda kellene vinni? És a felhők kénsavból vannak.
A Mars sokkal könnyebb eset. Felmelegíteni valamit könnyebb, mint lehűteni.

csúti csüngőhasú tolvaj 2018.08.18. 08:24:30

@midnightcoder2:

Ja. Jó lenne az allelujázók hozzászólásait eltenni (és szembesíteni az elfelejtett ellenkező véleményével) arra az időre amikor kiderül, hogy nincs annyi anyag a Földön ami elég lenne az akkukhoz ha az összes autó hirtelen elektromos lenne. Nem beszélve Paks 14-ről ami csak nálunk kéne a töltéshez. Okostrolloknak, a napelem technológia 50 év alatt nem ért el használható szintet, hatásfoka még most is egy kalap fos. Szélerőművekkel telebaszott országért fentemlített faszfejek háborognának a legjobban és a többi amit egy sötétzöld még felfogni sem tud az energetikából...

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.08.18. 08:59:17

@csakférfi:
www.quora.com/How-much-time-would-it-take-to-terraform-Mars

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Távvezetéket építeni két mozgó objektum között baromi nehéz.
Én inkább a rail-gun/mass driver típusú továbbítást javaslom. Ahhoz csak energia kell, az meg a Vénuszon könnyen beszerezhető, mert közel van a Naphoz. Egyedül a tartályokat kell biztosítani rendszeres szállításokkal.

pizo 2018.08.18. 09:44:30

@kiskutyauto: "(naponta kb fél millió ember hal értelmetlen, szükségtelen halált!!!!! Ebből kb 100 000 csak azok tömege, akik a nyomor hatásai miatt pusztulnak, ismétlem NAPONTA, tehát az emberiség minden egyes szent napján, egyszázezer ember... a többiek egyéb okok, pl nincs orvos, nincs gyógyszer, balesetek, erőszak stb stb stb )"

femina.hu/egeszseg/valos_ideju_terkep_szuletes_halal/

Ez 2012-es adat. 24 x 60 x 127 = 182 880 naponta, és ebben benne van a természetes halállal, meg a közlekedési és a munkabalesetben elhunytak száma is. Szóval igencsak túlbecsülted.

Zoli.

Equalizer. 2018.08.18. 09:50:25

A terraformálás nem lehetséges, de Mars-telepeken, megfelelően kialakított bázisokon, ahol O2, víz és sugárvédettség is adott, simán kialakíthatóak akár városok is (földművelésre alkalmas búra alatti területekkel). Semmilyen tudományos akadálya ennek nincs. Pénzbeli annál inkább. :-)))

kolomparlole1114 2018.08.18. 09:51:53

"Marst"

Magyarul: Marsot. Nincs mit.

]{udarauszkasz 2018.08.18. 10:58:57

A Marson azert nem lehet legkort letesiteni, mert az a gravitacio hianya miatt, elszokik az urbe. (Sokan a magneses ter hianyaval, es a napszellel magyarazzak, de a nagyjabol Fold meretu, es sokkal forrobb = gyorsabb molekulakkal rendelkezo legkoru Venuszon 90x akkora a legnyomas, mint a Foldon; magneses tere a Venusznak sincsen...)
A Venusz annyibol lehet jobb valasztas, hogy az 1 bar nyomasu retegben, azon a magassagon kb. 50 fok van. Ez is jo meleg, de nem az a gyilkos 500 fokos pokol, mint ami a felszinen van.
Genetikailag modositott bacik par ezer ev alatt akar a teljes legkori szendioxidot megkothetnek, ugyanez lenne a helyzet a a kensavval, miutan a szendioxiddal vegeztunk. A kent megkotve, vizet, es oxigent allitananak elo, nitrogenbol pedig nagyjabol annyi van, mint a Foldon. (A nitrogen parcialis nyomasa a felszinen nagyjabol megegyezik a Foldevel, csak hat jelenleg jol befutottek ott.)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.08.18. 11:48:42

@]{udarauszkasz:
A Titánnak még annyi tömege sincs, mégis sűrű légköre van, tehát ez a gravitáció tökéletesen elég.

Meridian74 2018.08.18. 12:05:56

@csakférfi: dupla annyi? jelenleg egy négyzetkilométer (tudod, ez 10x10 azaz 100 hektár terület - egy hektár 100m x 100m-es négyzet) szárazföldre 46 ember jut. Azaz egy főre összesen 100mx200m-nyi földterület jut, ezen kell megtermelni az élelmiszert - úgy ebből a területből elvesznek a sziklás, sivatagos és mocsaras meg hasonlók is, meg pl a betondzsungel nagyvárosok is.

Szóval álmodozzál csak, de már most nagyon túl vagyunk népesedve.

Meridian74 2018.08.18. 12:15:22

@pizo: "Ebből kb 100 000 csak azok tömege, akik a nyomor hatásai miatt pusztulnak, ismétlem NAPONTA,"

Szóval, akkor ÉVENTE egymilliárd ember hal meg nyomor hatására? Húú, bazdmeg, te milyen okos vagy.

]{udarauszkasz 2018.08.18. 12:30:00

@Lord_Valdez: A Titanon olyan hideg van, hogy a sarki rokak is tornek a kanyarban. Nincs olyan merteku Brown-mozgas. A Marson mar eleg volt a Brown-mozgas ahhoz, hogy nehany molekula a szokesi sebesseg fole gyorsuljon, es szep lassan elszivarogjon a legkor.

csakférfi 2018.08.18. 12:59:17

@Meridian74:
Aha....
termeltél már bármit üvegházban?
A szabadföldinek tripláját termi.
szóval butaságokat írsz.
Fentebb leírtam az okokat is ...túl sok a házi kedvenc...felborítottuk az ökoszisztémát...pl. ennyi kutya...macska...ló...kedvtelésből tartott állatot etetünk .
Azon az élelmen sok ember eléldegélne.
A másik a demográfiai mutatók rávilágítanak minél "fejlettebb" egy ország annál kevesebb gyerek stületik.
Majd afrika is "felfejlődik" .
aztán ott is megáll a népesség növekedése.
hangzatos "jaj istenem túlnépesedünk" szlengeket meg hagy meg a ......
Hagyjuk.
Gyakorlati ember vagyok nem elméleti.
Mindig van jó megoldása egy problémának.....és sok-sok rossz.
Te a rosszat....meg a terrafomálók is ....hangozatják

csakférfi 2018.08.18. 13:02:04

@]{udarauszkasz:
Mintha a Nasa írta volna.
:)

2018.08.18. 13:09:38

A mai modern ember csak a bizonyítékoknak hisz. Ám mi van akkor, ha ezeket elhallgatják előlünk? Nagy valószínűséggel az, hogy "bolond vagyok" egészen addig, amíg ki nem derül az ellenkezője, ám én akkor is bolond maradok, az engem bolondozók pedig az új szakértők.

