2019-ben politikai botrányt váltott ki az a hamisított videó, amelyben egy maláj politikus szexuális kalandjáról beszélt. 2022-ben a dél-koreai elnökválasztás mindkét jelöltje mesterséges intelligenciával létrehozott hasonmásokkal is kampányolt. Nem sokkal Ukrajna orosz inváziójának kezdete után, hackerek Zelenszkij elnökről posztolt kamuvideójában, az ukrán államférfi megadásra bíztatta az ország fegyveres erőit.
Sokan és régóta félnek attól, hogy a mesterséges intelligencia, pozitív hatásai mellett, a propaganda aranykorát is elhozza. Kamuanyagok (deepfakes) egyre könnyebb létrehozásával, a politika „rosszfiúi” soha nem látott lehetőséghez jutottak: színészek és mérnökök alkalmazása nélkül indíthatnak hazugságokon alapuló, megtévesztő médiakampányokat.
A Georgetown Egyetem, a Stanford és az OpenAI kutatói több potenciális intézkedést (kormányzati szigorításokat, fejlesztői irányelveket, közösségimédia-szabályokat stb.) vázoltak fel a digitális propaganda megfékezésére. A legegyszerűbb persze a lakosság megfelelő tájékoztatása lenne, hogy az igazságot meg tudjuk különböztetni a részigazságokon, vagy teljes valótlanságokon alapuló propagandától.
A félretájékoztatás, az azzal való befolyásolás terjedését figyelő New Yorki Graphika dezinformációs hálózathoz tartozó fiókokról posztolt YouTube videókra lett figyelmes januárban.
Az egyiken a fegyveres erőszak amerikai terjedése miatt vádolják a kormányt, a másik az USA és Kína közötti együttműködést, szorosabb kapcsolatok kiépítését promótálja. Mindegyik mozgóképanyagon fiktív médiacég, a Wolf News logója szerepel. Egyelőre nem értek el különösebb hatást, mert a videókat csak párszázan látták.
Januárban egy Afrika-szakértő furcsa videót talált: magukat amerikai állampolgároknak beállító szintetikus karakterek Burkina Faso tavaly katonai puccsal hatalomra került vezetője, Ibrahim Traoré támogatására szólítottak fel (második kép). Más klipekben mesterséges intelligenciával készített karakterek az USA ellen, külföldi kormányok érdekében szónokolnak.
Az anyagokban látható szintetikus avatárok nagy részét a brit Synthesia startup készíti. Jelenleg nyolcvanöten vannak, mindegyik húsvér színészen alapul, százhúsz nyelven használhatók. A cég szolgáltatási feltételei alapján politikai, szexuális, személyes, bűnös és diszkriminatív tartalmakhoz nem használhatók, négy alkalmazottjuk folyamatosan figyeli a feltételek megszegését, és a Wolf News fiókját már fel is függesztették.
A legújabb klipek mindenesetre túlmutatnak az egyedi fejlesztéseket igénylő korábbiakon, például a 2019-es malájon, a dél-koreai elnökjelölteken, a tavalyi Zelenszkij kamun, és sajnos a probléma eszkalálódását jelentik.