Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Állandóan változó virtuális játékkörnyezetben tanulnak az MI-k

2021. szeptember 28. - ferenck

A Google-hoz tartozó mesterségesintelligencia-fejlesztő londoni DeepMind cukorka színű virtuális játszóteret fejlesztett MI-k tanítására. A videojátékokra emlékeztető XLand 3D világban állandóan változó feladatokat megoldva kell általános képességekre szert tenniük.

Speciális feladat abszolválásához szükséges egyedi képességek megszerzése helyett, a közeget színeken keresztül érzékelő mesterséges intelligenciák kísérletezni és felfedezni tanulnak, és közben korábban soha nem látott tevékenységekhez fontos adottságokra tesznek szert.

deepmind_3.jpg

Ez egy lépés az általános mesterséges intelligencia (AGI, artificial general intelligence) felé.

A világot központi MI kezeli, a környezet megváltoztatásával ő határozza meg a többmilliárd különböző feladatot, a szabályokat és a játékosok számát. Ő és a többiek is megerősítéses tanulást és próba-hiba (trial and error) módszert használnak.

deepmind0_2.jpg

Gyakorlás közben, először egyszemélyes játékokkal szembesülnek, például bíborszínű kockát kell sárga labdára vagy vörös padlóra tenniük. Később több-résztvevős játékokig fejlődnek, amelyekben, mondjuk, zászlót kell elrejteniük, megtalálniuk, versengeniük, hogy ki lesz az első. A játszótér-menedzsernek nincsenek speciális céljai, a játékosok általános képességeit akarja folyamatosan javítani.

A DeepMind korábbi MI-jei, például a sakkban és góban remeklő AlphaZero egyszerre csak egy játékot tudtak megtanulni. Úgy képzeljük el, hogy sakkról góra váltva, sakk-agyukat go-agyra cserélik. Az XLand ennek az állapotnak akar véget vetni, ezért van szükség több feladat szimultán elvégzésére, azokhoz könnyen adoptálható általános képességekre.

Speciális cél nélküli, nyílt tanulással az MI-k elvileg elérhetik ezt a szintet. A Homo sapiens és sok állat is így, céltalanul játszva tanul. Mesterséges intelligenciák esetében viszont nagymennyiségű adat kell hozzá, amelyet – a végtelen feladathalmazok formájában – az XLand automatikusan generál nekik.

Egyes MI-k legalább négyezer virtuális világon, 700 ezernél több, különféle játékon, 3,4 millió egyedi feladaton vannak túl. A helyzetenkénti legjobb lépés helyett addig kísérleteznek, amíg el nem jutnak a megoldásig.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr5616654010
süti beállítások módosítása