Ha a nevemnél rákattintotok a webcímre, jobb oldalt láttok pár videót, közöttük olyanok is vannak, amik a Marssal foglalkoznak. Amúgy komplex élet van a Marson a föld alatt, mint ahogy a Földön is. Ajánlok egy linket azoknak, akiket érdekel, mi is zajlik ott: goodethungary.blog.hu/2015/12/27/randy_cramer_technologiak_es_foldonkivuli_talalkozasok_a_titkos_urprogramban_1_resz

midnightcoder2 2018.08.18. 13:29:05

@csúti csüngőhasú tolvaj: Akksit sokféleképpen lehet csinálni, ahogy áramot is. De ahhoz, hogy csináljanak, piac kell. A mobil is lendített egy picit a dolgon, de a jelenlegi akksik elegek a mobilokhoz. A napelemmel meg nem a

csakférfi 2018.08.18. 13:29:05

@Meridian74:

"A kertész számára így lehetőség nyílik a növényállomány egyszeri betelepítésére és a piac folyamatos ellátására. A hosszú tenyészidő miatt erre a célra a folytonos növekedésű, oltott palánták alkalmasak. A tápanyagellátás menetét általában a rendszert irányító cég javasolja. A rendszer alkalmazásával akár 30-40 kg/m2 is termésátlag is elérhető. Ekkora terméshozamnál már különös gondot kell fordítani a fürtök rögzítésére is."

ostermelo.com/a-paradicsom-termesztese-es-intenziv-hajtatasa

"A termések érése a virágzást követõ 45–50. napon várható, ami szerencsés esetben már július elején–közepén bekövetkezik. A paradicsomot heti két alkalommal szedjük. Míg más európai országokban valamivel korábban, halvány piros színnel takarítják be, addig nálunk a fogyasztók a teljesen bepirosodott, sötét vörös paradicsomot kedvelik. A kereskedõk kocsánnyal szedve, méret szerint osztályozva, két sorba rakva igénylik. A legkisebb mértékben is repedt, zöldtalpas vagy hibás paradicsom már a hazai piacokon sem értékesíthetõ. Várható termés 10–15 kg/m2.

www.agronaplo.hu/szakfolyoirat/2005/4/kerteszet/a-szabadfoldi-paradicsom-tamrendszeres-termesztese

olcsóbb mint a mars terraformálása
Ha meg robotok szedik...akkor még ember sem kell.
Ez már a sci-fi

:)

Meridian74 2018.08.18. 13:53:51

@csakférfi: "termeltél már bármit üvegházban?
A szabadföldinek tripláját termi."

Még jó hoyg van ez a módszer... különben garantáltan éhen döglenénk még mi is. Tudod 2ha terület az milyen kevés? Mint 4db focipálya ahol vonalon belül a labdát kergetik 22-en.
És akkor ebből a focipályából vond le a sivatagokat, erdős területeket, sziklás hegyvidékeket, mocsaras területeket, őserdőket meg hasonlókat, és vond le az urbanizációs területeket. Google térképét nézegesd, rettenetesen sok területet beépítettünk már, de nemcsak városok, az autóutak, autópályák, vasutak, repterek, hasonlók. Oké, pluszban hozzájön a tengerek és azok élővilága. Ami már nem tart olyan sokáig, mivel durván túlhalásszák.
Szóval jó ha marad egy focipálya méretű hely ahol az ÉVES növényi és állati eredetű táplálékodat meg kell termelned. És mindenkinek ugyanígy.

Szóval, képben vagyok azzal hogy üvegházakban fóliasátrakban, meg sivatagokban mesterségesen öntözve és műtrágyázva termelnek.

dr. mesterséges színezék 2018.08.18. 13:56:12

Tegyük sorrendbe: előbb kolonizáljuk a Marsot, mert az egyszerűbb; aztán levezető futásként rentábilisan édesvizet gyártunk a Föld felszínének kétharmadát borító sós vízből és laszvegaszt csinálunk az egész Szaharából, hogy legyen hol eljátszani a marsi profitot.
Csak el kell kezdeni.

Ja, ha javasolhatom mr. Musknak: a technológiáért vegye be a bizniszbe Széles Gábort, tanácsadónak pedig Pataky Attilát.

Meridian74 2018.08.18. 13:59:00

Egyébként ha már témánál vagyunk úgy tudom, hogy körübelül egyszeri(?) 400milliárd dollárból fel lehetne számolni a világon mindenütt a nyomort, szegénységet... ez amúgy csak nekünk tűnik nagy összegnek, de hadi célú kiadásokra elkölt a világ kábé 1200-1300milliárd dollárt évente. Csak az USA 7-800milliárdot... és évente, nem csak egyszer.

dr. mesterséges színezék 2018.08.18. 14:01:02

@midnightcoder2: "Akksit sokféleképpen lehet csinálni, ahogy áramot is. De ahhoz, hogy csináljanak, piac kell. "

Meg még több energia, ami környezetszennyezés; meg hulladéklerakás, ami környezetszennyezés; vagy hulladékmegemmisítés, ami környezetszennyezés.

csakférfi 2018.08.18. 14:01:04

@Meridian74:
baszki értetlen ember vagy

"Aha....
termeltél már bármit üvegházban?
A szabadföldinek tripláját termi.
szóval butaságokat írsz.
Fentebb leírtam az okokat is ...túl sok a házi kedvenc...felborítottuk az ökoszisztémát...pl. ennyi kutya...macska...ló...kedvtelésből tartott állatot etetünk .
Azon az élelmen sok ember eléldegélne.
A másik a demográfiai mutatók rávilágítanak minél "fejlettebb" egy ország annál kevesebb gyerek stületik.
Majd afrika is "felfejlődik" .
aztán ott is megáll a népesség növekedése.
hangzatos "jaj istenem túlnépesedünk" szlengeket meg hagy meg a ......
Hagyjuk.
Gyakorlati ember vagyok nem elméleti.
Mindig van jó megoldása egy problémának.....és sok-sok rossz.
Te a rosszat....meg a terrafomálók is ....hangozatják "

Fogadd el tényként....nem népesedtünk túl...csak sok a pazarlás.

dr. mesterséges színezék 2018.08.18. 14:02:03

@midnightcoder2: "amíg a Földön is olyanná nem válik a légkör mint a Marson."

Ezt megúsztuk: a Vénusz légköre a célállomás. Már megint a nők járnak jól.

csakférfi 2018.08.18. 14:04:12

@Meridian74:
www.origo.hu/gazdasag/20170302-a-tulfogyasztas-legalabb-akkora-pazarlas-mint-az-etel-kidobasa.html

Sipos Zoltán2017.03.05. 21:30
Ez a cikk 1 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A fogyasztókhoz eljutó élelmiszer csaknem 20 százaléka megy pocsékba az Edinburgh-i Egyetem egy friss tanulmánya szerint. Az élelmiszer 9 százaléka szemétbe kerül, míg a világ lakossága 10 százalékkal több élelmiszert fogyaszt, mint amennyire szüksége lenne. Ráadásul egyre nő a húsok és a tejtermékek iránti kereslet, pedig ezeket lehet a legrosszabb hatásfokkal előállítani, vagyis romlik a globális élelmezési rendszer teljesítménye. Röviden: egyre kevesebb élelmiszert állít elő a globális mezőgazdaság, mint amire képes lenne, miközben a fejlett országok a fejlődő országok kárára híznak el – szó szerint.
Erről tudnia kell
MNB-alelnök: 2020-ra megszűnhet a nettó 10 százalékos külső adósságállomány
Sztárok, akiket hidegen hagy a luxus
Megerősítette a magyar államadós-besorolásokat a Standard & Poor's
-20% minden lámpára! Most hétvégén a kikában!

Az már évtizedek óta közhely, hogy elég nagy az élelmiszer-pocsékolás, amiért a fejlett országokban leginkább a háztartások felelősek, miközben a világ úgynevezett „fejlődő” régióiban a lakosság jelentős része alultáplált vagy éhezik. A skót egyetem tanulmánya most arra a megállapításra jutott, hogy az eddig becsültnél is rosszabb hatékonyságú a globális élelmiszerrendszer, továbbá hogy a fejlett országokban a túlevés vagy túlfogyasztás legalább akkora pazarlást jelent, mint az élelmiszer kidobása.
Az élelmiszer közel fele pocsékba megy?

