A Cornell Egyetem kutatói speciális úttestet dolgoznak ki: feltölti az elemeket, miközben a sofőr vezeti az elektromos járművet. A vezető nem függ többé a töltőállomásoktól, és a lemerüléstől sem kell tartania.
„Az autópályákon lesz töltősáv is, amit úgy képzeljünk el, mint a telekocsi-sávokat. Ha merül le az elem, a sofőr átmegy erre a sávra, amely képes azonosítani az autót, és később elküldi neki a számlát” – magyarázza Khurram Afridi, az egyik kutató. (A telekocsi-sáv a telekocsik, azaz a vezető és egy vagy több utas által közösen használt autók számára fenntartott forgalmi sáv.)
Ugyanezzel a technológiával raktárak is hatékonyabban működhetnek, mert lehetővé válik targoncák és más gépek munka közbeni feltöltése. Egyelőre azonban – Afridi szerint – öt-tíz évet várhatunk a hétköznapi használatra. A vezeték nélkül töltő út koncepciója mindenesetre hamarabb is pozitív hatással lehet az elektromosautó-iparra.
A keresletet egyre nehezebben kielégítő töltőállomás-infrastruktúrára úgyszintén. Az Egyesült Államokban például kb. százezer állomás szolgál ki mintegy 1,8 millió elemmel működő autót. Máshol még rosszabb a helyzet.
Egy ilyen hálózat bővítése nemcsak költséges, hanem több logisztikai problémával is jár. Vagy pszichológiaival, mert csak akkor vásárolunk elektromos járművet, ha ugyanolyan egyszerű a töltésük, mint ahogy a benzinkúton megvesszük az üzemanyagot. Ha a vezeték nélküli megoldás beválik, megfordul a helyzet, kevesebb lesz a korlátozás.
A Cornell technológiája az út alatti, villanyvezetékhez és áramátalakítóhoz kapcsolódó speciális fémlemezek miatt működik. Ha a jármű a lemezek felett tartózkodik, azok töltésre alkalmas elektromos mezőt hoznak létre. Okostelefonoknál egyszerűbben ment, teljes járműveknél azonban nehezebb és költségesebb a vezeték nélküli technológia méretezése. Afridi szerint magasabb frekvenciák használata lehet a megoldás.
„A vezeték nélküli áramátvitel ugyanazon a fizikán alapul, amellyel rádióhullámok segítségével küldünk üzeneteket a világűrben tartózkodó űrhajókra. Annyi a különbség, hogy ezúttal sokkal több energiát küldünk sokkal kisebb távolságra” – nyilatkozta Afridi.
A kutatók prototípusa 18 centiméter távolságból tud feltölteni autókat. A többi komponens kidolgozása azonban bonyolult feladat, például hogyan alakítsuk át a mostani autópályákat?