Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Érezzük a falakat és a kemény tárgyakat a virtuális valóságban

2020. május 11. - ferenck

A mai virtuálisvalóság-rendszerek (Virtual Reality, VR) teljesen immerzív élményt biztosítanak, elmerülünk a közegben, viszont fizikailag gyakran nem érzünk semmit. Ez különösen  falakra, berendezésekre, bútorokra és általában keményebb tárgyakra érvényes.

A hiányosságok pótlására a pittsburghi Carnegie Mellon Egyetemen (CMU) új eszközt találtak ki, amely a kézre, ujjakra erősített húrok közvetítésével érintést szimulál, mintha hozzányúlnánk ezekhez az objektumokhoz.

Ha kezünk közel kerül egy virtuális falhoz, és ujjainkkal összezárjuk a húrokat, az eszköz a fal érintésének érzetét generálja. A húrmechanizmus teszi lehetővé szobrok körbetapogatását, és azt is érezzük, ha odébb akarunk tolni egy bútort.

A vállunkra rögzített eszközt a húrokba szerelt rugómechanizmus miatt nem érezzük nehéznek, súlyosabb tárgyak megérintéséhez sem kell különösebb erőkifejtés. Előnye még, hogy keveset fogyaszt és olcsó.

hapticvr.jpg

„Immerzív virtuális világok létrehozásakor nagyon fontos, hogy legyenek benne falak, bútorok, virtuális karakterek. A jelenlegi VR-rendszerek viszont a kézi kontroller vibrálásánál nem képesek sokkal többre” – nyilatkozta a CMU Ember-Számítógép Interakció Intézetében (HCII) dolgozó Chris Harrison, az egyik fejlesztő.

„Eszközünk meglepi a felhasználót, például amikor rács kerül a kezünk ügyébe, úgy érezzük, mintha megragadnánk az ujjainkkal. De szabálytalan tárgyak, például szobrok érintése szintén szórakoztató” – jelentette ki az egészet kitaláló Cathy Fang.

Haptikus (tapintás) élményt mások is próbáltak már húrokkal megvalósítani virtuális valóságokban, viszont általában motorok mozgatták őket. A CMU kutatói eleve kizárták a motorhasználatot, mert könnyű, egyszerűen viselhető és megfizethető megoldásban gondolkoztak.

„A motorok nehezek is, és sokat is fogyasztanak” – magyarázza Fang.

Többféle húrral próbálkoztak, míg arra a konklúzióra jutottak, hogy a legjobb élményt akkor érik el, ha minden ujjvégre, a tenyérre és a csuklóra is rögzítenek egyet. A kéz és az ujjak mozdulatait követő Leap Motion szenzort a VR headsethez kapcsolták.

Az eszköz 300 gramm sincs, darabja 50 dollár sem lesz. VR-játékokhoz, valamint fizikai akadályokkal és tárgyakkal történő interakciókhoz, például labirintusokhoz, vagy virtuális múzeumok meglátogatásához ajánlják, de – különösen most, a karantén idején – virtuális bútorbolti vásárláshoz is jó.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr8515651916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.