Az ENSZ 2011-es becslése szerint

az emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszer egyharmada – nagyjából 1,3 milliárd tonna – vész el évente

Ez sem győz meg...csak muskotály?

Meridian74 2018.08.18. 14:04:38

@Korunk egyik legnagyobb gondolkodója: "higanyörvénylésen alapuló meghajtórendszereket fejlesztettek ki és ezzel sikerült antigravitációt létrehozniuk"

Sok futóbolond mászkál szabadon, és ezek mind hozzáférnek a nethez is.
:D :D :D

csakférfi 2018.08.18. 14:06:20

@dr. mesterséges színezék:
Szeretek a "vénusz dombjain" idözni!
:)

Meridian74 2018.08.18. 14:06:40

@csakférfi: "Aha....
termeltél már bármit üvegházban?"

lefényképezzem? Itt van a saját udvarunkban is... apám csinálta anyámnak, sajnos anyukám meghalt már egy súlyos betegségben... de utolsó percig szeretett benne "kertészkedni", mivel az volt a szakmája...

dr. mesterséges színezék 2018.08.18. 14:08:52

@csakférfi: "termeltél már bármit üvegházban?
A szabadföldinek tripláját termi."

Cserébe háromszor gyorsabban kimerült alatta föld, amit háromszor annyi természetes szerves anyaggal lehet pótolni. Vagy 3-szor hamarabb abbahagyni, mint a szabadföldi termesztést és odébb vinni az üvegházat. Vagy bevetni a műtrágyát.
Ez is, az is, amazis alaposan ki van próbálva, vegyes eredményekkel.

csakférfi 2018.08.18. 14:09:24

@Meridian74:
"de hadi célú kiadásokra elkölt a világ kábé 1200-1300milliárd dollárt évente. Csak az USA 7-800milliárdot... és évente, nem csak egyszer. 2
A hadibázisokon lehetne termelni élelmiszert....sok ráérő fiatal ember aki kondizni jár....kapálhatna is.
:) :)

dr. mesterséges színezék 2018.08.18. 14:09:47

@csakférfi: Nem vitás, az a környezet semmihez sem fogható.

csakférfi 2018.08.18. 14:11:15

@dr. mesterséges színezék:
Kókuszrost....kőgyapot....vödrös..termesztés?
A hollandok megszívták...esúzták a talajaikat a sok-sok műtrágyával.
jahhhh....meg kell tudnunk mi hová vezet hogy észhez térjünk.

csakférfi 2018.08.18. 14:14:49

@dr. mesterséges színezék:

"A Bioszféra 2-t csupán kétszer használták eredeti céljára: első alkalommal 1991 és 1993 között, másodjára 1994 márciusa és szeptembere között. Mindkét kísérlet során nehézségek léptek fel, többek között kevés volt a táplálék és alacsony az oxigénszint, kihalt számos állat- és növényfaj, a tudósok között pedig nézeteltérés alakult ki"
..
..
Az első kísérletet követően kiterjedt vizsgálatokat és rendszerjavításokat végeztek. A beton részeket szigetelték, hogy ne érintkezzenek a levegő szén-dioxidjával.

A második kísérletet 10 hónaposra tervezték és 1994. március 6-án vette kezdetét. A személyzet ezúttal 7 tagú volt.

Április 5-én az első csoport két tagja kívülről bojkottálta a projektet: kinyitottak négy ajtót (mintegy 15 percig maradtak nyitva) és betörtek öt ablaktáblát.[6] A Bioszféra 2 levegőjének körülbelül 10%-a cserélődött ki a kinti levegővel.[7]

Június 1-jén a projektet menedzselő cég feloszlott. A második kísérletet idő előtt, szeptember 6-án fejezték be

Wiki idézet.
A marson nem lehet kinyitni az ajtókat hogy megszakítsuk a kísérletet.
Lüvésünk nincs az összefüggésekről.
....Egyenlőre

csakférfi 2018.08.18. 14:17:34

@Meridian74:
Sajnálom anyukádat!
komolyan ...nem gúnyból mondom!!
Nincs harag részemről!!

na__most__akkor 2018.08.18. 15:37:28

Nosza! Rajta!! Jó katonák!!! (Csakis fideszesek...)
Terraformáljuk a Marst. (Pardon, a Marsot...)

Aztán, de csak is aztán, tanítsuk meg az NME-ket (Nemzeti Magyar Embereket) ékezetet írni...

Merhogy akinemzetiaznemzeti.

freemanowe 2018.08.18. 15:41:41

@csakférfi: neked meg azt a tényt kéne elfogadnod, hogy túl van népesedve a Föld. Nem a háziállatokkal van a baj, hanem az emberrel, aki tartja őket. Ha pedig annyira lelkesedsz a nagyobb népsűrűségért, menj el Indiába egy nagy városba pár hónapra és élvezd azt a hatalmas tömeget. Az üvegházas földszipolyozás hosszú távon nem fenntartható, ahogy előttem már írták - nagyon örülünk, hogy kapáltál már életeben, de ettől még nem vagy a téma felkent szakértője, nem kéne ekkora mellénnyel osztani az észt.

Tangooo 2018.08.18. 17:02:01

@Ferenc Laszlo.: szerintem ilyen kifejezés sincs a magyarban: "A terraformálás bolygók..."
Egyébként a kutatók beljebb lennének, ha megkérdezték volna Matt Damont, hisz ő már személyesen megtapasztalta, milyen a Marson élni. :))

kertészfijjú 2018.08.18. 18:42:07

@freemanowe: az üvegházban nincs földszipolyozás,mert nem a talajban termesztenek,a drénvizet meg újra lehet használni.aki pedig ott kapál,az tökhülye.kéretik kisebb mellénnyel okoskodni a mezőgazdasághoz :)

Ráhel a saját lábunkon áll 2018.08.18. 18:47:19

@szepipiktor: “...mert a Nap tágulása élhetetlenné teszi a Földet...”

Ez ugye 5 milliárd év.

A mi civilizációnk meg ugye tízezer éves.

Ki tudja hogy mi lesz újabb tízezer év múlva.
Aztán százezer év múlva.
Aztán egymillió év múlva.
Aztán meg tízmillió év múlva.
Majd százmillió év múlva.
És aztán egymilliárd év múlva.

És akkor még mindig van négymilliárd évünk, hogy kitaláljunk valamit.

Úgyhogy én egyáltalán nem aggódok, legfeljebb azon, hogy van-e még egy üveg sör a hűtőben....

Thomas Dantes 2018.08.18. 19:15:39

@csakférfi: Nem. Te jobban tudod, mint a mérnökök fizikusok. Hiszen te már túrtál földet.. Azaz jobban értesz hozzá.

Thomas Dantes 2018.08.18. 19:17:47

@csakférfi: Sőt. Szerintem egy rakás ember is felesleges. Túl sokat eszik. Főleg a dagadtak.
Ha nem lenne ennyi dagadt, több élelem maradna. Szerintem a dagadtakat ki kéne nyírni.

Én csak gyakorlati ember vagyok nem elméleti.

Meridian74 2018.08.18. 19:56:32

@csakférfi: semmi gond, már 4 éve volt. Túl vagyunk már rajta.

Meridian74 2018.08.18. 20:02:12

@freemanowe: Az üvegházas termesztéssel nincs gond mert a övényeknek amúgy nem szerves anyag kell, hanem csak nyomelemek, amit a vízzel szív fel. Perliten is lehet termeszteni, csak megfelelően öntözni kell, sé a megfelelő nyomelemeket is biztosítani kell, ez ami amúgy nehéz. nyilván könnyebb tőzegen meg hasonlókon termeszteni, mert abban benne van minden alapból. Én csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy szvsz túl vagyunk népesedve. Amúgy a Föld képes eltartani 10milliárd embert is, de az élővilág kárára. Lehet a toronyházak lapos tetején is termeszteni amúgy, meg minden szabad helyen is, ahol süt a nap... a növényeknek fény, CO2, víz kell, meg egy kevés nyomelem, foszfor, kén és nitrogén (nyilván nem szabad formában).

