A cyberpunk irodalmi mozgalom megalapítója és pápája, William Gibson még az 1990-es évek elején, Virtuálfény című trilógiaindító regényében írt VR (Virtual Reality, virtuális valóság) szemüvegről. Az akkoriban első forradalmát élő technológia gyors áttörésére és tömeges elterjedésére számítottak, de a tömeges elterjedés máig várat magára.
A második nagy hullámot a 2010-es évek közepe jelentette, a termékek ugyan sikeresebbek, mint a két évtizeddel korábbiak, de a headsetek terjedése ergonómiai és más okok miatt a vártnál sokkal lassabb.
A technológiában élenjáró Oculust tulajdonló Facebook mérnökei újabb headsettel álltak elő, de ezúttal nem a megszokott sisakforma (head-mounted display), hanem napszemüveg; olyasmi, mint a holografikus filmek nézőkéi. A hagyományosabb VR-kijelzők azért nagyobbak, mert a belső fénytörő lencséknek több centisnek kell lenniük ahhoz, hogy a kijelző a felhasználó szemére fókuszáljon.
Az új lencsék mindössze 9 milliméter vastagok, és 17,8 gram a tömegük, kb. 90 fokos horizontális nézőpontot biztosítanak (az emberé 180 fok). A zöld-fekete kijelző képei teljesen cyberpunk világokat idéznek.
A fejlesztők szakítottak a korábbi VR-headsetek LCD paneljeivel, helyettük lézerek biztosítják a képalkotást, így a pixelszámlálás is értelmét veszti.
A mostani változat korai prototípus, azok összes korlátjával. A hátsó fények nem az igaziak, a kijelző több részén nem jó minőségű a kép, és a színek sem teljesek, a képmező széle kicsit szellemképes stb.
A Facebook már dolgozik a hibák korrigálásán, a műanyagot is kicserélik, az össztömeg 6,6 gram lesz, kb. annyi, mint a pilóták által viselt speciális napszemüvegeké. A full-color képekhez a vörös és a kék lézerek integrálása és átfedése kell, illetve a lézereknek a mostani headsetekben lévő LCD kijelzőknél szélesebb színskálát is kell szolgáltatniuk.
„Az igazi hordozható és praktikus kijelzőnek kijelző modul- párt, számítási platformot, elemeket, pozíciókövetőt és külső komponenseket kell a napszemüveg-féle keretbe integrálnia” – írják a fejlesztők.
A prototípus hiányosságai ellenére a VR megjelenítők forradalmi és kivitelezhető új irányát vetíti előre. Sokkal kényelmesebbek lesznek a mostaniaknál, közelebb visznek a technológia tömeges elterjedéséhez.