A negevi (Izrael) Ben-Gurion Egyetem kutatói kidolgozták, hogyan lehet belőni drónoperátorok pontos tartózkodási helyét. Egyértelmű, miért van szükség erre: az illetőket rossz szándák vezérelheti, és ha például repülőterek vagy védett légterek környékén ténykednek, komoly problémákat okozhatnak, veszélyeztethetik a légi közlekedést.
A kisméretű kereskedelmi, ember nélküli repülőrendszerek, a drónok jelentős biztonsági kockázatot jelenthetnek. Mozgékonyak, könnyen beszerezhetők és olcsók, azaz szinte bárki hozzájuk férhet. Emiatt egyre jobban nő a detektálásukra, lokalizálásukra és alkalmasint hatástalanításukra alkalmas technológiák iránti igény. Ezekkel a megoldásokkal szignifikáns károk előzhetők meg.
A megoldás a drón repülési útvonalának elemzésében rejlik.
„Drónok helymeghatározása jelenleg rádiófrekvenciás technikákkal történik. A repülési terület környékén szenzorok kellenek hozzá, a háromszögelés így történhet meg. A drón jelzéseit zavaró, gyengítő nagymennyiségű más wifi-, bluetooth- és IoT-jelek miatt komoly kihívásról van szó” – magyarázza Eliyahu Mashhadi, az egyik kutató.
Társaival mély ideghálót gyakoroltattak be, hogy jelezze előre a drón működtetőjének térbeli koordinátáit. Csak a drónok útvonalát használták hozzá, a kigyűjtött adatok miatt nem kellett plusz szenzor.
„Rendszerünk mintázatokat képes azonosítani a drón útvonalán, amikor az mozgásban van. E mintázatok segítségével lokalizálja az operátort” – folytatja Mashhadi.
Szimulált drón-útvonalakon tesztelték, és a modell 73 százalékos pontossággal megmondta, hogy hol az operátor. Következő lépésben megismétlik ezt a tesztet, annyi különbséggel, hogy valódi drónoktól begyűjtött adatokat fognak használni.
Most, hogy tudjuk, hogyan azonosítható a drón működtetőjének földrajzi pozíciója, érdekes lenne kideríteni, milyen pluszadatok nyerhetők ki ebből az információból. Elképzelhető, hogy megtudjuk az operátor technikai szintjét, sőt, akár még a pontos személyazonosságát is” – jegyezte meg a fejlesztésben szintén résztvevő Yossi Oren.