Meridian74 2018.08.18. 20:23:52

@Ráhel a saját lábunkon áll: ".mert a Nap tágulása élhetetlenné teszi a Földet...”

Ez ugye 5 milliárd év."

Az sem biztos, hogy ekkorára felfúvódik a nap, ez csak egy teória.

De legyen így, de ebben az esetben is addigra a Nap elveszti a tömegének energia formájába 1%-át, napszél hatásai miatt meg további 10-30%(?)-át veszti el az eredeti tömegéből. Ezért a Föld a jelentősen kisebb gravitációs erő miatt távolabbra fog kerülni (meg minden más bolygó is). Amikor meg a felfúvódás jön, az sem az egyik pillanatról a másikra történik, hanem fokozatosan. 100x-osára nő meg, szól a teória. A Nap átmérője most 1.4 millió km akkor vörös óriásként 140millió km lesz az átmérője, viszont a Föld pályája most kábé 300millió km átmérőjű elipszis (150millió km -re vagyunk a Naptól, ez a keringési "sugár" - az átmérő ennek duplája, ugye) Így eleve nem leszünk benne a vörös óriásban, csak 75 millió km-re. Viszont a vörös óriások tömege is a magban koncentrálódik, a külső héj lesz nagyobb - az fúvódik fel ekkorára, és az olyan ritka lesz, mint a légkörünk jelenlegi sűrűségének tizede, ha jól emlékszem. Ugyanakkor van még másvalami is. Egy 140 millió km átmérőjű test gravitációs szempontból nem egy pontszerű testnek számít - ha közel vagyunk hozzá. Így az eredő gravitációs erő (bár a vörös óriás tömege egyenlőtlenül oszlik el, java része az anyagnak továbbra is a központba sűrűsödik össze) sokkal kisebb lesz, mivel nemcsak a tömegközéppont felé vonz, hanem mivel nem a jelképes középpont vonz minket hanem az anyagi részecskék vonzanak, amelyek most így szétoszlik egy bazi nagy kiterjedésű objektumban, ezért a vonzási erők ennek megfelelően szétoszlanak, az ebből származó eredő erő így sokkal kisebb lesz, ergo a Föld ismét messzebb csúszik el a Nap közeléből... Szóval azon kívül hogy sokkal több napkitörés lesz, azon túl nem lesz más probléma...

]{udarauszkasz 2018.08.18. 20:28:37

@Thomas Dantes: Az a helyzet, hogy a gyakorlati reszhez gyakran sokkal jobban ert a parasztember, mint a mernokok, fizikusok. En a kozlekedesben, forgalomiranyitasban tapasztalom ezt, mint hivatasos sofor. En kozlekedek 2-4-6-12 kereken, es tapasztalom, hogy sokszor van mit javitani a forgalomiranyitason, a kozlekedesi rendszeren, mert a kornyezetvedelmet olyan szinten semmibe veszi (piroshullam, indokolatlan sebessegkorlatozasok, korforgalmak a leg idiotabb helyeken, gyakran levegoszenzorok kozeleben stb...) hogy eleg nehez elkepzelni azt, hogy ezt nem szandekosan csinaljak igy, csak hogy a levego szenzorok magasabb szennyezodest merjenek, mikor a 40 tonnas kamionok probalnak gyorsulni a piroshullamban, minden lampanal.
Aki a "foldet turja", az gyakran igen jo szakember a maga teruleten, es adott esetben sokkal tobbet konyit hozza, mint egy mernok fizikus, aki csak "dronnal szall folebe, es csak terkep neki e taj..."
A kover emberekrol pedig annyit, hogy sokuk beteg, marmint olyan anyagcserezavaroktol szenved, ami a szokasos, normalis kaloriabevitel mellett is extrem hizast eredmenyezhet, vagyis nem esznek tul sokat, megis hiznak. Es nem 1-2 ev alatt lesz valaki 120-160kg, hanem adott esetben 10-20 ev alatt szed fel 5-10 kilokat felevente. Szoval nem feltetlenul kene egy kover embert meglatva helybol azt taglalni, hogy "ki kene nyirni, mert felzabalja x masik ember kajajat."

]{udarauszkasz 2018.08.18. 20:55:35

@Meridian74: A helyzet az, hogy annyit nem fog csokkenni a Nap tomege, hogy a Fold jelentosen tavolabb keruljon tole. A sugarzasa viszont egyre fog novekedni (mar most is erosebb, mint parzaz millio eve), es mivel a Nap voros oriaskent inkabb egy amorf izzo voros felhore fog hasonlitani, a Nap kulso retegei elerik a Foldet is, igy a surlodastol szep lassan a Fold palyaja egyre inkabb szukulni fog, vegul a Napba fog zuhanni. Azonkivul a Nap sugarzasa mar parzaz millio ev mulva is elegge emelkedni fog ahhoz, hogy lehetetlenne tegye a Foldon az eletet, hasonlo homennyiseg eri a Napbol a Foldet, mint annakidejen a Venuszon.

pizo 2018.08.18. 22:14:51

@Meridian74: Rossznak válaszoltál. Én azt írtam, hogy naponta összesen 182000 ember hal meg,. ez évente kb. 66,5 millió.

Zoli

Meridian74 2018.08.18. 22:21:29

@]{udarauszkasz: ennek azért nincs eleve realitása, mert ha 5 milliárd év távlatában sem ez történt, akkor párszáz millió év alatt sem fog ez történni. És már 1% változás is óriási változás. A Föld egyre és egyre messzebb fog kerülni a Naptól, inkább az lesz a probléma, hogy a sebességéből nem veszítve az ami most egyensúlyi pályát jelent az később szökési pályát jelent.

A wikipédia-n (tudom, ez nem egy tudományos megalapozottságú oldal, de igyekeznek összeszedni mindazt amit tudhatunk) azt írják 0,6-e marad meg az eredeti tömegéből, ez -40%-os változás, emiatt a wikin is azt írják, hogy: "a Nap a vörös óriás fázisban el fogja veszíteni anyagának nagy részét (és így – a gyengülő gravitáció miatt – addigra a Föld már egy távolabbi pályán fog keringeni, elkerülve a megsemmisülést."
forrás: arxiv.org/abs/0801.4031

Punxsutawney Mormota 2018.08.18. 22:25:43

@csúti csüngőhasú tolvaj: Az írásodról az jut eszembe, hogy amikor építkeztem a szembeszomszédom, egy jóravaló mérnökember szimplán lehülyézett, hogy a geotermikus fűtésem lesz, mivel az csak humbuk, és hogy tudok ekkora baromságnak bedőlni... Természetesen jogod van a véleményedhez, de hogy a napelem technológia még mindig használhatatlan, hááááááát... Merész kijelentés annak tükrében, hogy még valami lét is visszakapok az ÉMÁSZtól, pedig minden elektromossággal működik itthon, és néha még egy Leaf-et is töltök.

Meridian74 2018.08.18. 22:33:37

@pizo: elszámoltam, bocsi. valamiért előbb 30-al beszoroztam, majd 365-el...

