Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Robotbíró az észt igazságszolgáltatásban

2019. március 29. - ferenck

Infokommunikációs, vagy még inkább mesterségesintelligencia-újításokat egyetlen országban sem a kormányok jegyeznek. A sok szempontból IT-mintatanuló, 1,4 millió lakosú Észtország (stílszerűen E-stonia) ezúttal is kivétel lehet.

Egy példa a digitalizáció ottani szintjére: a nemrég bevezetett „E-rezidencia” lényegében bárki, köztük külföldiek számára is lehetővé teszi a kormányszolgáltatásokhoz való hozzáférést.

estonia.jpg

A balti ország kormánya hivatalosan megkereste a 28 éves Ott Velsberget, a helyi elsőszámú adattudóst az állami MI- és gépitanulás-szolgáltatások felügyeletére.

„Azt szeretnénk, hogy a kormány annyira rugalmas legyen, amennyire csak lehet” – jelentette ki a PhD-jét a mesterséges intelligencia állami szektorban való használatáról író Velsberg.

estonia0.jpg

A kutatót a kormány tavaly augusztusban kérte fel az állampolgároknak nyújtott szolgáltatások MI-vel történő finomhangolására. Az egyik fejlesztés eredményeként például műholdas képek szkennelése során algoritmus segít eldönteni, hogy az államilag támogatott mezőgazdasági tevékenységeket végzők követik-e a megállapodásban rögzítetteket, betartják-e a szabályokat.

Az algoritmusok azonban még tovább mennek: az elbocsátott dolgozók életrajzát szkennelve, tanulmányozva próbálnak új állást találni nekik.  

A kormányzati funkciókat automatizáló megoldásokat több minisztériumban szándékozzák alkalmazni. Ezek egyike az igazságügyi tárca.

A tárca számára Velsberg és munkatársai kis követelésekre vonatkozó hátralékokkal kapcsolatos bírósági jogvitákhoz terveznek „robotbírát.”

A mesterséges intelligenciával működtetett „bíró” jogi dokumentumokat és más releváns információkat hivatott elemezni, majd elemzései alapján fog döntéseket hozni. Természetesen nincs egyedül, mert a döntéseket humán kolléga ellenőrzi, és hagyja jóvá.

A projekt az MI igazságügyi alkalmazásának remek szemléltetőpéldája.

MI-t máshol is használtak már jogi problémák megítélésére. Egy brit chatbot például 100 ezernél több londoni és new yorki parkolójegyet védett meg hackerektől.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr5014726089

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása