A high-tech virtuálisvalóság-headsetekben utazó és a terület megújulását előrevetítő Oculus VR-t szűk egy évtizede vásárolta fel az akkor még Facebook néven futó Meta. Ma a Quest 2 a világ legnépszerűbb VR-sisakja, miközben a Quest 3 eladási mutatói is nagyszerűek, hamarosan a második helyre jön fel.
Az Apple forradalminak szánt Vision Proja viszont minden szempontból jobb a magát pár éve metaverzum-vállalatként aposztrofáló Zuckerberg-cég csúcstermékeinél. A Meta ennek ellenére optimista az Apple piacra lépésével kapcsolatban.
A Quest 3 októberi piacra dobásának időzítése tökéletesre sikerült, mert kihasználták a Vision Pro bejelentése utáni kevert valóság (mixed reality) hype-ot. A Meta még az Apple headsetjének mostani piaci megjelenése előtt, az ünnepi időszakban a masszív médiakampány és nem kisebb mértékben a folyamatosan hangsúlyozott komoly árkülönbség miatt is hihetetlenül jó eladási mutatókat produkált.
Zuckerbergék abban bíznak, hogy az okostelefónia párhuzamával, a Meta lesz a VR Androidja, míg a Vision Pro az iPhone-ja. Hosszútávú metaverzum-céljaik megvalósításához létfontosságú a VR sikere; az ezirányú kutatásokba, fejlesztésekbe már eddig ötvenmilliárd dollárt fektettek, piacvezető headseteket találtak ki, de a technológia mindezek ellenére gondokkal küszködik. Fejlődik, növekszik ugyan, ám sokkal lassabban, mint ahogy a 2010-es évek közepén vagy a metaverzum-divat éveiben várták.
Egyelőre főként alternatív játékrendszerként kezelik, bár a konzolosok és PC játékosok annyira hozzászoktak kedvelt franchise-aikhoz és platformjaikhoz, hogy ezen a területen nehéznek ígérkezik az áttörés. A gyakorlatokat gamifikáló VR-fitnesz iránt viszont növekszik az érdeklődés, ráadásul úgy érezzük közben magunkat, mintha egzotikus helyeken járnánk. A Meta mindezek mellett azt is szeretné még, hogy a Questet munkához is használják.
Az Apple-nek lehetőségében áll mindent megváltoztatni. A Vision Pro nagyon látványos és ergonomikus termék, ultraprémium árfekvése miatt viszont a felhasználók túlnyomó többségének nem áll módjában megvásárolni. Mi tehát az alternatíva?
Egyértelműen a hetedannyiba, ötszáz dollárba kerülő, sok hasonló funkciót (több-böngészős képernyőt, kevert valóságot, Mac-kapcsolatot stb.) kínáló Quest 3.
Évek óta a Meta a virtuális és a kevert valóságban komoly fejlesztéseket végző egyetlen techóriás. Nyilvánvalóan örömmel nyugtázza, ha mások is felkeltik a technológia iránti érdeklődést. Az Apple pont ezt teszi, bár jelenléte nem éppen megnyugtató jelenlét, ráadásul most már nem is ők, hanem a Microsoft a világ leggazdagabb cége, és nyilván kívánnak tenni ez ellen is valamit. A Vision Pro árazása, luxuskategóriás termékjellege viszont aligha befolyásolja a Quest eladási mutatóit. Maximum pozitívan – a nagy felhajtás miatt…
Ha viszont 2025-ben piacra dobnak egy olcsóbb Vision Prot, a Meta aligha fog örülni. A kompetitív árazás lehetősége ugyanakkor újabb és újabb fejlesztésekre ösztönözheti Zuckerbergéket, hogy közelebb kerüljenek a térbeli számítások (spatial computing) Apple (a Vision Pro) által kidolgozott új szabványaihoz.
A VR és a metaverzum mindenképpen jól jár a versennyel.