Punxsutawney Mormota 2018.08.18. 22:33:46

@Meridian74: Kizárt. Talán 40000 milliárd dollárból, de tapasztalatból mondom, nem az a megoldás, ha az emberek kezébe pénzt nyomsz. A probléma sokkal komplexebb, tisztességes kereskedelem a jelenlegi III. világgal, a nyersanyagkereskedelem átláthatóbbá tétele stb stb stb stb. De ez a fejlett világnak nem az érdeke, mert akkor egy 82 centis LCD tévé nem 90.000 forintba kerülne, hanem 4x annyiba.

kiskutyauto 2018.08.18. 23:00:46

@pizo: Szerintem számolj utána! Abszölút téves adat. Csak Magyarországon hal meg naponta kb 500 ember, ebben nyilván mindenféle halál benne van nagyjából. 10 millióból 500 egy nap. Akkor 7 és fél milliárdból? Elnagyolva 750X500.... hopsz... ez közel 400 000 ugyebár... tehát simán írhatom hogy kb félmillió NAPONTA...!!!! Nem tudom milyen statisztikát találtál és hol, de nem lehet, hogy Mr Churchill maga hamisította..? ;) De amúgy ennek az adatnak túl sok köze nincs a Mars terraformálásához, teljesen mellékes infó volt... de persze valamibe bele kellett kötni.. igaz.. ;) XD

freemanowe 2018.08.19. 00:03:24

@kertészfijjú: láttál egyfajta üvegházat és azt hiszed más nem is létezik...? nem vitatkozom, meghajlok végtelen tudásod előtt...

freemanowe 2018.08.19. 00:18:06

@Meridian74: tisztában vagyok vele. A hidroponikus termesztés (aminek egyik lehetséges hordozóanyagát említetted is) ékes bizonyítéka, hogy magára a földre aligha van szükség.
Abban pedig egyetértünk, hogy túl vagyunk népesedve. Ennél a problémakörnél pedig nem csak az élelmezésre kell gondolni, hanem a rengeteg kibocsátott széndioxidra is, amit közvetlenül ez a rengeteg ember produkál és akkor még nem számoltuk a közvetett kibocsátást - a hatalmas populáció miatti állattartás, közlekedés, stb. stb....

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.19. 00:52:39

@Lord_Valdez:

"A Titánnak még annyi tömege sincs, mégis sűrű légköre van, tehát ez a gravitáció tökéletesen elég."

A Titán felső légkörében sokkal kisebb a hőmérséklet, mint a Vénuszéban, hiszen sokkal távolabb van a Naptól. Ezért sokkal kevesebb molekula éri el a szökési sebességet, sokkal lassabban fogy a légkör.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.19. 01:06:52

@Meridian74:

"körübelül egyszeri(?) 400milliárd dollárból fel lehetne számolni a világon mindenütt a nyomort, szegénységet"

Aztán az egész szegénység és nyomor újratermelődne, hiszen akinek most nincs mit ennie, annak holnap sem lesz olyan munkája és jövedelme, hogy megéljen belőle.

Másfelől a szegénység viszonylagos. Aki itt Magyarországon szegénynek számít, az a világ sok részén a jómódúak közé tartozna. Magyarország "szegénytelenítése" ezért fejenként jóval többe kerülne, mint pl. Etiópiáé. De aztán nagyon gyorsan az egykori etióp szegény igényei is megnőnek, és ismét szegénynek fog számítani.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.19. 01:27:13

@Meridian74:

"Egy 140 millió km átmérőjű test gravitációs szempontból nem egy pontszerű testnek számít - ha közel vagyunk hozzá. Így az eredő gravitációs erő (bár a vörös óriás tömege egyenlőtlenül oszlik el, java része az anyagnak továbbra is a központba sűrűsödik össze) sokkal kisebb lesz, mivel nemcsak a tömegközéppont felé vonz, hanem mivel nem a jelképes középpont vonz minket hanem az anyagi részecskék vonzanak, amelyek most így szétoszlik egy bazi nagy kiterjedésű objektumban, ezért a vonzási erők ennek megfelelően szétoszlanak, az ebből származó eredő erő így sokkal kisebb lesz"

Isaac Newton bácsinak erről más a véleménye. Szerinte egy bármilyen tömegeloszlású test úgy hat ránk, mint ha a teljes tömege a tömegközéppontban összpontosulna.

Amennyiben az adott test belsejében tartózkodunk, akkor - feltéve, hogy a test tömegeloszlása izotróp, ami a felfúvódott Napra igaz lesz (gömbszimmetrikus) - a tömegvonzás kiszámításakor azt a tömegrészt kell figyelembe venni, amely a tartózkodási helyünk által meghatározott gömbhéjon BELÜL található. Vagyis ha feltesszük, hogy a Föld sűrűsége a középpont felé fokozatosan nő, de gömbszimmetrikusan homogén - ez nagy vonalakban teljesül -, akkor 1000km mélységben akkora gravitációs erő hat rád, amekkora akkor hatna, ha a fölötted lévő teljes anyagmennyiség eltűnne.

Érdemes hallgatni Newton bácsira.

pizo 2018.08.19. 11:18:53

@kiskutyauto:
Halálozások száma Mo-n, KSH:

www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_evkozi/e_wnh001.html

Tavaly 131674, ez napi 360. Amúgy meg a világ halálozási számaira ott a forrás.

Zoli

Meridian74 2018.08.19. 11:46:31

@Punxsutawney Mormota: "nem az a megoldás, ha az emberek kezébe pénzt nyomsz"

Nem is úgy kell megoldani a problémát. De jelenleg ezt csinálják.

Meridian74 2018.08.19. 11:52:52

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Isaac Newton bácsinak erről más a véleménye. Szerinte egy bármilyen tömegeloszlású test úgy hat ránk, mint ha a teljes tömege a tömegközéppontban összpontosulna. "

Akkor egy szemléltető példa. Tegyük fel hogy egy mozdulattal a Föld középpontjába tudnál teleportálni és ott lenne egy üreg amiben elférnél és nem halnál meg. Mit éreznél gravitáció szempontjából? Pont nullát. Mivel mindenfelé lenne anyag körülötted, gömbszimetrikusan, és az mindenfelé vonzana, nagyjából kiegyenlített módon, azaz lebegnél.
Az anyag az ami vonz, nem az test tömegközéppontja. Ez utóbbi csak számításoknál használják fel, de pl amikor olajat vagy rezet , uránt keresnek, azokat a kicsi gravitációs különbségeket méricskélik, amely abból adódik hogy az egyes anyagok sűrűsége más és más.

Meridian74 2018.08.19. 11:59:49

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Amennyiben az adott test belsejében tartózkodunk"

Továbbá még: amikor egy nap tömegű test felfúvódik egy 140millió km átmérő testté, és mi a felszínétől 75 milli km re leszünk lesznek olyan részek, amelyek emiatt 225milli km-re lesz tőlünk, és lesznek részek amelyek csak 75 milliókm... tehát ha még maradnak is ugyanaz a tömeg (de nem marad) a gravitációs hatás gyengül, mivel a gravitációs erő a távolság négyzetével arányosan csökken. Aztán azt is vedd figyelembe hogy a vörös óriás méretáből adódóan lesznek részek amelyek jobbra lesznek hozzánk képes (azaz oldalirányba vonzanak, "sréhen", lesz ami balra és lesz ami felül lesz, lesz ami alul, és lesz ami középen szembe velünk. Ha nagyon nagy távolságban lennénk ettől az objektumtól, akkor lehetne ismét pontszerű testként számítani, de mivel közel leszünk, így már nem.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.19. 16:47:37

@Meridian74:

Ez azért lehetséges, mert a Föld tömegeloszlása nem pontosan izotróp és homogén.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.19. 16:49:45

@Meridian74:

Ne is haragudj, de olvass utána, aztán majd belátod, hogy jót írtam. Most nincs kedvem megkeresni vagy megrajzolni a szemléltető ábrát, de te is rákereshetsz.

Meridian74 2018.08.19. 19:20:35

@Kovacs Nocraft Jozsefne: sztem meg te rajzold le. Ami azt illeti, vertek belém némi fizikát, egyetemi szinten is. A tömegközéppont bevezetése csak a számítások egyszerűsítés végett van. De ha a tömeg nagy területen oszlik szét akkor használhatatlan. Amúgy más terület, de a gravitációs hullámok kimérése is pont emiatt lehetséges.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.20. 10:50:39

@Meridian74:

Ha egyetemen tanultál fizikát - én csak egy hülye bölcsész vagyok -, akkor az ábrát is ismered.

Mellesleg nyilván nem a tömegközéppont vonz, hanem az egyes anyagpontok gravitációs erejének eredője mutat a tömegközéppont felé. Én is azt írtam, hogy úgy hat, "mint ha". Ez pedig - ahogy fentebb írtam - még akkor is igaz, ha az adott test belsejében vagy, feltéve, hogy a tömegeloszlás izitróp.

Meridian74 2018.08.20. 14:39:43

@Kovacs Nocraft Jozsefne: És amikor benne vagy a testben mekkora az eredő erőhatás, ami amúgy valóban a tömegközéppont felé mutat (én sem mondtam mást)? Kisebb, mint amikor a felszínen vagy. Könnyű belátni ezt. Mivel így már nem csak "alattad" hanem "feletted" is van anyag. Kevesebb, és az eredő vektor a tömegközéppont felé mutat, de már kisebb. Egyre kisebb és kisebb lesz. Mikor a tömegközéppontban vagy nulla.

Ehhez hasonló az elv. Mondjuk 500km magasan vagy a Föld felszíntől, a gravitációs erő erőhatásának eredője kisebb mintha a Föld egy pontszerű test lenne.

gigabursch 2018.08.20. 14:54:14

@Gazz:
Szerencsére(?) Ezt még mégsem oldották meg.
De nyilván okosabb vagy sok, a kérdésben jártas embernél.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.20. 22:10:52

@Meridian74:

"Mondjuk 500km magasan vagy a Föld felszíntől, a gravitációs erő erőhatásának eredője kisebb mintha a Föld egy pontszerű test lenne."

Tévedsz.

Meridian74 2018.08.20. 23:01:18

@Kovacs Nocraft Jozsefne: miért? Ide nem tudok rajzolni - én tudom miért NEM tévedek.
De van más módja is, lemész a Coloradó szorosba, ott is más lesz a gravitáció, mivel a föld tömegének egy része nem alattad, hanem oldalirányban lesz tőled.

Ugyanígy egy pontszerű test helyett a tömeg egy része sréhen oldalra lesz, de az erő nem lesz nagyobb, így az eredő vektor a középpont irányában lesz kisebb.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.21. 08:05:08

@Meridian74:

Persze, hiszen ekkor nem izotróp és homogén a tömegeloszlás.

Gazz 2018.08.21. 09:23:19

@gigabursch: Mindig elkezdesz trollkodni, ha nincs értelmes válaszod.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.08.21. 19:05:49

Newton héj tétele kimondja, hogy
1. gömbszimmetrikus test úgy vont, mintha a teljes tömege a középpontba lenne koncentrálva
2. ha test gömbszimmetrikus, de üreges, akkor az üregen belül az eredő gravitációs erő 0

A Föld, persze, nem gömbszimmetrikus, de akkor is "uff, én beszéltem" :)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.08.22. 18:03:52

Ami a gravitáció kérdését illeti (tegyük fel, hogy van magnetoszféra):
A gázmolekulák átlagos sebessége: gyök (3*Boltzmann állandó*abszolút hőmérséklet/tömeg)
Azaz egy 40 fokos bolygón, az oxigén molekuláé 493 m/s.
Azt mondják, hogy ha az átlagos sebesség hatszorosa kisebb, mint a szökési sebesség (5000m/s), akkor a gravitáció elég erős ahhoz, hogy megtartsa a légkört. Tehát az oxigén megszökésétől valószínűleg kevéssé kell tartani.
A hidrogén azonban majdnem 2km/s, ezért azt valószínűleg igen gyorsan elvesztené a bolygó. Ebből következően a vízpárát is gyorsan elvesztené, mert az UV folyamatosan bontja.
Viszont ez a felszíni hőmérséklet. Azt nehéz megmondani, hogy a marsi atmoszférának milyen lesz a magasság szerinti eloszlása. Ha hasonlítani fog a földire, akkor magasan akár -90°C is lehet, ami azt jelenti, hogy a hidrogént még így se tudná megtartani, azaz a marsi atmoszférát folyamatosan pótolni kell :(

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.08.22. 19:15:57

@Punxsutawney Mormota: "Természetesen jogod van a véleményedhez, de hogy a napelem technológia még mindig használhatatlan, hááááááát... Merész kijelentés annak tükrében, hogy még valami lét is visszakapok az ÉMÁSZtól, pedig minden elektromossággal működik itthon, és néha még egy Leaf-et is töltök. "

csak azt a kurvanagy atomerőművet ne kellene miatta járatni az év 80%-ban ahhoz, hogy mindezt meg tudd csinálni a szupernapelemeddel...

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.08.22. 19:18:27

@Meridian74: "egyszeri(?) 400milliárd dollárból fel lehetne számolni a világon mindenütt a nyomort, szegénységet"

Szóval 57$-al egy ember élete végéig meg tudja oldani a jólétet. Nem semmi.

Punxsutawney Mormota 2018.08.22. 19:35:39

@eßemfaßom meg áll: Jaaa, már emlékszem rád! Te vagy az a pali, aki húszezer évvel ezelőtt is győzködte a többieket, hogy meglássák, nagy baj lesz abból, ha a kovakővel próbálnak tüzet pattintani, mert szépen ki kell várni, amíg a tűzisten az égből küld.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.22. 19:54:44

@Lord_Valdez:

"a marsi atmoszférát folyamatosan pótolni kell"

A kérdés csak az, évente mennyit kell pótolni.

@Punxsutawney Mormota:

Gondolom, a Leafet holdfénynél töltöd.

Meridian74 2018.08.22. 20:43:15

@eßemfaßom meg áll: Ha odaadod a szegénynek a zsebébe, úgy természetesen biztosan nem fog működni. De ne legyen ennyire korlátolt a képzelőerőd...

Meridian74 2018.08.22. 20:46:40

@Lord_Valdez: 1. gömbszimmetrikus test úgy vont, mintha a teljes tömege a középpontba lenne koncentrálva

Ja, de ez csak akkor igaz ha olyan arányokban vagy távol mint a Föld és a Hold, és nem egy porszem vagy a gömb felületén.

Amúgy a vörös óriás valóban pontszerű testként viselkedik a Plútóval. De nem az esetlegesen a 70-80millió km-re lévő Földtől. Ekkor az eredő gravitációs erő kisebb az oldalirányú vonzás miatt is. Ugyanis minden egyes atom és anyagi részecske kifejti a maga kis gravitációs vonzását.

Meridian74 2018.08.22. 20:49:51

@Punxsutawney Mormota: Hű, te aztán szépen itt ragadtál akkor a reinkarnációs körforgásban... mások egy bolygó egy élet szerint haladnak...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.22. 21:28:36

@Meridian74:

"Ekkor az eredő gravitációs erő kisebb az oldalirányú vonzás miatt is."

Ez akkor ugye érvényes a Föld felszínén is? :P

Lehet, hogy lemaradtam valamiről fizikaórán- ugye írtam már, hogy csak egy buta bölcsész vagyok? -, de én nem hallottam olyasmiről, hogy a Föld felszínén vagy a párszáz km magasan keringő műholdaknál (ezekre for all practical purposes szintén állnia kellene, amit írsz) másképpen kellene számolni a Föld gravitációjával.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.08.22. 21:43:20

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Ez egy nagyon nagyon jó kérdés. Félek, hogy ilyen Móricka számításokkal nem válaszolható meg.

@Meridian74:
De a tételnek pont az a lényege, hogy a gömb belsejében is igaz. Még a gömb belsejében is úgy fog viselkedni, hogy csak annak van eredő ereje, ami a pont és a középpont között van. A külsőbb héjak kiejtik egymást.

Meridian74 2018.08.22. 23:03:32

@Kovacs Nocraft Jozsefne: bizony, más a gravitációs erő nagysága így, hogy egy nagy gömb felületén állsz, mintha mindezt összesűrítenék és 6300km-re helyeznék el a mostani gömb tömegközéppontjába a Föld egész tömegét.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.23. 00:48:35

@Meridian74:

"Ami azt illeti, vertek belém némi fizikát, egyetemi szinten is."

Akkor te tudsz valamit, amit Isaac Newton nem tudott. :) De szerintem valószínűbb, hogy te nem figyeltél fizikaórán, függetlenül attól, milyen egyetemi szinten tanultad.

"Ehhez hasonló az elv. Mondjuk 500km magasan vagy a Föld felszíntől, a gravitációs erő erőhatásának eredője kisebb mintha a Föld egy pontszerű test lenne."

"más a gravitációs erő nagysága így, hogy egy nagy gömb felületén állsz, mintha mindezt összesűrítenék és 6300km-re helyeznék el a mostani gömb tömegközéppontjába a Föld egész tömegét."

Megbocsáss, de ez szimpla marhaság, nem tudom másként mondani. Természettudományos dolgokban a Wikipedia igencsak megbízható, de ha nem hiszel neki, olvasd el eredetiben Newton művét vagy kérdezz meg egy jó fizikatanárt.

en.wikipedia.org/wiki/Newton%27s_law_of_universal_gravitation#Bodies_with_spatial_extent

Ne is haragudj, de valahol igencsak mulatságosnak tartom, hogy én, aki csak innen-onnan csipegettem fel némi fizikatudást, szóval hogy nekem kell győzködnöm téged, aki egyetemi szinten tanultál fizikát. :(((((((

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.23. 00:58:29

@Lord_Valdez:

"Ez egy nagyon nagyon jó kérdés. Félek, hogy ilyen Móricka számításokkal nem válaszolható meg."

Nyilván nem, de annyit talán feltételezhetünk, hogy a Mars egykori légköre nem párezer év alatt "párolgott el". Ez esetben bátran mondható, hogy amennyiben sikerül párezer év alatt élhető légkört létrehozni, akkor a pótlás is lehetséges lesz.

A nagy kérdés inkább az, vajon érdemes lesz-e valaha is terraformálni a Marsot. Erősen kétlem, hogy egy olyan gazdasági környezetben, ahol a megtérülést években mérik, bárki - vagy akár az egász földi gazdaság - erőforrásokat fog fordítani egy többezer éves projektre. Főleg annak fényében eléggé kétséges a dolog, hogy a globális felmelegedés ellen sem alakul ki semmiféle konszenzus.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.08.23. 07:20:12

@Punxsutawney Mormota: Fáj a valóság mi?

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.08.23. 07:27:52

@Meridian74: A képzelőerőm fantasztikus, imádom a scifit, de ha maradunk a realitásoknál akkor azért neked is be kell látnod, hogy 10 big mac árából/fő nem lehet jólétet teremteni nagytételben sem.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.08.23. 07:49:56

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Lehet, hogy lehetséges, de nem merek nyilatkozni.
Azért nem érdemes belőle messzemenő következtetéseket levonni, mert nem a termikus veszteség az egyetlen faktor. Ha egy bolygónak nincs magnetoszférája és közel van a naphoz, akkor valószínűleg az volt a domináns mechanizmus.

Szerény véleményem szerint ez csak úgy képzelhető el, hogy paraterraforming. Azaz kicsi zárt ökoszisztémákat hozunk létre benne. És a terraforming az csak valami background task.
Nem is csak a gazdasági vonatkozások miatt, hanem egy bolygó gigászi méretű.
Az emberiség azért élt túl idáig a Földön minden környezetszennyezést, természeti katasztrófát, ipari szerencsétlenséget stb. , mert egy bolygó kibaszott nagy. Hiába pusztít el egy hidrogénbomba egy nagyváros egy pillantás alatt, a Föld egészére vett hatása lepkefing, szúnyogcsípés. Minden, amit az emberiség eddig tett, annak a bolygó egészére csak szerény hatása volt.
És mi most arról beszélünk, hogy tele akarunk fingani egy bolygót. Ha egy bolygót emberi léptékű beavatkozásokkal szignifikánsan meg lehetne változtatni, akkor az egy nagyon törékeny ökoszisztéma. Ott nekünk baromira kell figyelnünk arra, hogy olyan környezetbarátak legyünk, mint még soha, mert kipusztulunk.

gigabursch 2018.08.23. 08:59:12

@Gazz:
B+++, nézz bele a tükörbe és nézd meg a saját válaszodat.
Na, az volt a trollkodás.

Gazz 2018.08.23. 09:08:22

@gigabursch: Belenéztem a tükörbe, egy normális embert láttam. Megnéztem a hozzászólásaidat, egy rendkívül alulművelt, ellenben módfelett pökhendi ostoba trollt ismertem fel mögöttük.

gigabursch 2018.08.23. 10:36:17

@Gazz:
Ok, leszállhastz rólam.
A kutya sem kérte az okoskodásodat.

Gazz 2018.08.23. 10:37:10

@gigabursch: Ne trollkodj, ha nem bírod. Ennyi.

gigabursch 2018.08.23. 10:43:18

@Gazz:
Idefigyelj te félanalfabéta majom!
Abban mi a trollkodás, hogy egyetértettem egy fentebb szólóval abban, hogy a cikk bár érdekes kérdést feszeget egyszerűen igénytelenül került megírásra? De inkább ne válaszolj, mert nem kérek belőled.
Amit te csinálsz, azaz nem kéri senki, de ugatsz folyton, rágod a gittet és nem vagy képes leszállni másról, na az a trollkodás.

Részemről irányodba az [IGNORE] utasítás él. Persze nem lepődnék meg ha te is egyike lennél a 32 nicknevű ságvári cicusnak.
AZtán beszélgess el magaddal-

Gazz 2018.08.23. 10:48:11

Idefigyelj te kis piti troll.
Osztod a butaságaidat, kapsz tőlem egy normális választ, aztán még te pattogsz te idióta?
Nem te döntöd el, hogy ki ír ide, ne játszd itt az őrmestert te szertencsétlen.
Ignorálhattál volna a kezdetektől fogva, de még ahhoz is ostoba vagy, hogy felismerd, mikor kell mélyen hallgatni. De nyugodtan válaszolhatsz, ráérek, és szívesen osztom az ilyen nagyképű idiótákat, remekül szórakozom rajtad, te "mestertroll" te. :-DDDDD

Gazz 2018.08.23. 10:48:42

@gigabursch: Idefigyelj te kis piti troll.
Osztod a butaságaidat, kapsz tőlem egy normális választ, aztán még te pattogsz te idióta?
Nem te döntöd el, hogy ki ír ide, ne játszd itt az őrmestert te szertencsétlen.
Ignorálhattál volna a kezdetektől fogva, de még ahhoz is ostoba vagy, hogy felismerd, mikor kell mélyen hallgatni. De nyugodtan válaszolhatsz, ráérek, és szívesen osztom az ilyen nagyképű idiótákat, remekül szórakozom rajtad, te "mestertroll" te. :-DDDDD

Meridian74 2018.08.23. 19:48:44

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Akkor egy utolsó kísérlet hogy megértsd. Ha az egyenlítőn állsz, akkor mi a helyzet HA úgy számold ki a gravitációs erőt, hogy előbb kiszámolod hogy rád milyen hatással van az északi félteke, majd utána kiszámolod milyen hatással van rád a déli félteke is, és veszed e kettőnek az eredőjét? Ez teljesen korrekt, ha erőhatásokat számolsz, egy nagy testet feloszthatsz kisebb részekre és külön külön is kiszámolhatod a hatásokat, majd az eredmények eredőjét veszed. Egészen biztosan más lesz ez az eredmény, mintha vennéd a Föld tömegét és a tömeg középpontjával számolnád ki. Ha ezt így nem érted, akkor reménytelen vagy logikából is.

Meridian74 2018.08.23. 20:49:49

@eßemfaßom meg áll: sajna nem találtam meg azt a forrását ahol ezt olvastam, nem mellesleg csak a szám volt közölve, mint valami érdekesség, a módszer nem. De a módszerre persze sok utalás van/volt más konkrét kutatásokban. Hasonló, hogy a hajléktalanon nem azzal segítesz, hogy adsz neki egy ezrest. Hanem olyan lehetőséget építesz ki hogy szívesen válassza azt és az kivezesse abból a helyzetből, amelyhez a delikvens erőfeszítése és munkája is kell (azaz, ha úgy vesszük a befektetett munkával ez az összes sokszorosa... de ezt jórészt maguk termelnék meg, viszont ahhoz hogy ezt megtehessék, ahhoz már töredék összeg is elegendő. Mint egy lánkcreakció beindításához).

De most nem találom a hivatkozást. Persze majd később megint lépten nyomon bele fogok futni, csak most amikor kellene, na, most nem akar ez összejönni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.23. 21:08:44

@Meridian74:

" Akkor egy utolsó kísérlet hogy megértsd."

Értelek én, csak nem értek egyet veled. És ebben jó társaságban vagyk egyebek között Sir Isaac Newtonnal.

"Egészen biztosan más lesz ez az eredmény..."

Az, hogy szerinted egészn biztosan más lesz az eredmény, sehol nem számít bizonyításnak. Vezesd le, kérlek és bizonyíts.

Annyit azonban segítek, hogy az egyes féltekék nem gömbszimmetrikusak, ezért nem érvényes rájuk az, hogy a gravitációs erejük úgy hat, mint ha az egész tömegük a tömegközéppontban összpontosulna. Ez csak a földgömb egészére igaz, az egyes féltekékre külön-külön már nem.

"Ha ezt így nem érted, akkor reménytelen vagy logikából is."

Ha képes vagy megállni, próbáld mellőzni a személyeskedést. A vitapartner leszólása sem érv.

Meridian74 2018.08.23. 21:31:22

@Kovacs Nocraft Jozsefne: LOL. Akkor vedd előbb csak az egyik féltekét... majd külön vedd a másikat kapsz két vektort. Ha együtt veszed a két félgömböt... annak az eredménye pont egyezik a két vektor összegével.
Ezt próbáld meg cáfolni. Vagy szerinted egy félgömb alakú anyagnak nincs tömege? Nincs tömegközépontja? LOL!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.23. 21:32:48

@Meridian74:

Mindig akadnak idealista világmegváltó álmodozók. Közös tulajdonságuk, hogy nem veszik figyelembe az emberi természetet, és ha az emberiség balszerencséjére hatalomra kerülnek, óriási pusztítást képesek végezni. Legközismertebb példa erre a szocializmus és a kommunizmus eszméje.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.23. 21:36:39

@Meridian74:

"Akkor vedd előbb csak az egyik féltekét... majd külön vedd a másikat kapsz két vektort..."

OK, számold ki és rajzold fel az egyes félteték gravitációs vektorát. Ha ezzel megvagy, akkor folytathatjuk. Egyetemi szinten tanultál fizikát, neked gyerekjáték lesz integrálni és határértéket számolni.

Amíg ezt meg nem teszed és a matematikai levezetést ide nem írod, engedelkmeddel nem reagálok a kommentjeidre.

Meridian74 2018.08.23. 21:40:01

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Te ott vagy eltévedve amúgy veszed a vektorokat és csak a hosszúk abszolút értékét veszed számításba. Holott ezek bizony térvektorok. Egymással szöget zárnak be. Így az összegük vektorának hosszának az abszolútértéke kisebb lesz mintha csak a két vektor abszolútértékét adnád össze. Ennyi. Aki ért egy kicsit matekból, az már tudja is hogy levezettem, és bebizonyítottam ezt a dolgot.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.23. 21:58:08

@Meridian74:

Képzeld el, ismerem a vektor fogalmát. Egyetemen ugyan bölcsészkarra jártam, de a gimnáziumot mág matematika-fizika szakon végeztem.

Nem vezettél le semmit, de innentől kezdve szűröm a kommentjeidet. Bye.

Meridian74 2018.08.26. 11:37:28

@eßemfaßom meg áll: Na közben találtam egy más hivatkozás, bár kétségkívül forrásokkal nincs megalapozva, de gondolom ők sem az ujjukból szopták ezt... itt még többet is írtak a fegyverkezésre, és kevesebbet a szegénység felszámolására. Ez egyértelmű, hogy nem azt jelenti, hogy zsebbe teszik a pénzt (ahhoz a világ összes pénze nem lenne elegendő!).

liked.hu/erdekesseg/21-izgalmas-teny-azok-szamara-akik-szeretik-a-meglepeteseket/2/

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.08.29. 07:40:39

@Meridian74: "bár kétségkívül forrásokkal nincs megalapozva, de gondolom ők sem az ujjukból szopták ezt..." Lehet, hogy olvasták a tudnodkell.info-n

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.08.29. 07:57:46

@Meridian74: "Hasonló, hogy a hajléktalanon nem azzal segítesz, hogy adsz neki egy ezrest. Hanem olyan lehetőséget építesz ki hogy szívesen válassza azt és az kivezesse abból a helyzetből, amelyhez a delikvens erőfeszítése és munkája is kell "

Csak épp ez nem megvalósítható 10 bigmac árából. Gondold végig, magyarországi legszegényebbek jobban élnek a világ lakosságának 70%-nál, kellemes éghajlaton él, van ivóvíz helyben, az ország megtermeli az élelmiszerét. Az elméleted szerint 143milliárd Ft-ból végérvényesen fel lehetne számolni a magyarországi szegénységet. Ez a 2018as költségvetési HIÁNY 10%-a. A dembreceni BMW ennek az összegnek a kétszereséből építi meg a debreceni gyárat. És ismétlem Magyarország nem egy sivatag hanem egy élhető hely.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.29. 08:06:59

@eßemfaßom meg áll:

Hagyd már, olvasta valahol és kész, a szociális demagógiának sokan felülnek. Más a deutériumszegény vííz szövegét szopja be, megint más a pi vizet stb.

Amúgy is hiába vársz belátást egy olyan embertől, aki Newton alapvető törvényeit ill. .evezetéseit sem fogja fel.